.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Tuesday, April 22, 2014

Luahkan Sebelum Terlambat.


Kisah ini tentang seorang gadis yang jatuh hati pada teman baiknya yang boleh berkongsi suka dan duka.

Kita gelarkan mereka sebagai Adam dan Farah. Bagaimanapun, Farah tidak pernah meluahkan perasaannya itu, bimbang persahabatan mereka yang sedia terjalin, akan tercalar dengan pengakuan itu.

Pada suatu hari, Adam mendatangi Farah dengan satu dilema. Adam meminati seorang gadis dan meminta pendapat Farah, sama ada dia harus menghantarnya satu kad ucapan. Hati Farah hancur berkecai tetapi dia sembunyikannya. Baginya, kebahagiaan kawan adalah kebahagiaannya jua.

"Adam rasa, dia suka Adam tak?" tanya Farah. "Adam tak pasti, tetapi... mungkin juga," jawab Adam. "Adakah Adam pasti dia belum berpunya?" tanya Farah lagi sambil di dalam hatinya berdoa si gadis pujaan Adam sudah mempunyai teman istimewa. Adam menjawab: "Belum."

"Kalau macam tu, teruskan. Itu cara terbaik untuk mengetahui sama ada dia juga sukakan Adam. Lagipun, siapalah yang mampu menolak lelaki seperti Adam," ujar Farah cuba bergurau dan menyembunyikan perasaannya. Selepas itu, Farah cuba mengorek lebih lanjut daripada teman-temannya dan Adam, siapakah gadis bertuah itu tetapi hampa.


Beberapa hari kemudian, Adam datang lagi. "Perlukah saya membelinya sejambak bunga?" "Ya, Farah tidak pernah terjumpa mana-mana perempuan yang tidak sukakan bunga!" "Bunga apa yang patut Adam berikan?" "Bergantung, kepada apa?" "Bergantung kepada apa jenis bunga yang dia sukakan dan berapa banyak wang yang Adam ada." "Adam tak kisah tentang duit."

"Kalau begitu, belikan dia bunga mawar merah, penjual bunga tentu tahu apa maksudnya." "Adakah penjual bunga boleh mengirimkannya bersama kad ucapan?'' "Ya." "Kenapa Adam tidak memberikannya sendiri." "Tak boleh." "Kenapa pula?" "Adam takut dia tidak sukakan Adam." Farah menjadi bertambah sedih.

Pada suatu hari, ketika sedang mengemas rumahnya, seseorang telah mengetuk pintu. Sebaik pintu dibuka, seorang lelaki penghantar berdiri bersama sejambak bunga mawar merah yang dikepilkan bersama sebuah kad ucapan. Kad itu berbunyi:

"Sudah lama Adam tertarik pada Farah (lelaki mana yang tidak tertarik pada Farah, bukan?) Namun, semakin kita menjadi akrab, Adam dapat melihat kecantikan dalaman Farah sebagaimana kecantikan luaran. Perasaan Adam menjadi lebih mendalam, melebihi seorang kawan tetapi Adam bimbang untuk berterus terang.

"Adam menghargai persahabatan kita lebih dari segala-galanya tetapi Adam mahu Farah tahu, apa yang Adam rasai di dalam. Sekiranya Farah tidak merasakan apa yang Adam rasai, Adam sesungguhnya mengerti. Adam harap, kita masih boleh terus menjadi teman karib dan Adam berjanji, tidak akan membangkitkan perkara ini lagi. Seolah-olah, ini semua tidak pernah berlaku dalam hidup kita, okey? Hubungi Adam. Adam mahu tahu, apa pendapat Farah."

Sudah tentu Farah terus menghubungi Adam dan sejak itu mereka menjadi pasangan sahabat, kekasih dan suami isteri yang bahagia sehingga kini.


MORAL: Jadi saudara saudari, hidup ini terlalu singkat untuk kita menerawang dan tertanya-tanya apa yang orang lain fikirkan tentang kita. Pejam mata, tetapkan pendirian dan 'go for it'.

Sunday, April 20, 2014

Today I Can.


I woke up early today, excited over all I get to do before the clock strikes midnight. I have responsibilities to fulfill today. I am important. My job is to choose what kind of day I am going to have.


Today I can complain because the weather is rainy or I can be thankful that the grass is getting watered for free.

Today I can feel sad that I don't have more money or I can be glad that my finances encourage me to plan my purchases wisely and guide me away from waste.

Today I can grumble about my health or I can rejoice that I am alive.

Today I can lament over all that my parents didn't give me when I was growing up or I can feel grateful that they allowed me to be born.

Today I can cry because roses have thorns or I can celebrate that thorns have roses.

Today I can mourn my lack of friends or I can excitedly embark upon a quest to discover new relationships.

Today I can whine because I have to go to work or I can shout for joy because I have a job to do.

Today I can complain because I have to go to school or eagerly open my mind and fill it with rich new tidbits of knowledge.

Today I can murmur dejectedly because I have to do housework or I can feel honoured because the Lord has provided shelter for my mind, body and soul.

Today stretches ahead of me, waiting to be shaped. And here I am, the sculptor who gets to do the shaping.


What today will be like is up to me. I get to choose what kind of day I will have!

Tuesday, April 15, 2014

Kisah Pokok Epal


Suatu ketika, hiduplah sebatang pokok epal dan seorang anak kecil lelaki yang suka bermain setiap hari di bawah pokok epal itu.


Anak kecil lelaki itu suka memanjat pokok epal itu, memakan buah epal pokok epal itu dan tidur di bawah pokok epal yang rendang itu. Demikian pula, pokok epal itu amat menyayangi anak kecil lelaki itu.

Waktu terus berlalu. Anak kecil lelaki itu kini makin membesar dan dia tidak lagi bermain di bawah pokok epal itu setiap hari.

Satu hari, anak lelaki itu datang bertemu dengan pokok epal itu. Wajahnya nampak sedih …

“Wahai anak, mari bermain dengan ku” kata pokok epal itu dengan girang.

“Aku bukan anak kecil lagi yang suka bermain pokok epal.” kata anak lelaki itu.

 “Aku ingin sekali membeli permainan tetapi aku tidak punya wang.” rungut anak lelaki itu.

Pokok epal itu menyahut, “Aku pun tidak punya wang tetapi kau boleh mengambil semua buah epal aku dan menjualnya untuk mendapatkan wang. Dengan wang tersebut, kau boleh membeli permainan kegemaran kau itu.”

Anak lelaki itu sangat gembira lalu memetik semua buah epal pokok epal tersebut. Selepas itu anak lelaki meninggalkan pokok epal itu dengan gembira. Namun, selepas itu, anak lelaki itu tidak lagi kembali bertemu dengan pokok epal itu. Pokok epal itu sangat sedih.

Satu hari, anak lelaki itu datang lagi. Pokok epal itu sangat gembira melihat anak lelaki itu.

“Wahai anak, mari bermain dengan saya” kata pokok epal itu dengan penuh harapan.

“Aku tidak punya masa untuk bermain.” balas anak lelaki itu.

“Aku harus bekerja untuk menyara keluarga aku. Sekarang aku perlu membina rumah untuk keluarga aku berteduh. Mahukah kau membantu aku membina rumah?

“Maaf, aku sendiri pun tidak ada rumah. Tetapi kau boleh memotong segala dahan dan ranting yang ada pada aku ini untuk membina rumah tersebut” kata pokok epal itu.

Anak lelaki itu lalu menebang segala ranting dan dahan pkok epal itu dan berlalu pergi dengan gembira.

Pokok epal itu merasa amat bahagia melihat anak lelaki itu senang tetapi anak lelaki itu tidak pernah kembali lagi. Pokok epal itu berasa sangat sedih dan kesepian.

Satu masa, lama selepas kali terakhir anak lelaki itu bertemu pokok epal itu, anak lelaki itu datang kembali. Pokok epal itu sangat gembira lalu mengajak anak lelaki itu bermain dengannya. Ajakan pokok epal itu tidak diendahkan oleh anak lelaki itu.

Malah dia berkata, “Aku sangat sedih kerana aku sudah makin tua. Aku mahukan sebuah kapal untuk pergi bersiar-siar. Mahukah kamu berikan aku sebuah kapal?”

“Maaf, kerana aku tidak punya kapal tetapi kau boleh tebang batang tubuh aku ini untuk membuat kapal yang kau inginkan itu.” kata pokok epal itu dengan sepontan.

Kemudian anak lelaki itu lantas memotong batang pokok epal itu lalu membuat kapal idamannya. Dia lalu pergi belayar dan tidak kembali lagi. Akhirnya, selepas bertahun-tahun belayar, dia kembali semula kepada pokok epal itu..

 “Maaf anak ku, aku sudah tidak punya buah epal untuk kau makan lagi” kata pokok epal itu dengan sayu.

“Tak apa. Aku pun sudah tidak punya gigi untuk menggigit buah epal kamu.” kata anak lelaki itu.
 “Aku pun tidak punya batang pokok untuk kau panjat lagi.” tambah pokok epal itu dengan sedih.

“Sekarang, aku sudah terlalu tua untuk itu.” kata anak lelaki itu lagi.

 “Aku benar-benar tidak punya apa lagi untuk aku berikan kepada mu anak.” kata pokok epal itu lagi dengan nada kesal.

“Yang ada hanyalah akar-akar yang sudah tua dan sudah tidak berguna lagi ini.” kata pokok epal itu lagi dengan air matanya bercucuran.

“Aku sudah tidak memerlukan apa-apa lagi dari diri mu.” kata anak lelaki itu.

“Aku hanya mahukan tempat berehat. Aku sangat letih selepas lama meninggalkan kamu.” tambah anak lelaki itu.

“Oh benarkah? Akar-akar aku ini memang sesuai untuk berehat. Mari berbaring dicelah-celah akar akar aku ini.” kata pokok epal itu dengan girang.

Anak lelaki yang sudah tua itu lalu berbaring memeluk akar-akar pokok epal itu. Pokok epal itu sangat gembira dan tersenyum sambil menitiskan air matanya.

Ini adalah cerita kita semua. Pokok epal itu adalah ibarat ibu bapa kita. Ketika kita muda, kita suka bermain dengan ibu bapa kita.

Ketika kita mula dewasa, kita datang hanya sesekali kepada mereka di kala kita memerlukan bantuan mereka atau  kita di dalam kesusahan. Tidak kira waktu, ibu bapa kita sentiasa bermurah hati untuk memberikan segala bantuan yang diperlukan agar kita tetap bahagia.

Mungkin ada antara kita mengatakan bahawa anak lelaki ini bertindak keterlaluan terhadap pokok epal itu tetapi itulah hakikatnya bagaimana kita bertindak terhadap ibu bapa kita.


Sedarkah kita dengan semunya ini …?

Monday, April 7, 2014

Critics


Once upon a time there was a painter who had just completed his course under disciplehood of a great painter. This young artist decided to assess his skills of skills so he decided to give his best strokes on the canvass. He took 3 days and painted beautiful scenery.


Suddenly an idea flashed in his mind and he decided to display it on a busy street-square of that small town he was resident of. He wanted people's opinion about his caliber and painting skills..

He put his creation at a busy street-crossing. And just down below a board which read-"Gentlemen, I have painted this piece. Since I'm new to this profession I might have committed some mistakes in my strokes etc. Please put a cross wherever you see a mistake."

While he came back in the evening to collect his painting he was completely shattered to see that whole canvass was filled with Xs (crosses) and some people had even written their comments on the painting.

Disheartened and broken completely he ran to his masters place and burst into tears. Sobbing and crying inconsolably he told his master about what happened and showed the pathetic state of his creation which was filled with marks everywhere. Such was the state that colors were not visible, only things one could see were crosses and correction remarks.

This young artist was breathing heavily and master heard him saying "I'm useless and if this is what I have learnt to paint I'm not worth becoming a painter. People have rejected me completely.. I feel like dying"

Master smiled and suggested "My Son, I will prove that you are a great artist and have learnt a flawless painting."

Young disciple couldn't believe it and said "I have lost faith in me and I don't think I am good enough.. don't make false hopes.."

"Do as I say without questioning it.. It WILL work." Master interrupted him.

"Just paint exactly similar painting once again for me and give it to me. Will you do that for your master?.." Master instructed.

Young artist reluctantly agreed and two days later early morning he presented a replica of his earlier painting to his master. Master took that gracefully and smiled.

"Come with me. " master said.

They reached the same street-square early morning and displayed the same painting exactly at the same place. Now master took out another board which read -"Gentlemen, I have painted this piece. Since I'm new to this profession I might have committed some mistakes in my strokes etc. I have put a box with colors and brushes just below. Please do a favor. If you see a mistake, kindly pick up the brush and correct it."

Master and disciple walked back home.

They both visited the place same evening. Young painter was surprised to see that actually there was not a single correction done so far. But master wasn't satisfied as yet and he told his disciple "May be one day was too little a time for people to come up with ideas and take out time out of their busy schedules to correct it so let us keep it here for one more day. Tomorrow is Sunday, so we can expect some corrections coming in."

Next day again they visited and found painting remained untouched. They say the painting was kept there for a month for no correction came in!


Lesson learned: Easy to criticize, difficult to improve!

Saturday, April 5, 2014

A Woman and the Chapatti


A woman baked chapatti for members of her family and an extra one for a hungry passerby. She kept the extra chapatti on the window sill, for whosoever would take it away. Every day, a hunchback came and took away the chapatti. Instead of expressing gratitude, he muttered the following words as he went his way:


"The evil you do remains with you: The good you do, comes back to you!" This went on, day after day. Every day, the hunchback came, picked up the chapatti and uttered the words: "The evil you do, remains with you: The good you do, comes back to you!" The woman felt irritated. "Not a word of gratitude," she said to herself ...

"Everyday this hunchback utters this jingle! What does he mean?" One day, exasperated, she decided to do away with him. "I shall get rid of this hunchback," she said. And what did she do? She added poison to the chapatti she prepared for him! As she was about to keep it on the window sill, her hands trembled. "What is this I am doing?" she said.

Immediately, she threw the chapatti into the fire, prepared another one and kept it on the window sill. As usual, the hunchback came, picked up the chapatti and muttered the words: "The evil you do, remains with you: The good you do, comes back to you!" The hunchback proceeded on his way, blissfully unaware of the war raging in the mind of the woman.

Every day, as the woman placed the chapatti on the window sill, she offered a prayer for her son who had gone to a distant place to seek his fortune. For many months, she had no news of him. She prayed for his safe return. That evening, there was a knock on the door. As she opened it, she was surprised to find her son standing in the doorway. He had grown thin and lean. His garments were tattered and torn. He was hungry, starved and weak.

As he saw his mother, he said, "Mom, it's a miracle I'm here. While I was but a mile away, I was so famished that I collapsed. I would have died, but just then an old hunchback passed by. I begged of him for a morsel of food, and he was kind enough to give me a whole chapatti. As he gave it to me, he said, "This is what I eat everyday: today, I shall give it to you, for your need is greater than mine!" As the mother heard those words, her face turned pale.

She leaned against the door for support. She remembered the poisoned chapatti that she had made that morning. Had she not burnt it in the fire, it would have been eaten by her own son, and he would have lost his life! It was then that she realized the significance of the words:


"The evil you do remains with you: The good you do, comes back to you!"

Do good and Don't ever stop doing good, even if it is not appreciated at that time. 

Wednesday, April 2, 2014

Ilmu Anda masih Relevan?


Dalam masa 2 minggu yang lepas ini, banyak yang saya dengar mengenai saranan tingkatkan ilmu. Semuanya bermula dengan beberapa tandatanya yang hinggap pada diri saya mengenai ketidakselesaan saya di waktu ini mengenai peluang saya untuk meningkatkan ilmu. Memang betul kata Hukum Getaran dan Tarikan, apa yang selalu difikirkan, itulah perkara-perkara yang datang balik kepada kita.


Cerita mengapa saya terpanggil untuk menulis artikel ini bermula bilamana saya terdengar kata-kata CEO TNB baru-baru ini, “Adakah ilmu anda masih relevan lagi dalam masa 2 tahun dari sekarang?” Macam anak panah kena kat dada bila saya dengar kata-kata ini. Macam beliau tahu-tahu saja apa yang sedang bermain dalam benak hati saya.

Tambah dalam keadaan dunia sekarang yang penuh dengan VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), semestinya kita tidak boleh duduk diam. Ilmu di dada mesti sentiasa dipertingkatkan. Jika tidak, dengan mudah kita akan hanyut dan lemas dalam dunia yang penuh VUCA ini.

Jika kita mahu melaksanakan satu perkara baru, kita tidak boleh lari dari melaksanakan perubahan. Perubahan sudah pasti menuntut ilmu baru. Mana mungkin ilmu baru itu datang bergolek jika tidak diusahakan? Mmmm … memang saya tidak boleh alpa dalam menimba ilmu.

Itulah, bila saya tanya satu soalan kepada CEO TNB ini apakah yang kita perlukan dalam mengharungi dunia VUCA ini, jawab beliau, “We need to be open, be agile and read more! Remember, the world is bigger than what you think!” Pergghhh … power kata-kata CEO TNB ini.

Memang benar, kita tidak boleh alpa dalam soal tingkatkan ilmu ini. Banyak contoh-contioh yang saya lihat menggambarkan situasi ini. Terbaru, semasa sedang menghadapi satu meeting mengenai perlaksanaan satu program, satu nama fasilitator telah diutarakan bagi memfasilitator program tersebut. Spontan saja kata seseorang itu memberi komen mengenai nama yang diutarakan. “Memang satu masa beliau ni hebat tetapi ilmu beliau tu dah ketinggalan zaman!”

Bila saya dedahkan diri kepada apa yang berlaku di dalam pasaran, terkejut saya melihat perkembangan ilmu dan bagamimana mereka yang ahli dalam bidang masing-masing berlumba-lumba untuk meningkatkan ilmu masing-masing. Teruja saya melihat sikap mereka yang tidak pernah kenal erti puas dalam menimba ilmu.

Saya sempat bertanya kepada seorang rakan yang baru saya kenali baru-baru ini tentang apakah rahsia beliau tidak jemu-jemu meningkatkan ilmunya. Beliau memandang saya seperti orang kehairanan. “Mior, bukankah lumba lari itu sebenarnya kita berlumba dengan diri sendiri dan kita tidak perlu memikirkan sangat tentang saingan kita di ‘lane’ sebelah? Kita sepatutnya fokus memperbaiki larian sendiri agar larian kita makin lama makin bagus. Begitulah juga keadaannya dalam karier kita.” Mmmm memang make sense …


Memang saya mesti cari jalan untuk tingkatkan ilmu. Bak kata seorang sahabat, "The more you learn, the more you earn.” Itulah bila saya buka mata ini, apa ilmu yang saya mahu bina, memang banyak benda yang perlu saya tingkatkan. Ilmu-ilmu seperti D.I.S.C., Coaching, Lego Serious Play, NLP, Hypnotizing dan beberapa program lain menjadi tumpuan saya.

Saya mesti cari masa untuk mendapatkan ilmu-ilmu ini. Saya mesti atur pelan untuk dapatkan ilmu-ilmu ini. Saya semestinya mesti beri yang terbaik bila cari limu ini dan bukan sekadar untuk mendapatkan ilmu-ilmu ini. Jika diserahkan kepada sebok yang ada, semestinya saya tidak ada masa. Saya mesti cari masa itu!

Saturday, March 29, 2014

His Biggest Weakness Had Become His Biggest Strength


A 10-year-old boy decided to study judo despite the fact that he had lost his left arm in a devastating car accident.


The boy began lessons with an old Japanese judo master. The boy was doing well, so he couldn't understand why, after three months of training the master had taught him only one move. “Sensei,“ the boy finally said, “Shouldn't I be learning more moves?” “This is the only move you know, but this is the only move you’ll ever need to know,” the sensei replied.

Not quite understanding, but believing in his teacher, the boy kept training. Several months later, the sensei took the boy to his first tournament. Surprising himself, the boy easily won his first two matches.

The third match proved to be more difficult, but after some time, his opponent became impatient and charged; the boy deftly used his one move to win the match. Still amazed by his success, the boy was now in the finals.

This time, his opponent was bigger, stronger, and more experienced. For a while, the boy appeared to be over-matched. Concerned that the boy might get hurt, the referee called a time-out. He was about to stop the match when the sensei intervened. “No,” the sensei insisted, “Let him continue.”

Soon after the match resumed, his opponent made a critical mistake: he dropped his guard. Instantly, the boy used his move to pin him. The boy had won the match and the tournament.

He was the champion. On the way home, the boy and sensei reviewed every move in each and every match. Then the boy summoned the courage to ask what was really on his mind.

“Sensei, how did I win the tournament with only one move?”

“You won for two reasons,” the sensei answered. “First, you've almost mastered one of the most difficult throws in all of judo. And second, the only known defense for that move is for your opponent to grab your left arm.”

The boy’s biggest weakness had become his biggest strength.


Moral:

Sometimes we feel that we have certain weaknesses and we blame God, the circumstances or ourselves for it but we never know that our weaknesses can become our strengths one day. Each of us is special and important, so never think you have any weakness, never think of pride or pain, just live your life to its fullest and extract the best out of it!”

Thursday, March 27, 2014

Si Budak Penjual Kuih


Hari itu selepas 3 hari melaksanakan satu program di utara semenanjung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan saya mahukan kelainan, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.


"Pakcik nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik... Pakcik dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

"Pakcik dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Pakcik baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai disitu, dia meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pakcik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalng dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya. Saya lihat umurnya lebih kurang 12 tahun.

"Pakcik dah kenyang, tapi mungkin pakcik perlukan kuih saya untuk anak-anak pakcik" katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul persaan kesian dihati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Pakcik sedekah. Tak payah pakcik beli kuih tu," saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa pakcik nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit pakcik tadi pada pengemis tu? Duit tu pakcik bagi adik!" kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Pakcik, saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak, kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Tuhan berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat pakcik!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Pakcik nak beli semua ke?" dia bertanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja pakcik."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!


Moral: Satu perjalananan seorang kanak-kanak yang begitu taat kepada perintah Tuhannya. Semoga menjadi renungan bersama