.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, March 1, 2015

Kapal yang Karam


Ini perkongsian seorang sahabat dalam satu whatsapp baru-baru ini ...


Sebuah kapal persiaran terlibat dengan kemalangan di laut, di dalamnya ada satu pasangan, selepas berusaha untuk mencari bot penyelamat, mereka menyedari cuma tinggal tempat untuk seorang. Macam Titanic pula kan?

Dengan serta merta, lelaki itu meninggalkan wanita yang bersamanya dan melompat masuk ke dalam bot penyelamat sendirian.

Wanita itu berdiri di kapal yang sedang tenggelam dan menjerit satu patah perkataan kepada suaminya.

Cikgu kemudian berhenti bercerita dan bertanya, "Rasanya la kan, apa yang dia jeritkan?"

Hampir semua murid menjawab, "Aku bencikan kau! Tak berhati perut!"

Cikgu perasan seorang muridnya yang diam sahaja lalu bertanya kepadanya, "Cikgu, saya percaya dia mesti cakap - Jaga anak-anak kita baik-baik!"

Cikgu itu terkejut, lalu bertanya, "Awak pernah dengar cerita ini ke?"

Budak itu menggelengkan kepalanya, "Tak, tapi itulah yang mak saya beritahu ayah sebelum dia meninggal kerana penyakit."

Ciku kemudian menyambung, "Betul jawapan tu."

Kapal itu tenggelam, manakala lelaki itu pulang dan membesarkan anak-anak mereka sendirian.

Beberapa tahun selepas meninggalnya lelaki itu, anak mereka menjumpai diari ayah mereka semasa mereka mengemas.

Rupanya semasa orang tua mereka menaiki kapal persiaran, ibu mereka sudah disahkan mengidap penyakit yang akan meragut nyawa.

Ayah mereka menulis, "Alangkah baiknya jika saya tenggelam ke dalam lautan bersamamu, namun demi anak-anak kita, saya tinggalkan kamu bersemadi di dalam laut keseorangan."

Cikgu sudah berhenti bercerita, namun kelas tersebut masih sunyi.

Cikgu itu tahu anak muridnya memahami pengajaran cerita tersebut, walaupun ada yang baik dan yang buruk di dunia ini, masih banyak lagi kisah disabaliknya yang sukar untuk difahami.

Itulah sebabnya kita jangan sesekali lihat luaran sahaja dan menghukum orang lain tanpa memahami mereka dulu.

Mereka yang suka belanja makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit.

Mereka yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.

Mereka yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka.

Mereka yang sukarela membantu anda, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat anda sebagai seorang sahabat.

Mereka yang selalu sms anda, bukan kerana mereka tak ada benda lain nak buat tapi sebab mereka mengingati anda.

Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing.

Satu hari anak kita akan jumpa gambar kita dan bertanya, "Siapa mereka semua tu?"

Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,


"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA."

Friday, February 27, 2015

Yang Mana Perlu Kita Dahulukan?


Ada sebuah syarikat besar yang sedang mencari pekerja. Dalam ujian bertulisnya, mereka hanya memberikan satu kes untuk dijawab:

“Anda sedang memandu motosikal di tengah malam gelap gelita dan hujan lebat di sebuah daerah yang penduduknya sedang dipindahkan semuanya kerana bencana banjir. Pemerintah setempat hanya boleh memberikan bantuan sebuah bas yang saat ini juga sedang mengangkut orang-orang ke kota terdekat. Saat itu juga Anda melewati sebuah perhentian bas di kawasan itu. Di perhentian bas itu, Anda melihat 3 orang yang merupakan orang terakhir di kawasan itu yang sedang menunggu kedatangan bas:

* seorang nenek tua yang sakit

* seorang doktor yang pernah menyelamatkan hidup Anda sebelumnya

* seseorang yang selama ini menjadi idaman hati Anda

Anda hanya boleh mengajak satu orang untuk membonceng Anda. Siapakah yang akan Anda ajak? Dan, jelaskan jawaban Anda mengapa Anda melakukan itu!”

Sebelum Anda menjawab, ada beberapa hal yang perlu Anda pertimbangkan:

- Seharusnya Anda menolong nenek tua itu dulu kerana dia sudah tua dan sakit. Jika tidak segera ditolong akan meninggal. Namun, kalau difikir-fikir, orang yang sudah tua memang sudah mendekati ajalnya. Sedangkan yang lainnya masih sangat muda dan harapan hidup ke depannya masih panjang.

- Doktor itu pernah menyelamatkan hidup Anda. Inilah saat yang tepat untuk membalas budi kepadanya. Tapi, kalau difikir, kalau sekadar membalas budi, waktu lain boleh juga kan? Namun, kita tidak pernah tahu bila kita akan mendapatkan kesempatan itu lagi.

- Mendapatkan idaman hati adalah hal yang sangat menyeronokkan. Jika kali ini Anda tidak ambil peluang, mungkin Anda tidak akan ketemu dia lagi. Dan, impian Anda akan kandas selamanya.

Jadi yang mana yang Anda pilih?

Dari sekitar 2000 orang pemohon, hanya 1 orang yang diterima bekerja di perusahaan tersebut. Orang tersebut tidak menjelaskan jawabannya, hanya menulis dengan singkat:

“Saya akan memberikan kunci motorsikal saya kepada sang doktor dan meminta dia untuk membawa nenek tua yang sedang sakit tersebut untuk ditolong segera. Sedangkan saya sendiri akan tinggal di sana dengan sang idaman hati saya untuk menunggu ada yang kembali menolong kami.”


Ya, jawaban di atas adalah jawapan yang terbaik bukan? Tapi, kenapa sebahagian besar hal tersebut tidak kita fikirkan sebelumnya? Apakah kerana kita terbiasa dengan tidak mahu untuk melepaskan apa yang sudah kita dapatkan di tangan dengan susah payah? Dan, bahkan berusaha meraih sebanyak-banyaknya?

Terkadang …, dengan rela untuk melepaskan sesuatu yang kita miliki, melepaskan kedegilan kita, mengakui segala kekurangan yang kita miliki dan melepaskan semua keinginan kita untuk sesuatu yang lebih mulia, kita akan mendapatkan sesuatu yang jauh lebih besar.

Wednesday, February 25, 2015

Mother's Love


A little boy came up to his mother in the kitchen one evening while she was fixing supper, and handed her a piece of paper that he had been writing on. After his Mom dried her hands on an apron, she read it, and this is what it said:

For cutting the grass: $5.00
For cleaning up my room this week: $1.00
For going to the store for you: $.50
Baby-sitting my kid brother while you went shopping: $.25
Taking out the garbage: $1.00
For getting a good report card: $5.00
For cleaning up and raking the yard: $2.00
Total owed: $14.75

Well, his mother looked at him standing there, and the boy could see the memories flashing through her mind. She picked up the pen, turned over the paper he’d written on, and this is what she wrote:

For the nine months I carried you while you were growing inside me:
No Charge

For all the nights that I’ve sat up with you, doctored and prayed for you:
No Charge

For all the trying times, and all the tears that you’ve caused through the years:
No Charge

For all the nights that were filled with dread, and for the worries I knew were ahead:
No Charge

For the toys, food, clothes, and even wiping your nose:
No Charge

Son, when you add it up, the cost of my love is:
No Charge.

When the boy finished reading what his mother had written, there were big tears in his eyes, and he looked straight at his mother and said, “Mom, I sure do love you.” And then he took the pen and in great big letters he wrote: “PAID IN FULL”.


Lessons:

You will never know your parents worth till you become a parent

Be a giver not an acquirer, especially with your parents. There is a lot to give, besides money.

Saturday, February 21, 2015

Put The Glass Down Today!


The Professor began his class by holding up a glass with some water in it. He held it up for all to see & asked the students “How much do you think this glass weighs?”.


"50gms!"….. "100gms!" ….."125gms" the students answered.

“I really don’t know unless I weigh it,” said the professor, “But, my question is, What would happen if I held it up like this for a few minutes?”

"Nothing" the students said.

"Ok what would happen if I held it up like this for an hour?" the professor asked.

"Your arm would begin to ache" said one of the student

“You’re right, now what would happen if I held it for a day?” asked the professor again.

“Your arm could go numb; you might have severe muscle stress & paralysis & have to go to hospital for sure!” ventured another student & all the students laughed.

“Very good. But during all this, did the weight of the glass change?” Asked the professor.

"No" was the answer.

“Then what caused the arm ache & the muscle stress?”

The students were puzzled.

“What should I do now to come out of pain?” asked professor again.

“Put the glass down!” said one of the students

“Exactly!” said the professor. "Life’s problems are something like this".

"Hold it for a few minutes in your head & they seem OK. Think of them for a long time & they begin to ache."

"Hold it even longer & they begin to paralyze you. You will not be able to do anything."

"It’s important to think of the challenges or problems in your life, But EVEN MORE IMPORTANT is to ‘PUT THEM DOWN’ at the end of every day before you go to sleep!"

That way, you are not stressed, you wake up every day fresh &strong & can handle any issue, any challenge that comes your way!

Moral of the story?

So, when you start your day today, Remember friend to ‘PUT THE GLASS DOWN TODAY!‘

Wednesday, February 18, 2015

Horse 'N' Goat


There was a farmer who had a horse and a goat. One day, the horse became ill and he called the veterinarian, who said; “Well, your horse has a virus. He must take this medicine for three days. I’ll come back on the 3rd day and if he’s not better, we’re going to have to put him down.”


Nearby, the goat listened closely to their conversation. The next day, they gave him the medicine and left. The goat approached the horse and said; “Be strong, my friend. Get up or else they’re going to put you to sleep!”

On the second day, they gave him the medicine and left. The goat came back and said, “Come on buddy, get up or else you’re going to die! Come on, I’ll help you get up. Let’s go! One, two, three!”

On the third day, they came to give him the medicine and the vet said; “Unfortunately, we’re going to have to put him down tomorrow. Otherwise, the virus might spread and infect the other horses.”

After they left, the goat approached the horse and said; “Listen pal, it’s now or never! Get up, come on! Have courage! Come on! Get up! Get up! That’s it, slowly! Great! Come on, one, two, three! Good, good. Now faster, come on … Fantastic! Run, Run More! Yes! Yay! Yes! You did it, you’re a champion!!!”

All of a sudden, the owner came back, saw the horse running in the field and began shouting; “It’s a miracle! My horse is cured. We must have a grand party. Let’s kill the goat!!!”

The Lesson: This often happens in the workplace & life in general. Nobody truly knows which employee or people actually deserves the merit of success & are in fact contributing towards success, or who’s actually contributing the necessary support to make things happen.

Be grateful.

Sunday, February 15, 2015

Kisah Nelayan


Suatu hari, seorang usahawan sedang berkelah bersama keluarganya di sebuah kampung nelayan. Dia merasa terganggu apabila melihat seorang nelayan sedang berehat-rehat di bawah pohon kelapa.


“Pakcik, kenapa pakcik tidak turun ke laut?”

“Pakcik sudah turun ke laut semalamdan pakcik perlu beristirehat.”

“Kalau pakcik turun ke laut lagi, pakcik akan dapat menangkap banyak ikan.”

“Lalu … ?”

“Pakcik boleh mengumpulkan wang untuk membeli sebuah perahu.”

“Lalu … ?”

“Dengan perahu itu, pakcik tak perlu lagi menyerahkan sebahagian pendapatan pakcik kepada tuan punya perahu.”

“Lalu … ?”

“Pakcik boleh mengumpulkan banyak wang untuk membeli perahu kedua …”

“Lalu … ?”

“Dengan dua perahu, pakcik boleh mengumpulkan banyak wang dan seterusnya pakcik boleh membeli perahuketiga, keempat dan seterusnya …”

“Lalu … ?”

“Jika perahu pakcik sudah banyak, pakcik boleh menyewakan perahu pakcik kepada nelayan-nelayan lain sehingga pakcik tidak perlu lagi turun ke laut …”

“Lalu … ?”

“Pakcik boleh hidup tenang dan bersantai sepanjang masa …”

Nelayan itu tersenyum laluberkata, “Menurut Encik, apa yang Pakcik tengah buat sekarang?”

PENGAJARAN:

Nasihat usahawan itu baik tetapi apayang dilakukan oleh nelayan tersebut juga mengajar kita satu hal iaitu HIDUP PERLU SEIMBANG.

Kita perlu secara sengaja berhenti sejenak dari kerja keras dan rutin seharian kita untuk menikmati segarnya rumput-rumput yang hijau, kicauan burung di udara dan harumnya mawaryang sedang mekar.

Tuesday, February 10, 2015

Value


I had known a friend of mine who used to say that he misplaces and loses his pen very often.

He will use only very cheap pens so that he need not worry about losing them. He was worried about carelessness habit.

I suggested to him to buy the costliest pen he could afford and see what happens.


He did that and purchased a 22 carat Cross pen. After nearly six months I met him and asked him if he continues to misplace his pen.

He said that he is very careful about his costly pen and he is surprised how he has changed!

I explained to him that the value of the pen made the difference and there was nothing wrong with him as a person!

This is what happens in our life.

We are careful with things which we value most.


* If we value our health, we will be careful about what and how we eat;

* If we value our friends, we will treat them with respect;

* If we value money, we will be careful while spending;

* If we value our time, we will not waste it.

*if we value relationship we will not break it.

Carefulness is a basic trait all of us have; we know when to be careful!

Carelessness only shows what we don't value ...

Have a wonderful and careful life!

Saturday, February 7, 2015

That's Life


One Night 4 college students were playing till late night and could not study for the test which was scheduled for the next day.

 
In the morning they thought of a plan. They made themselves look as dirty with grease and dirt. They then went up to the Dean and said that they had gone out to a wedding last night and on their return the tire of their car burst and they had to push the car all the way back and that they were in no condition to appear for the test.
 
So the Dean said they could have the re-test after 3 days. They thanked him and said they would be ready by that time.
 
On the third day they appeared before the Dean. The Dean said that as this was a Special Condition Test, all four were required to sit in separate classrooms for the test. They all agreed as they had prepared well in the last 3 days.

The Test consisted of 2 questions with a total of 100 Marks.
 
See Below for the question Paper

 
Q.1. Your Name........ .........

(2 MARKS)
 
 
Q.2.. Which tyre burst?
                            
       a) Front Left         
       b) Front Right
       c) Back Left           
       d) Back Right

(98 MARKS)    

Thursday, February 5, 2015

Hidangan Isteri.


Mak saya suka memasak tapi mak bukan seorang suri rumah, mak seorang engineer. Ada satu malam, mak balik sangat kepenatan tapi masih perlu memasak untuk saya dan abah.


Mak hanya mampu masak ayam kunyit, sayur kailan ikan masin dan nasi. 3 hidangan itu diletakkan di meja makan di mana ayah duduk goyang kaki menunggu makan.

Ayah meminta diri untuk solat Maghrib dulu sebelum makan. Ketika itu saya mencuba hidangan mak. Alamak, ayam kuncit terlalu masin, kailan separuh masak dan nasi hanyit.

Namun saya diam.

Selepas Isyak, ayah menjamu makanan masakan mak. Sambil makan, ayah bertanya bagaimana sekolah hari ini.

Saya tidak berapa ingat apa jawapan saya.

Ketika makan, mak mohon maaf pada ayah atas masakannya. Tapi ayah menjawab, “Sangat sedap sayang. Abang suka semua hidangan ini.”

Malam itu, sebelum tidur, saya pergi bersalam dengan ayah yang masih di ruang tamu dan bertanya betul ke ayah suka masakan mak tadi yang saya sendiri terasa susah nak telan.

“Anakku, mak dah penat sepanjang hari kerja. Mak dah penat. Hidangan kurang enak tak melukakan Mie dan ayah tapi kata-kata kasar akan menghiris perasaan,” kata ayah.

Mendengar kata-kata ayah, saya tersentak.

Lalu saya masuk bilik untuk bersalam dengan mak dan bertanya…

“Mak rasa ayah tadi kata suka masakan mak hari ini, mak percaya ke?”

“Anakku. Itu tak penting. Yang penting ayah jaga hati mak dan selepas makan, ayah tolong mak cuci pinggan. Ayah kamu itu orang besar, tapi benda-benda kecil sebegini yang buat mak sentiasa rasa bahagia kerana terasa ayah betul-betul sayang kat mak,” jawab mak.

Itulah perkara yang berlaku ketika kecil dan saya mengingati sehingga hari ini.

Kini saya sudah berkahwin, anak sudah empat – dan melihat kembali kenangan manis ayah dan emak, saya semakin memahami fikiran mereka pada masa itu.

Mak dan ayah dan tindak-tanduk mereka menunjukkan mereka menerima segala kelemahan antara satu-sama lain dan meraikan perbezaan tersebut supaya hubungan erat dan kukuh sentiasa berkekalan. Mereka meraikan segalanya antara mereka, dan berusaha bersama untuk memastikan pasangan mereka sentiasa gembira dan bahagia.


Hidup ini terlalu singkat untuk sebarang kekesalan. Jangan hidup dalam kekesalan. Hargailah segala yang dilakukan oleh orang-orang kesayangan kita, walaupun kadangkala kita tidak beberapa menyukainya. Mereka lakukan dengan kasih sayang, maka balaslah niat itu juga dengan kasih sayang dan kesyukuran bahawa ada yang masih sanggup melayan kita dengan baik. Ingatlah masa yang berlalu tidak akan berpatah balik.

Monday, February 2, 2015

New HR Policy



Dress Code:

1) You are advised to come to work dressed according to your salary.

2) If we see you wearing Prada shoes and carrying a Gucci bag, we will assume you are doing well financially and therefore do not need a raise.

3) If you dress poorly, you need to learn to manage your money better, so that you may buy nicer clothes, and therefore you do not need a raise.

4) If you dress just right, you are right where you need to be and therefore you do not need a raise.


Sick Leave:

We will no longer accept a doctor's statement as proof of sickness. If you are able to go to the doctor, you are able to come to work.


Casual leave:

Each employee will receive 104 personal days a year. They are called Saturdays & Sundays.


Bathroom Breaks:

Entirely too much time is being spent in the toilet. There is now a strict three-minute time limit in the stalls. At the end of three minutes, an alarm will sound, the toilet paper roll will retract, the stall door will open, and a picture will be taken. 

After your second offense, your picture will be posted on the company bulletin board under the 'Chronic Offenders' category. Anyone caught smiling in the picture will be sectioned under the company's mental health policy.


Lunch Break:

1) Skinny people get 30 minutes for lunch, as they need to eat more, so that they can look healthy.

2) Normal size people get 15 minutes for lunch to get a balanced meal to maintain their average figure.

3) Chubby people get 5 minutes for lunch, because that's all the time needed to drink a Slim-Fast.


Thank you for your loyalty to our company. We are here to provide a positive employment experience.
 

Sincerely,

The HR

Sunday, February 1, 2015

How To Live & Die - Khushwant Singh


I have often thought about what it is that makes people happy—what one has to do in order to achieve happiness.


1- First and foremost is good health. If you do not enjoy good health, you can never be happy. Any ailment, however trivial, will deduct something from your happiness.

2- Second, a healthy bank balance. It need not run into dollars, but it should be enough to provide for comforts, and there should be something to spare for recreation—eating out, going to the movies, travel and holidays in the hills or by the sea. Shortage of money can be demoralising. Living on credit or borrowing is demeaning and lowers one in one’s own eyes.

3- Third, your own home. Rented places can never give you the comfort or security of a home that is yours for keeps. If it has garden space, all the better. Plant your own trees and flowers, see them grow and blossom, and cultivate a sense of kinship with them.

4- Fourth, an understanding companion, be it your spouse or a friend. If you have too many misunderstandings, it robs you of your peace of mind. It is better to be divorced than to be quarrelling all the time.

5- Fifth, stop envying those who have done better than you in life—risen higher, made more money, or earned more fame. Envy can be corroding; avoid comparing yourself with others.

6- Sixth, do not allow people to descend on you for gossip. By the time you get rid of them, you will feel exhausted and poisoned by their gossip-mongering.

7- Seventh, cultivate a hobby or two that will fulfill you—gardening, reading, writing, painting, playing or listening to music. Going to clubs or parties to get free drinks, or to meet celebrities, is a criminal waste of time. It’s important to concentrate on something that keeps you occupied meaningfully.

8- Eighth, every morning and evening devote 15 minutes to introspection. In the mornings, 10 minutes should be spent in keeping the mind absolutely still, and five listing the things you have to do that day. In the evenings, five minutes should be set aside to keep the mind still and 10 to go over the tasks you had intended to do.

9- Ninth, don’t lose your temper. Try not to be short-tempered, or vengeful. Even when a friend has been rude, just move on.

10- Above all, when the time comes to go, one should go like a Person without any regret or grievance against anyone.

Awesome!

Tuesday, January 27, 2015

Bersih Hati


Pada suatu petang seorang Datuk Bandar yang bijaksana benama Abu Rayyan berjalan-jalan melewati sebuah taman permainan kanak-kanak. Abu Rayyan menyamar dan berpakaian seperti orang kebanyakan untuk melihat suasana kehidupan penduduk bandar itu. 


Kelihatan seorang kanak-kanak sedang bermain sendirian di hujung taman tersebut. Abu Rayyan mendekati kanak-kanak tersebut dan bertanya,

“Wahai anak kecil, apa yang kamu sedang lakukan?”

Anak kecil itu mendongak ke arah Abu Rayyan dan berkata, “Lihatlah, saya sedang buat eksperimen dengan air.”

Abu Rayyan terdiam seketika dan kehairanan. Dia melihat kanak-kanak itu sedang menuang air yang jernih perlahan-lahan ke dalam sebuah botol yang berisi air yang keruh.

“Apa maksud kamu wahai anak kecil?” tanya Abu Rayyan sambil mencangkung di sebelah kanak-kanak kecil itu untuk melihat dengan lebih dekat. Abu Rayyan melihat air dalam botol itu melimpah-limpah keluar kerana ditambah dengan air yang jernih dalam kuantiti yang banyak.

Kanak-kanak itu menjawab,”Cuba lihat apa yang berlaku dengan air yang keruh ni apabila saya tuangkan air yang jernih perlahan-lahan?”

“Sudah tentu ia semakin jernih,” jawab Abu Rayyan dengan jujur.

“Ya, betul tu. Nampak tak air keruh itu dibersihkan oleh air yang jernih dengan cara melimpahkan kekeruhan keluar dari botol ini? Pada asalnya saya cuba membuang kekeruhan dengan cara menapis dan menguis air ini, tetapi prosesnya amat lambat dan susah untuk air menjadi 100% jernih. Saya lihat inilah cara paling cepat !” balas kanak-kanak itu dengan riang.

Abu Rayyan tersenyum melihat gelagat anak itu dan berkata, “Wahai anak kecil. Engkau telah memberi aku suatu pengajaran. Benarlah kata orang, untuk membersihkan hati yang kotor, manusia perlu membuang kekotoran itu dengan melimpahkannya keluar. 

Cara untuk melimpahkannya keluar adalah dengan mengisi hati dengan sebanyak-banyak kebaikan iaitu bertaubat bersungguh sungguh, banyak bersedekah dan beramal. Dengan itu, pasti hati  menjadi bersih. Engkau memang anak yang pintar.”