.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Saturday, November 29, 2008

Saya Pemimpin...?

.
Salam dan Greetings untuk para pembaca budiman. Terima kasih komen dan pandangan yang diberi. Semuanya amat berharga bagi saya. Keep it coming ...


Rasanya dah lebih 2 minggu semenjak post saya yang terdahulu. maybe ada baiknya kita sambung beberapa renungan untuk kita semua.


Saya terbaca kata-kata seorang Jeneral Perang Dunia ke 2 dulu …. dalam maknanya …


“Leadership is the art of getting someone (or you) to do

something you want done because he or she (or you) wants to do it”.


Saya rasa Pak Jeneral di atas really paham apa yang dimaksudkan olehnya kerana bukan senang mahu pengaruhi (influence) bala tenteranya untuk buat sesuatu yang Pak Jeneral itu mahu memandangkan bala tenteranya perlu mempertaruh nyawa mereka sendiri!


Itulah sebenarnya tugas seorang leader. Macamana nak pengaruh (influence) ‘bala tentera’ kita buat apa yang kita mahu dan mereka pula nampak keuntungan pada diri mereka bila melaksanakan perkara tersebut walaupun mereka perlu bersusah payah sedikit. Dalam kata lain macam mana mahu gerakkan mereka agar participate atau involve dalam strategi yang kita rancang.


Kalau ini dicapai, depan kita ker...belakang kita ker ... mereka tetap buat tugas itu sampai selesai …. dan rasanya bukan setakat selesai malah hasilnya memang cukup excellence.


Itulah ada seorang guru saya berkata …. Leader ini sangat rapat dengan perkataan pengaruh (influence) manakala manager itu pulak sangat rapat dengan perkataan kawal (control). Namun dua-duanya perlu ada dalam diri kita. Kita dimana yer .... ?


Sudah tu mungkin ada yang bertanya .... apa perkara pertama yang perlu dibuat…? Saya syor kita hadiri program Pimpinan Berjaya Part 1 (PB1). Program ini menerangkan asas kepimpinan yang wajar kita ketahui. Jika mahu bincang lebih lanjut .... hubungi saya.


Jika diizin Tuhan ... kita sambung lain waktu ... jaga kesihatan ... jaga iman. Ciao.

No comments:

Post a Comment