.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Tuesday, January 27, 2015

Bersih Hati


Pada suatu petang seorang Datuk Bandar yang bijaksana benama Abu Rayyan berjalan-jalan melewati sebuah taman permainan kanak-kanak. Abu Rayyan menyamar dan berpakaian seperti orang kebanyakan untuk melihat suasana kehidupan penduduk bandar itu. 


Kelihatan seorang kanak-kanak sedang bermain sendirian di hujung taman tersebut. Abu Rayyan mendekati kanak-kanak tersebut dan bertanya,

“Wahai anak kecil, apa yang kamu sedang lakukan?”

Anak kecil itu mendongak ke arah Abu Rayyan dan berkata, “Lihatlah, saya sedang buat eksperimen dengan air.”

Abu Rayyan terdiam seketika dan kehairanan. Dia melihat kanak-kanak itu sedang menuang air yang jernih perlahan-lahan ke dalam sebuah botol yang berisi air yang keruh.

“Apa maksud kamu wahai anak kecil?” tanya Abu Rayyan sambil mencangkung di sebelah kanak-kanak kecil itu untuk melihat dengan lebih dekat. Abu Rayyan melihat air dalam botol itu melimpah-limpah keluar kerana ditambah dengan air yang jernih dalam kuantiti yang banyak.

Kanak-kanak itu menjawab,”Cuba lihat apa yang berlaku dengan air yang keruh ni apabila saya tuangkan air yang jernih perlahan-lahan?”

“Sudah tentu ia semakin jernih,” jawab Abu Rayyan dengan jujur.

“Ya, betul tu. Nampak tak air keruh itu dibersihkan oleh air yang jernih dengan cara melimpahkan kekeruhan keluar dari botol ini? Pada asalnya saya cuba membuang kekeruhan dengan cara menapis dan menguis air ini, tetapi prosesnya amat lambat dan susah untuk air menjadi 100% jernih. Saya lihat inilah cara paling cepat !” balas kanak-kanak itu dengan riang.

Abu Rayyan tersenyum melihat gelagat anak itu dan berkata, “Wahai anak kecil. Engkau telah memberi aku suatu pengajaran. Benarlah kata orang, untuk membersihkan hati yang kotor, manusia perlu membuang kekotoran itu dengan melimpahkannya keluar. 

Cara untuk melimpahkannya keluar adalah dengan mengisi hati dengan sebanyak-banyak kebaikan iaitu bertaubat bersungguh sungguh, banyak bersedekah dan beramal. Dengan itu, pasti hati  menjadi bersih. Engkau memang anak yang pintar.”

Saturday, January 24, 2015

Kemaafan dan Terima Kasih.


Ini adalah sebuah kisah tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, berasa sakit hati, tapi tanpa berkata apa-apa pun, dia menulis di atas pasir ...


HARI INI, SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU.

Mereka terus berjalan, sampai menemui sebuah oasis, di mana mereka membuat keputusan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, cuba berenang namun nyaris tenggelam dan lemas, tetapi berjaya diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai sedar dari lemas dan rasa takut sudah hilang, dia menulis di atas sebuah batu ...


HARI INI, SAHABAT TERBAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.
           
Orang yang menolong dan menampar sahabatnya, bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hatimu, kamu menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?"
           
Temannya sambil tersenyum menjawab, "Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang menghembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak hilang ditiup angin."


Moral:

Dalam hidup ini sering timbul berbeza pendapat dan konflik kerana sudut pandangan yang berbeza. Oleh sebab itu, cubalah untuk saling memaafkan dan lupakan masalah lalu. Belajarlah menulis di atas pasir.

Tuesday, January 20, 2015

Take a Moment



Today is the best day of your life

God is going to make your day even better

Take a moment to give thanks

to God and everyone around you

God, family and friends love you

Take a moment to thank God

for the strength and patience

to face every challenge

share that strength with

everyone around you

Show patience for everyone

God has given you so much

Take a moment to give

thanks to God

show everyone around you

how thankful you are

Truly expert your day

get better today

Take a moment to give

thanks to God

and you’ll fine even more

to give thanks and be thankful for

Today is the best day or your life

and your day is going to get

so much better.

Saturday, January 17, 2015

Monyet dan Ikan


Suatu hari, seekor monyet yang sedang kehausan pergi ke sebuah kolam untuk minum bagi menghilangkan dahaganya. Ketika dia hendak minum, tiba-tiba perhatiannya tertumpu pada seekor ikan koi yang sedang berenang di dalam kolam tersebut. Lalu ia berfikir “Kasihan sekali ikan ini, ia pasti memerlukan pertolongan.”


Dengan tidak berlengah, si monyet segera menghampiri ikan tersebut terus mengangkat dan meletakkannya di atas darat. Monyet itu kemudian berkata dalam hatinya, “Sekarang pasti kamu merasa lebih selamat.” Tidak lama kemudian, ikan tersebut pun mati. Si monyet kebingungan memikirkan hal ini. “Bukankah aku telah menolongnya, bukankah ia sekarang telah berada di tempat yang lebih baik, lalu mengapa ia mati?” Si monyet berkata kepada dirinya sendiri.

Rasionalnya:

Banyak di antara kita yang bertindak seperti monyet tersebut, yang menganggap tindakannya mengangkat ikan tersebut ke darat sebagai tindakan menolong kerana dia melihat dari kaca matanya sendiri yang tidak dapat berenang. Keadaan ikan yang tercungap-cungap semasa berada di atas darat semakin menyakinkan dirinya bahawa ikan tersebut sangat memerlukan pertolongan, kerana dia menganggap ikan tersebut pasti sedang mengalami kesulitan untuk bernafas.

Jadi, adakah apa yang dilakukan si monyet itu salah? Bukankah niatnya baik iaitu ingin menolong ikan tersebut? Jika salah, di manakah salahnya?

Niat si monyet memang baik, namun ia tidak cukup untuk memperoleh hasil yang baik. Yang salahnya, monyet tersebut tidak memiliki ilmu untuk memahami hakikat bahawa ikan hidup di dalam air. Oleh itu, pengajarannya – ilmu adalah penting sebelum melakukan sesuatu tindakan.

Mengapa kita sering kali tidak melihat hakikat sesuatu peristiwa?

Kebodohan – ini dapat diatasi dengan belajar.

      Keegoan – di mana seseorang itu melihat sesuatu peristiwa/persoalan dari sudut pandangannya sahaja. Lebih teruk lagi, jika kebijaksanaannya digunakan untuk kepentingan diri dan kroninya sahaja. Jika ini terjadi, orang tersebut lebih buruk daripada si monyet tadi.

Kesimpulannya, niat baik saja tidak cukup untuk melakukan sesuatu tindakan, fahamilah hakikat sesuatu peristiwa. Justeru, kita harus memperbanyakkan informasi dan pengetahuan, serta menghilangkan terlebih dahulu segala anggapan. Orang bijak pernah berkata, “Memahami hakikat persoalan sama dengan menyelesaikan separuh daripada persoalan tersebut.”

Wednesday, January 14, 2015

Iktibar dari sebiji Tembikai


Pada suatu hari, seorang ahli sufi yang masyhur bernama Syaqiq Al-Balkhir telah membeli sebiji tembikai.


Kemudian dia membawa tembikai itu pulang dan diberikan kepada isterinya.

Apabila isterinya membelah tembikai itu untuk dimakan, ternyata buah tembikai itu tidak elok, maka marah-marahlah isteri Syaqiq dengan keadaan tersebut.

Maka bertanyalah Syaqiq kepada isterinya …

“Kepada siapa engkau tujukan marahmu itu, adakah kepada penjual, pembeli, penanam atau Pencipta buah tembikai itu?.”

Terdiam isterinya mendengar pertanyaan tersebut.

Kemudian Syaqiq teruskan lagi kata-katanya …

“Adapun si penjual, sudah tentu mahu jualannya terdiri daripada barangan yang terbaik. Adapun si pembeli juga sudah tentu mahu membeli barang yang terbaik juga. Bahkan si penanam juga sudah tentu berharap hasil tanamannya yang terbaik juga.

Maka ternyatalah marahmu ini engkau tujukan kepada Pencipta buah tembikai ini. Maka bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan Nya.”

Maka menangislah isteri Syaqiq. Lalu bertaubat dan iapun redhalah dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT.


Waalahu’Alam

Saturday, January 10, 2015

Kisah Se Gelas Susu.


Sudah beberapa jam si pengembara berjalan kaki memerhatikan pemandangan indah musim bunga di kawasan perkampungan itu. Bunga-bungaan sedang mekar, unggas dan serangga yang berterbangan ke sana dan serata halaman rumah yang cantik dihiasi kuntuman bunga amat menarik perhatian pengembara muda itu.


Tetapi perjalanan yang jauh dan matahari yang sedang terik menyebabkan pemuda yang cintakan keindahan alam itu mula berasa letih. Tekaknya kering, sedangkan pengembaraannya masih panjang lagi.
Lantas pemuda itu memutuskan untuk pergi ke sebuah rumah kecil di sebuah ladang di tepi jalan yang sedang disusurinya itu. Seorang budak perempuan membuka pintu rumah yang diketuknya tadi. Wajahnya comel.

Pemuda itu menceritakan yang dirinya kehausan, dia berharap budak perempuan itu dapat memberikannya segelas air. Budak perempuan itu bergegas ke dapur dan sebentar kemudian kembali mendapatkan pemuda tersebut.

Dia bukan membawa segelas air, sebaliknya segelas susu kerana dia tahu pemuda tersebut bukan sekadar dahaga tetapi juga memerlukan tenaga untuk meneruskan pengembaraannya.

Berapa harga susu ini?tanya pemuda itu selepas menghabiskan susu tersebut. Oh, percuma! Tak perlu bayar. Emak dan ayah telah mengajar saya supaya jangan meminta sebarang balasan terhadap apa juga kebaikan yang kita lakukan.

Pengembara muda itu tersentuh hati dengan jawapan tersebut. Kalau begitu, saya hanya dapat mengucapkan terima kasih sahaja,kata pemuda tersebut, disambut oleh budak perempuan itu dengan senyuman dan anggukan.

Sifat mulia budak perempuan itu memberikan kesan yang mendalam kepada pemuda yang berkenaan. Kejujuran budak itu dan keengganannya menerima sebarang bayaran, walaupun dirinya sendiri miskin, sering saja bermain dalam fikiran pemuda tersebut.

Tahun berganti, budak perempuan itu yang kini berusia 20-an, diserang penyakit kronik. Dia dihantar ke sebuah hospital terkenal di tengah kota untuk diperiksa oleh doktor pakar dan seterusnya menjalani pembedahan. Seorang doktor dipanggil.

Sejurus melihat wajah gadis itu dan alamat tempat tinggalnya, doktor itu segera terkenang saat dia meneguk segelas susu suatu ketika dahulu. Tidak lain tidak bukan, inilah budak perempuan yang pernah memberinya segelas susu dan kemudiannya berkata, Emak dan ayah telah mengajar saya supaya jangan meminta sebarang balasan terhadap apa juga kebaikan yang kita lakukan,

Kini masanya untuk membalas jasa. Doktor itu melakukan segala yang terdaya untuk menyelamatkan gadis tersebut. Si gadis ditempatkan di wad untuk beberapa lama. Pembedahan dilakukan dan penyakit si gadis berjaya diubati.

Kini bayaran perlu dikenakan kepadanya. Bil rawatan ditunjukkan kepada doktor itu untuk pengesahan. Doktor tersebut menyelaknya sehelai demi sehelai. Dia memerhatikan setiap angka yang tercatat pada bil tersebut, kemudian menulis sesuatu di bucu helaian terakhirnya. Setelah itu dia menurunkan tandatangannya. Bil itu dihantar ke alamat yang tertera, iaitu sebuah rumah kecil di pinggir ladang.

Gadis tersebut menggeletar sebaik menerima bil tersebut. Helaian demi helaian dibeleknya, ternyata jumlahnya terlalu besar. Dia tidak mampu membayarnya. Walau si gadis bekerja sepanjang hayat sekalipun, belum tentu dia dapat membayar bil yang dikenakan itu.

Jumlah-jumlah yang menakutkan terus terpapar, hinggalah ke helaian terakhir apabila si gadis membaca satu catatan ringkas di bucunya. Tulisan itu berbunyi … Sudah Di Bayar Dengan Se Gelas Susu.


Nota: Artikel ini adalah pengalaman sebenar Dr Howard Kelly (1858-1943), salah seorang daripada empat doktor yang mengasaskan Universiti John Hopkins, Amerika Syarikat.

Tuesday, January 6, 2015

Cerita Di Airport


Petang kelmarin, aku pergi menghantar anak aku, Soraya ke Subang Airport untuk beliau pulang ke Kubang Kerian. Sementara menunggu sampai waktu penerbangan, aku bawa Soraya pergi minum di salah satu café di Airport Subang ini.


Aku lihat Soraya semacam stress dengan apa yang bakal dilalui dalam pelajaran beliau. Macam-macam yang diadukan pada aku. Risau tentang tugasan. Risau tentang patient. Risau tentang kawan. Dan macam-macam risau lagi yang dinyatakannya.

Aku mesti lakukan sesuatu agar beliau tenteram. Apa yang aku nak cakapkan dalam masa yang dah suntuk itu? Fikir punya fikir ini yang aku katakan pada Soraya petang semalam.

Hidup ini banyak  bergantung kepada cara pandang kita terhadap apa yang berlaku terhadap kita. Dari cara pandang itulah datangnya samada kita stress atau bahagia. Sudahnya cara pandang yang bagaimana harus kita utamakan agar kita sentiasa terasa bahagia?

Tak kisah lah siapa kita, samada kita seorang doktor, jurutera atau seorang penyapu jalanan, jika kita merasakan apa yang terjadi adalah hasil daripada tindakan kita samada perkara baik atau sebaliknya, pasti kita akan merasa tertekan. Kita merasakan kitalah yang bertanggungjawab di atas kenapa perkara itu terjadi. Ini bukan bermakna kita mahu lari dari tanggungjawab.

Sepatutnya, kita mesti berkeyakinan penuh setiap apa yang terjadi itu adalah ketentuan Tuhan. Baik bagi apa juga hasil yang kita terima. Tugas kita pada setiap ketika ialah memastikan kita beri yang terbaik dari diri kita. After all, bukankah lagi banyak kita memberi, lagi banyak akan terima dalam hidup ini. Hukum Memberi dan Menerima.

Sekiranya hasilnya baik, perbanyakkan syukur. Jika hasilnya tidak baik, cuba pelajari apa perkara yang boleh kita lakukan bagi menambahbaik perkara tersebut. Dengan cara itu kita mampu lihat perkara yang tidak baik itu sebagai peluang terbaik untuk mempelajari suatu yang baru dari perkara tersebut.

Tapi adat kita manusia, semestinya kita tidak dapat lari dari rasa frust bila sesuatu itu tidak berlaku sebagaimana hajat kita. Kalau jika mahu frust, frust lah! Tapi frust ini perlu ada jangkamasanya. Bila tamat jangkamasa itu, bangun semula dan perbaikilah keadaan.

Kenapa? Kerana hidup ini sementara dan masa kita atas dunia im kian lama kian singkat. Semestinya masa yang ada itu perlu dimenafaat sebaik mungkin. Hidup umpama satu pengembaraan. Pengembaraan itu mesti ada titik hujungnya dan apa yang mahu dicapai dihujung titik itu.

Dan semestinya matlamat hujung titik pengembaraan bernama 'Hidup' ini ialah mendapat keredhaan Tuhan. Ini tiket kita untuk hidup bahagia di alam alam akan datang. Untuk itu ingat diri lagi dan lagi agar segala tindak tanduk kita atas mukabumi ini menjurus kepada maksud hidup ini. (Keredhaan Tuhan). Apa pun .., Pilihan Di Tangan Saya! Semestinya kita mesti bertanggungjawab dan dipertanggungjawab atas segala apa yang kita pilih.  


Aku lihat Soraya semacam terkesan. Dia menangis. Aku tanya mengapa? Kata Soraya, dia rasa teruja dan dia mahu beri yang terbaik dalam hidup. Aku senyum sambil high five dengan Soraya. Tak lama kemudian panggilan untuk penerbangan beliau kedengaran. Soraya hugs aku dan beredar lalu hilang dari pandangan aku.

May Allah bless Soraya and her siblings. Ameen.

Sunday, January 4, 2015

The White Elephant



Once upon a time, there lived a herd of eighty thousand elephants at the bottom of the majestic Himalayas. Their leader was a magnificent and rare white elephant who was an extremely kind-hearten soul. He greatly loved his mother who had grown blind and feeble and could not look out for herself.

Each day this white elephant would go deep into the forest in search of food. He would look for the best of wild fruit to send to his mother. But alas, his mother never received any. This was because his messengers would always eat them up themselves. Each night, when he returned home he would be surprised to hear that his mother had been starving all day. He was absolutely disgusted with his herd.

Then one day, he decided to leave them all behind and disappeared in the middle of the night along with his dear mother. He took her to Mount Candorana to live in a cave beside a beautiful lake that was covered by gorgeous pink lotuses.

It so happened that one day, when the white elephant was feeding he heard loud cries. A forester from Benaras had lost his way in the forest and was absolutely terrified. He had come to the area to visit relatives and could not find his way out.

On seeing this big white elephant he was even more terrified and ran as fast as he could. The elephant followed him and told him not to be afraid, as all he wanted to do was to help him. He asked the forester why he was crying so bitterly. The forester replied that he was crying because he had been roaming the forest for the past seven days and could not find his way out.

The elephant told him not to worry as he knew every inch of this forest and could take him to safety. He then lifted him on to his back and carried him to the edge of the forest from where the forester went on his merry way back to Benaras.

On reaching the city, he heard that King Brahmadutta’s personal elephant had just died and the King was looking for a new elephant. His heralds were roaming the city, announcing that any man who had seen or heard of an elephant fit for a King should come forward with the information.

The forester was very excited and immediately went up to the King and told him about the white elephant that he had seen on Mount Candorana. He told him that he had marked the way and would require the help of the elephant trainers in order to catch this fantastic elephant.

The King was quite pleased with the information and immediately dispatched a number of soldiers and elephant trainers along with the forester. After travelling for many days, the group reached the lake besides which the elephants resided. They slowly moved down to the edge of the lake and hid behind the bushes. The white elephant was collecting lotus shoots for his mother’s meal and could sense the presence of humans.

When he looked up, he spotted the forester and realized that it was he who had led the King’s men to him. He was very upset at the ingratitude but decided that if he put up a struggle many of the men would be killed. And he was just too kind to hurt anyone. So he decided to go along with them to Benaras and then request the benevolent King to be set free.

That night when the white elephant did not return home, his mother was very worried. She had heard all the commotion outside and had guessed that the King’s men had taken away her son. She was scared that the King would ride him in to battle and her son would definitely be killed. She was also worried that there would be no one to look after her or even feed her, as she could not see. She just lay down and cried bitterly.

Meanwhile her son was led in to the beautiful city of Benaras where he was given a grand reception. The whole city was decorated and his own stable was gaily painted and covered with garlands of fragrant flowers. The trainers laid out a feast for their new state elephant who refused to touch a morsel. He did not respond to any kind of stimuli, be it the fragrant flowers or the beautiful and comfortable stable. He just sat there looking completely despondent.

The worried trainers went straight to report the situation to their King, as they were scared that the elephant would just waste away without any food or water. The King was extremely concerned when he heard what they had to say and went to the stable himself. He offered the elephant food from the royal table and asked him why he grieved in this manner. He thought that the elephant should be proud and honored that he was chosen as the state elephant and would get the opportunity to serve his King.

But the white elephant replied that he would not eat a thing until he met his mother. So the King asked him where his mother was. The elephant replied that she was back home on Mount Candorana and must be worried and hungry as she was blind and had no one to feed her and take care of her. He was afraid that she would die.

The compassionate King was touched by the elephant’s story and asked him to return to his blind, old mother and take care of her as he had been doing all along. He set him free in love and kindness. The happy elephant went running home as fast as he could. And he was relieved to find that his mother was still alive. He filled his trunk with water and poured it over his sick mother who thought that it was raining. Then she cried out as she thought that some evil spirit had come to harm her and wished and prayed that her son was there to save her.

The white elephant gently bent over his blind mother and stroked her lovingly. She immediately recognized his touch and was overjoyed. Her son lifted her up and told her that the kind and compassionate King of Benaras had set him free and he was here to love and look after his mother forever.

His mother was absolutely thrilled and blessed the kind King with peace, prosperity and joy till the end of his days. She was so thankful to him for sending her son back home. The white elephant was able to take good care of his mother till the day she died. And when he died himself, the King erected a statue of him by the side of the lake and held an annual elephant festival there in memory of such a caring and noble soul.

Moral: Always give affection and care to our dear ones. Always respect other’s feelings.

The Man and The Little Cat.


One day, an old man was having a stroll in the forest when he suddenly saw a little cat stuck in a hole. The poor animal was struggling to get out.


So, he gave him his hand to get him out. But the cat scratched his hand with fear. The man pulled his hand screaming with pain. But he did not stop; he tried to give a hand to the cat again and again ...

Another man was watching the scene, screamed with surprise, “For god sakes! Stop helping this cat! He’s going to get himself out of there”.

The other man did not care about him , he just continued saving that animal until he finally succeeded, And then he walked to that man and said , “Son, it is cat’s Instincts that makes him scratch and to hurt, and it is my job to love and care”.


Moral:  Treat everyone around you with your ethics, not with theirs.   Treat the people the way you want to be treated by them.

Thursday, January 1, 2015

Welcome 2015


Selamat Tahun Baru 2015.


Moga-moga tahun baru ini lebih baik ceritanya dari tahun sebelum ini.

Secara peribadi saya mengharapkan hidup saya lebih baik dari sebelum ini. Saya akan berusaha lebih giat untuk meningkatkan produktiviti diri. Moga-moga segala perancangan dan usaha ini semua akan membawa berkat dan rahmat dalam hidup ini.

Bagi orang-orang yang terdekat, saya doakan agar mereka terus sukses dalam hidup. Sentiasa dalam lindunganNya. Moga ceria dan moga tercapai segala matlamat yang telah ditetapkan.

Namun ada satu hajat besar saya tahun ini. Itulah apa yang ingin saya capai melalui program Better.Brighter itu. Saya bertekad dan akan berusaha sedaya mungkin bagi menyaksikan program ini bakal menjadi satu program yang terulung dalam Tenaga Nasional Berhad (TNB). Saya mahu menyaksikan anggota kerja TNB benar-benar teruja dengan tugas mereka dan sudahnya mencapai matlamat masing-masing baik secara individu maupun secara berpasukan.

Untuk persiapan ini, minggu-minggu terakhir tahun lepas telah saya gunakan bagi mempermantapkan program Better.Brighter ini.

Telah saya usahakan agar isi kandungan Better.Brighter ini utuh strukturnya, mudah untuk difahami dan jelas untuk dipraktikkan.

Disamping itu, bagi memastikan penerimaan peserta terhadap program Better.Brighter ini, telah saya wujudkan 'work book' program ini. Saya menjangka ini akan meningkatkan konsentrasi peserta sepanjang program ini.

Disamping itu, bagi memastikan diri saya benar-benar utuh dan fokus dalam membawakan program ini, akan saya amalkan empat tonggak amalan fasilitator yang telah dianjurkan oleh Arbinger. Empat tonggak itu ialah seperti berikut;

1) Saya bukan guru kepada peserta program Better.Brighter ini. Tugas saya hanyalah untuk menyediakan satu suasana yang terbaik bagi peserta itu menerima idea-idea dalam Better.Brighter ini. Dalam kata lain saya sedaya mungkin akan cuba mempengaruhi fikiran, perasaan, pilihan dan tindakan para peserta.

2) Saya akan cuba memahami segala konsep dalam Better.Brighter yang akan saya sampaikan kepada para peserta melalui satu cara pandang baru atau memahami dengan lebih mendalam.

3) Saya akan melihat kehebatan setiap para peserta kerana setiap dari mereka berpontensi besar akan memberi saya ilmu dan pengalaman baru.

4) Saya akan sentiasa berusaha sedaya mingkin untuk membina komuniti dalam usaha untuk memahami dan mengamal kandungan program Better.Brighter ini. Kenapa? Kerana setiap manusia itu akan lebih mudah belajar dan mengamal sesuatu idea itu jika melibatkan orang yang dekat dengan diri masing-masing. (Saya teringat cerita belajar menunggang basikal yang saya kongsikan pada Hj K petang semalam :) )

Berbekalkan persiapan di atas serta gandingan bersama para fasilitator-fasilitator lain, saya harap dan saya doa agar hajat ini tercapai.

Ya Tuhan, berkati dan rahmati usaha ini dan hidup saya untuk tahun ini.

Ameen.

Tuesday, December 30, 2014

Cerita Aku Tahun 2014


Tahun 2014 bakal melabukan tirainya.


Sedar tak sedar, banyak pengalaman aku perolehi dalam tahun ini.

Pengalaman yang aku perolehi ini sebenarnya membuat aku lebih komited untuk beri yang lebih baik pada tahun baru yang bakal tiba ini. Insyaallah.

Banyak pengalaman yang memperkayakan soal intelektual, emosional, spiritual mahupun fizikal aku.

Dari segi intelektual, aku sedar melalui kerja, aku amat berterima kasih dengan pengalaman yang aku perolehi melalui pembangunan dan perkongsian yang diperolehi melalui seminar Better.Brighter. Banyak perkara dalam bidang yang aku minati ini telah aku tingkatkan pengetahuannya teutamanya melalui seminar-seminar yang aku hadiri sepanjang tahun ini. Terima kasih kepada guru-guru yang sudi berkongsi ilmu dengan aku.  Aku sedar tahun ini aku kurang sangat membaca. Mungkin sebab mata aku dah rabun. Tapi dengan cermin mata yang baru aku perolehi ini, akan aku beri keutamaan dalam membaca.

Dari segi emosional pulak, sepanjang tahun 2014 ini, aku telah menjalin hubungan dengan beberapa individu yang telah memberi maksud baru dalam hidup aku. Aku mulai sedar, a good networking tersangatlah penting. Aku harap aku belum terlambat untuk ini semua. Kepada mereka-mereka yang baru aku bina hubungan sepanjang tahun ini, I must say, thank you very much kerana telah mendedahkan aku pada apa ertinya satu hubungan dalam hidup ini.

Dari segi spiritual, ada beberapa perkara yang benar-benar menyentuh hati aku. Pertama, aku mulai mendapat satu cara pandang baru mengenai maksudnya kebergantungan kepada Tuhan secara total.  Memang hidup ini menjadi lebih ringan bila kita bergantung kepada Dia secara total. Kedua, aku mulai memahami dengan cara mudah maknanya niat kerana Tuhan. Memang aku terasa lebih confident dalam menyusuri hidup ini bila berpegang kepada memasang niat sebegini. Ketiga, apa makna masa dalam hidup ini. Masa itu sifatnya makin lama makin pendek dan sudahnya apa yang mahu aku lakukan dengan masa yang sifatnya sedemikian. Hebat!

Dari segi fizikal, aku mulai sedar betapa pentingnya kesihatan. Semalam aku telah pergi mencabut gigi yang sekian lama mendatangkan perit kepada aku. Bila gigi ini dirasakan makin kurang sakitnya, satu semangat baru untuk benar-benar menjaga kesihatan ini menyelinap dalam diri aku. Aku nak jaga kesihatan sebab aku nak sihat. Aku nak sihat sebab aku nak mempunyai kekuatan untuk deliver seminar aku itu.

Ini antara perkara penting yang berlaku sepanjang tahun ini. Ada banyak lagi sebenarnya tapi untuk tujuan artikel ini, ini perkara-perkara yang datang dahulu dalam layar fikiran aku. Apapun, aku bertekad dan berdoa agar sepanjang tahun 2015 ini, aktiviti aku lebih berstruktur dan berupaya dilaksanakan bagi membina hidup yang Sejahtera, Bahagia dan Kaya … Dunia Akhirat. 

Ameen …