.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Saturday, May 23, 2009

Renungan Hebat

.
Aku tidak memilih untuk menjadi seorang insan biasa

Memang hak aku untuk memilih menjadi luar biasa

Kini aku mencari-cari peluang bukan perlindungan

Aku tidak rela menjadi warga yang terkongkong dan rendah diri.

Aku hendak mengambil risiko yang terkira,
untuk berimpian dan membina,
untuk gagal dan berjaya

Aku enggan menukar perangsangan untuk sebarang sumbangan

Aku menyahut cabaran hidup daripada kewujudan yang terjamin

Kenikmatan untuk mencapai sesuatu, bukan utopia yang basi

Aku tidak akan menjualkan kebebasan untuk menerima kebajikan

Tidak juga maruah aku hanya untuk hidup menerima

Aku tidak akan tunduk kepada sebarang ‘Tuan’ dan ancaman

Adalah menjadi warisan aku untuk berdiri teguh,
dan tidak kenal erti takut

Aku berfikir dan bertindak untuk diri sendiri

Akan Aku hadapi dunia ini dengan penuh Kesedaran

Lalu aku berkata “Inilah yang telah aku lakukan!”

Segalanya ini adalah erti seorang insan ...

.
.
Nota : Belajar jadi luarbiasa melalui PPB3K

No comments:

Post a Comment