.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Monday, April 24, 2017

Kata-Kata Kehidupan 4


Jagalah aqidah dengan baik dan sempurna.

Jangan pernah menyerah! Jika Tuhan belum menjawab doamu, itu kerana Tuhan punya rencana yg lebih baik untuk hidupmu.

Hal tersulit dalam kehidupan ini bukanlah untuk menangani orang lain, tetapi menangani ego dan diri kita sendiri.

Bahagia bukan hanya disebabkan kamu mendapat apa yang tidak pernah kamu miliki tetapi juga ketika kamu menghargai apa yang telah kamu miliki.

Jika kamu terlalu lama menyesali, maka kamu tidak akan mempunyai kesempatan untuk memperbaiki apa yang disesali.

Jika kita tidak menanam pengetahuan ketika kita muda maka di ketika hari tua, kita tidak akan mempunyai tempat untuk berteduh.

Doa memberikan kekuatan kepada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian kepada orang yang ketakutan.

Kegagalan disebabkan oleh dua perkara iaitu orang yang berfikir tetapi tidak pernah bertindak dan orang yang bertindak tetapi tidak pernah berfikir.

Pekerjaan sekecil apa pun jika dilakukan dengan kesungguhan hati akan membesarkan kehidupanmu.

Seorang pemimpin hebat memahami bahawa dalam setiap orang yang dipimpinnya tersimpan sesuatu yang istimewa yang membuatkan mereka luar biasa.

Membicara kekurangan orang lain adalah cara halus memuji diri sendiri.

Pelihara hatimu dengan iman yang kuat, kejujuran dan sifat-sifat yang baik. Maka nescaya dirimu akan menjadi peribadi yang baik.

Hidup hanya sebentar, maka lakukan yang terbaik, nikmati tiap waktunya dan bersyukur atas segala yang ada.

Fitnah itu lebih kejam dari pembunuhan.

Apa pun ... jangan give up ya ... kalau nk terasa ke or tak terasa ke dgn apa org kata ... tu terpulanglah ... yg penting ... saya ulang sekali lagi ... jangan give up!

Ketika orang lain berbicara tentangmu dan menilai seakan mereka mengetahui segalanya, abaikan saja!

Mengeluh membawa hidup saya menjadi payah.
Bersyukur membawa hidup saya menjadi mudah.
Pilihan Di Tangan Saya!

Kalau tak suka, jangan lihat!
Kalau tak tahu, jangan bicara!
Kalau tak peduli, jangan menghakimi!

Biarkanlah apa orang mahu kata. Lakukan apa yang anda suka selagi hal itu bukanlah hal yang salah.

Mereka ketawa kerana melihat saya berbeza dan saya ketawa kerana melihat mereka semuanya sama.

Belajarlah mengalah sampai tidak seorangpun yang mampu mengalahkanmu. Belajarlah merendah sampai tidak seorangpun yang mampu merendahkanmu.

Quotes for Life 2


If you don't want anyone to know, don't do it.

Do good, reap good.
Do evil, reap evil.

A bit of fragrance clings to the hand that gives flowers.

The idea is to die young as late as possible.

I've learned so much from my mistakes, I'm thinking of making a few more.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse.

May the best day of your past be the worst day of your future.

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions.

Sometimes I want to ask God why He allows poverty, famine, and injustice when He could do something about it, but I’m afraid he might just ask me the same question.

It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.

Try not to become a person of success, but rather try to become a person of value.

The main thing is to make the main thing the main thing.

The moment I see a problem, I immediately begin to think about the opportunities that can be created by trying to solve it.
If you are working or you are running a business you have to set aside time and money to invest in your continued formal education and skills acquisition.

Note to self: I will truly never fail because I never stop trying.

H.O.P.E. – Hold On, Pain Ends.

Today a reader, tomorrow a leader.

Change your attitude and gain some altitude. Believe me, you’ll love it up here.

You can do anything but you can't do everything!

They are not your friends until they defend you in your absence.

Happiness can be found, even in the darkest of times if one only remembers to turn on the light.

Trust is like a paper. Once it’s crumpled it can’t be perfect again.

The fool speaks.
The wise man listens.

My daughter asked me tonite, "What is one valuable life lesson you have learnt?" My sincere answer was, "Your decision shapes who you are!"

One of our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them.

Look at situations from all angles, and you will become more open.

Quotes for Life 1


What defines us is how well we rise after falling.

Only I can change my life. No one can do it for me.

Different doesn’t mean wrong.

Collect moments not things.

Everything that you're going through is preparing you for what you asked for.

When a man has put a limit on what he will do, he has put a limit on what he can do.

If you’re not a risk taker, you should get the hell out of business.

If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.

It is easy to be brave from a safe distance.

Character is what you are in the dark.

When love and skill work together, expect a masterpiece.

If we tackle corruption, no child would sleep hungry, there would be no injustice, every child would be in school. The most powerful force against corruption is one person saying “no”.

If you keep telling yourself you are not ready, when will you be ready? You will never push yourself if you don’t start now.

Dreams are free, so why limit what you are aspiring for? But dreaming is not enough. One needs to put in enough energy and input.

Reading is the special key that takes you where you want to be.

Everything happens for a reason. People change so you can learn to let go. Things go wrong so you can appreciate them when they go right.

Be strong enough to walk away from what's hurting you, and be patient enough to wait for the blessings you deserve.

When you look closely to the path you have travel on, you will realise that God was always with you, directing every step you took.

Be thankful for the hard times. They are heaven sent to teach you lessons, make you stronger, and ultimate lead you to a better destiny.

To be sensitive simply means being able to sense things. Sensitivity means aliveness; being in harmony with life. To be numb is to be dead.

You always have the choice to be happy. Learn to understand the purpose of bumps in the road, grow from them and stay positive.

No matter what knocks you down in life, get back up and keep going. Never give up. Great blessings are a result of great perseverance.

Remember, most of your stress comes from the way you respond, not the way life is. Adjust your attitude, and all that extra stress is gone.

When you see something beautiful in someone, tell them. It may take seconds to say, but for them, it could last a lifetime.

Sunday, April 23, 2017

Poster Kehidupan 2











Kata-Kata Kehidupan 3


Ketika seseorang menunggumu, tidak bererti dia tidak ada hal lain untuk dilakukan, itu hanya bererti bahawa dirimu penting baginya.

Kita tidak mencari suluh
Suluh datang diberi api
Kita tidak mencari musuh
Musuh datang kita hadapi.

Berusahalah untuk membuat hati kita selalu damai agar kelak kita mampu membahagiakan diri kita sendiri dan orang lain.

Mengeluh tidak akan mampu memperbaiki keadaan.

Berbicaralah atau bertindaklah dengan ilmu, bukan dengan hawa nafsu.

Adakah saya berusaha membina persahabatan atau hanya menunggu orang lain membina persahabatan dengan saya?

Tidak ada erti penderitaan bagi mereka yang berkerja keras dan berdoa bersungguh-sungguh.

Jangan terperuk dalam kesedihan kerana sikap seseorang yang mengecewakanmu kerana diluar sana ramai yang sedang menanti senyumanmu.

Dalam hidup ini, adakah kita mahu ilmu 'entertain' kita atau kita 'entertain' ilmu?

Lebih mudah untuk menawan ribuan orang bersenjata lengkap dibandingkan menawan ego diri sendiri.

Kadangkala menyembunyikan sesuatu perkara dari pengetahuan orang lain lebih baik dari jika diberitahu pun tidak dihiraukan.

Rahsia komunikasi berkesan ialah pandai mendengar, pandai bertanya dan pandai berbicara.

Seriously, mampukah kita melihat kegagalan itu sebagai peluang untuk perbaiki keadaan kita?

Andai kau pernah menghirup madu, melihat damai dan merasa senang, ingatlah suatu masa nanti mungkin semua itu akan hilang.

Tidak berakal seseorang manusia apabila tidak mahu menerima dan meminta pandangan daripada orang lain.

Jangan risau saat dihimpit masalah. Bukankah pekatnya malam itu petanda pagi datang menjelang?

Berhenti menyalahkan orang lain kerana bila diteruskan, sudahnya anda akan menyalahkan Tuhan.

Keberanian untuk mengatakan tidak tahu untuk perkara yang tidak diketahui jauh akan lebih menenangkan dan dihormati daripada selalu ingin kelihatan serba tahu.

Jangan pernah menghina masa lalu seseorang, kerana anda tidak tahu bagaimana masa depannya.

Jangan dihitung kebaikan kita pada orang tetapi hitunglah kebaikan orang pada kita.

Kalau hati penuh kedengkian jangan pelik hidup tidak berteman.

Hina sungguh sifat mengumpat. Dilaknat Tuhan dunia akhirat.

Buat apa berwajah cantik kalau tidak mahu sembahyang.

Orang beriman berbaik sangka. Mukanya manis, lakunya sopan.

Story of Abdul


I was waiting in line for a ride at the airport in Dubai. When a cab pulled up, the first thing I noticed was that the taxi was polished to a bright shine. Smartly dressed in a white shirt, black tie, and freshly pressed black slacks, the cab driver jumped out and rounded the car to open the back passenger door for me.

He handed me a laminated card and said: 'I'm Abdul, your driver. While I'm loading your bags in the trunk I'd like you to read my mission statement.' Taken aback, I read the card. It said:

Abdul's Mission Statement: To get my customers to their destination in the quickest, safest and cheapest way possible in a friendly environment.

This blew me away. Especially when I noticed that the inside of the cab matched the outside. Spotlessly clean!

As he slid behind the wheel, Abdul said, 'Would you like a cup of coffee? I have a thermos of regular and one of decaf.'

I said jokingly, 'No, I'd prefer a soft drink.'

Abdul smiled and said, 'No problem. I have a cooler up front with regular and Diet Coke, lassi, water and orange juice.'

Almost stuttering, I said, 'I'll take a Lassi.'

Handing me my drink, Abdul said, 'If you'd like something to read, I have the local and the international newspaper.'

As we were pulling away, Abdul handed me another laminated card, 'These are the stations I get and the music they play, if you'd like to listen to the radio.'

And as if that weren't enough, Abdul told me that he had the air conditioning on and asked if the temperature was comfortable for me.

Then he advised me of the best route to my destination for that time of day. He also let me know that he'd be happy to chat and tell me about some of the sights or, if I preferred, to leave me with my own thoughts.

'Tell me, Abdul,' I was amazed and asked him, 'have you always served customers like this?'

Abdul smiled into the rear view mirror. "No, not always. In fact, it's only been in the last two years. My first five years driving, I spent most of my time complaining like all the rest of the cabbies do. Then I heard about POWER OF CHOICE one day."

Power of choice is that you can be a duck or an eagle.

'If you get up in the morning expecting to have a bad day, you'll rarely disappoint yourself. Stop complaining!'

'Don't be a duck. Be an eagle. Ducks quack and complain. Eagles soar above the crowd.'

'That hit me ... really hard' said Abdul.

'It is about me. I was always quacking and complaining, so I decided to change my attitude and become an eagle. I looked around at the other cabs and their drivers.

The cabs were dirty, the drivers were unfriendly, and the customers were unhappy. So I decided to make some changes, slowly ... a few at a time. When my customers responded well, I did more.'

'I take it that it has paid off for you,' I said.

'It sure has,' Abdul replied. 'My first year as an eagle, I doubled my income from the previous year. This year I'll probably quadruple it. My customers call me for appointments on my cell phone or leave a message on it.'

Abdul made a different choice. He decided to stop quacking like a duck and start soaring like an eagle.

Start becoming an eagle today ... one small step every week..next week... and next...and....

A great Thought ... "You don't die if you fall in water, you die only if you don't swim."

Thats the Real Meaning of Life.

Improve yourself and your skills in a different way!

Poster Kehidupan 1










Kata-Kata Kehidupan 2


Orang yang tegas tidak menyerah kepada keadaan melainkan menundukkannya.

Jika kamu merasa bebanmu lebih berat dapripada orang lain, itu kerana Tuhan melihatmu lebih kuat daripada orang lain.

Bahagia secukupnya.
Sedih seperlunya.
Mencintai sewajarnya.
Membenci sekadarnya.
Tetapi, bersyukurlah sebanyak-banyaknya.

Kata-kata dan kisah penuh inspirasi kian lama kian hilang daripada perbualan kita.

Ada banyak hal yang mampu diselesaikan jika dimulakan dengan diri sendiri.

Rezeki selalu mencari orang yang kuat berusaha, sabar, tahan diuji dan selalu memohonnya.

Semua orang punya otak namun bergantung kepada orangnya untuk memakainya.

Fikiran yang sakit menyebabkan batang tubuh pun ikut sakit.

Gossip akan berakhir di telinga orang yang bijaksana.

Setiap sudut solat itu merupakan sumber ubat bagi segala penyakit manusia dlm kehidupannya.

Anda mampu memiliki apa pun yang anda inginkan jika anda mampu menghilangkan keyakinan bahawa anda tidak akan dapat apa yang anda inginkan.

Kelebihan kita adalah kita mampu memulakan sesuatu dan kita juga mampu untuk menghabiskan sesuatu.

Duri dalam kaki sulit ditemukan, Apalagi duri dalam hati. Jika ada orang yang melihat duri di hatinya, mana mungkin kesedihan akan berkuasa?

Suatu pekerjaan yang tidak mampu kita selesaikan adalah pekerjaan yang tidak kita mulakan!

Hidup ini merupakan satu pilihan.
Aapapun yang membuatmu sedih, tinggalkan!
Apapun yang membuatmu tersenyum, jangan lepaskan!

Belajarlah dari mereka di atasmu.
Nikmati hidup bersama mereka di sampingmu.
Jangan remehkan mereka di bawahmu.

Jangan terlalu bergantung kepada orang lain kerana bayang-bayang dirimu sendiri pun meninggalkan kamu di saat kamu dalam kegelapan.

Tidak perlu menjadi sempurna hanya untuk menjadi bahagia.

Harapan tinggal harapan jika tidak disertai tindakan.
Impian tinggal impian jika tidak selaras dengan kemampuan.

Ketika kamu sedar betapa berharganya dirimu, semestinya kamu tidak akan pernah membiarkan orang lain masuk ke dalam hidupmu untuk buat kamu terluka.

Cemburu bererti kamu takut kehilangannya, tetapi cemburu yang berlebihan akan membuatkan kamu kehilangannya.

Doa Kehidupan


Wahai Tuhan kami!
Perbaikilah hati kami,
hapuskanlah cacat cela kami,
pimpinlah kami ke arah kebaikan,
hiasilah kami dengan taqwa,
kurniakanlah kepada kami
taat setia kepadaMu
sepanjang hidup kami.

Wahai Tuhan kami!
Jadilah kami ikhlas kepadaMu,
syukur kepadaMu,
bertawakkal kepadaMu,
taubat kepadaMu,
khusyuk kepadaMu.

Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya kami mohon kepadaMu
ketetapan di dalam urusan ini
keazaman di dalam hidayah
tolonglah kami mengingat Engkau
menyebut namaMu
mensyukuri Engkau
baikilah ibadat kami kepadaMu.

Aamiin!

Kata-Kata Kehidupan 1


Wang tidak mampu beli kebahagian, tetapi memiliki wang lebih bahagia daripada tidak memiliki wang

Tiga perkara yang tidak disukai orang ...
1. Otak kosong.
2. Bual kosong.
3. Dompet kosong.

Ketika seseorang berusaha menjauhi hidupmu, jangan biarkan sebelum dia membayar semua hutangnya.

Jangan membenci orang yang mengkritik. Beliau adalah guru teori dan praktik sejati.

Lebih baik tidak berkata-kata jika jika kata-kata itu dirasakan berpotensi menyakiti pendengarnya.

Jika meminta tolong jangan memaksa kerana itu bukan kewajibannya, melainkan pilihannya.

Pakaian itu adalah pagar pelindung diri. Pagar seharusnya melindungi dan tidak bermakna menghalangi keindahan diri iaitu akhlak diri.

Jika silap, perbaiki.
Jika gagal, cuba lagi.
Tetapi jika kamu menyerah,
semuanya selesai …

Merendahkan orang lain bererti menunjukkan kelemahan diri sendiri.

Bila perahu telah bersedia,
Layar telah berkembang,
Pantang berpaling
Selagi tujuan belum tercapai.

Hidup ini adalah cerita dan cerita itu semestinya ada awal dan akhir. Kekuatan pada cerita itu adalah pada diri kita sendiri. Kita yang mengawal cerita dan bukannya cerita yang mengawal kita.

Salah satu alasan mengapa Tuhan memberikan kekuatan kepada kita adalah agar kita dapat membantu orang lain.

Empat perkara yang tidak dapat diraih kembali …
Batu setelah dilempar.
Kata-kata setelah diucapkan
Kesempatan setelah berlalu
Waktu setelah beranjak pergi.

Berbahagialah mereka yang dapat makan dari keringatnya sendiri, bersuka kerana usahanya sendiri dan maju kerana pengalamannya sendiri.

Masalah ialah ujian untuk menjadi dewasa. Atas itu, tidak perlu menyalahkan orang lain. Sentiasalah muhasabah diri dan jadilah peribadi dewasa.

Saya bukan yang terbaik tetapi saya belajar untuk menjadi yang terbaik.

Biarlah semuanya berjalan seadanya,
Berlalu dengan semestinya dan
Berakhir dengan seharusnya.

Orang menjadi kuat bukan kerana kemenangannya tetapi disebabkan kekalahannya.

Sunday, March 19, 2017

Abah dan Baju Sekolah Hutang



Seminggu dua nak buka sekolah ni teringat zaman kecik dulu sewaktu arwah abah masih hidup ... masa nilah abah akan naik motor ke sana ke mari pergi jumpa sedara mara yang senang sikit untuk pinjam duit beli baju sekolah kami adik beradik. Kadang2 abah pinjam dengan kawan2 abah, tokey kedai tempat abah sarapan pagi2 dan mcm2 orang lagilah.

Abah tak pernah bagi tahu dia berhutang sana sini untuk beli keperluan sekolah adik beradik. Tapi kami tahu ... kami faham. Dan kesusahan itu menjadikan kami berusaha habis-habisan untuk berikan result yang bagus untuk abah.

Tapi zaman dulu kasut sekolah boleh pakai lama ... lambat pulak ketat .. budak2 sekolah sekarang ni setahun sampai dua tiga kali tukar kasut ... cepat betul membesar ... hehehe ...

Pernah satu masa sewaktu darjah 4 nak masuk darjah 5 abah balik lewat malam dalam hujan. Tak dengar pulak bunyi enjin motosikal abah. Tahu2 pintu dah diketuk dan terdengar suara abah memangggil. Mak dan adik2 dah tidur. Masa tu saya yang bukak pintu. Abah kesejukan terketar-ketar. Abah berikan saya baju sekolah dan buku2 keperluan sesi persekolahan yang baru.

Tak ada apa2 yang keluar dari mulut abah melainkan dia mintak saya buatkan teh panas satu.
Malam tu berlalu begitu sajalah tanpa apa2 perbincangan.
Sehinggalah saya balik dari luar negara selepas habis belajar bertahun kemudian, satu malam sewaktu musim hujan seperti sekarang nilah abah mula bukak cerita ...

"Kau ingat tak abang .. masa kau kecik dulu satu masa tu abah balik tengah malam dalam hujan lebat, kau bukakkan pintu dan abah bawa balik buku-buku dan pakaian sekolah baru untuk kau dan adik-adik ... ingat tak?" Abah tanya ...

Saya hanya senyum dan mengangguk sambil teruja nak dengar cerita abah ...
"Sebenarnya masa tu abah baru balik dari cari duit cuba untuk pinjam duit dengan sedara mara kita untuk belikan kau dan adik2 baju sekolah dan buku ... tapi tak dapat ..."

" Akhirnya abah jumpa kawan lama abah satu masa dulu diapun susah jugak bukan orang senang ... tapi senang sikitlah dari kita ... Dialah yang berikan abah pinjam duit RM100 utk belikan buku2. Pakaian sekolah tu pun abah hutang dengan tuan kedai... dia bagi hurtang sebab dia tahu anak2 abah semua pandai2 belajar ."

Masa tu tanpa sedar air mata saya sudah laju keluar. Bibir tak boleh berkata-kata ... terkedu. Hati rasa sangat sebak. Abah terus berbicara ...

"Malam tu motor abah rosak .... abah tolak motor dari Kota Bharu balik ke Pasir Puteh dalam gelap sebab kedai dah tutup dan abah tak ada duit nak baiki motor. Abah tolak motor tu dalam hujan bercahayakan langit dan lampu kenderaan lain sejauh hampir 50km. "

" Sekarang abang dah balik dari luar negara ... abang dah berjaya ... abang kerja bagus2 .. abang bantulah orang macam abah yg ramai kat luar sana ... abang jadilah orang baik-baik ... jangan kedekut dengan rezeki yg Allah bagi pinjam ... abah tak ada harta nak bagi kat kau dan adik-adik. Abah hanya ada kasih sayang dan ilmu yang abah mampu berikan sekadarnya ... "

What It Meant To Grow Older?



As we grow older, hence wiser, we slowly realize that wearing a RM60,000 or a RM600 watch - - they both tell the same time. Whether we drive a continental car or a Japanese make car- - it will also bring us from point A to point B, the journey is the same. Whether we drink a bottle of RM80 or RM8,000 wine - - the hangover is the same. Whether the house we live in is 300 or 3,000 sq. ft. loneliness is the same.

You will realize, your true inner happiness does not come from the material things of this world.

Therefore, I hope you realize, when you have mates, buddies and old friends, brothers and sisters, who you chat with, laugh with, talk with, have sung songs with, talk about north-south-east-west or heaven and earth - - That is true happiness!!

SIX UNDENIABLE FACTS OF LIFE:

1. Don't educate your children to be rich. Educate them to be Happy. So when they grow up they will know the value of things not the price.

2: Best awarded words: "Eat your food as your medicines. Otherwise you have to eat medicines as your food."

3: The One who loves you will never leave you because even if there are 100 reasons to give up he or she will find one reason to hold on.

4: There is a big difference between a human being and being human. Only a few really understand it.

5. You are loved when you are born. You will be loved when you die. In between, You have to manage!

6: If you just want to Walk Fast, Walk Alone! But if you want to Walk Far, Walk Together!

SIX BEST DOCTORS IN THE WORLD:

1. Sunlight
2. Rest
3. Exercise
4. Diet
5. Self Confidence 
6. Friends

Maintain them in all stages of Life and enjoy a healthy life. The older we get, the fewer things seem worth waiting in line for.