.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Monday, April 26, 2010

Cara Pandang Terhadap Beban Hidup

.
Bukan berapa berat beban yang membuat kita tertekan, tetapi berapa lamanya kita memikul beban tersebut yang menyebabkan kita tertekan.

Pada saat memberikan kuliah mengenai Pengurusan Tekanan Jiwa, Stephen Covey telah mengangkat segelas air dan bertanya kepada para pelajarnya: "Berapa beratkah menurut anda berat segelas air ini?"
.

Para pelajar meneka berat gelas air itu sekitar 200gram hingga 500gram. "Bila bercakap mengenai tekanan, kita bukan bercakap mengenai berapa berat beban yang harus dipikul tetapi bergantung kepada berapa lama anda memegangnya." tambah Covey.

"Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggil ambulans untuk saya. Berat gelas air ini sebenarnya sama, tetapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat saya rasakan."
.
"Jika kita membawa beban hidup kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban hidup itu akan meningkat beratnya." Tambah Covey lagi, "Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat sebentar sebelum mengangkatnya semula".

Kita harus pandai meninggalkan beban hidup kita secara berkala agar kita lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan pada petang hari, tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawa pulang. Beban itu dapat diambil lagi keesokkan harinya. Apapun beban hidup yang ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkan sementara waktu. Setelah berehat, baru dipikul semula beban tersebut.
.

Hidup ini singkat, jadi cubalah nikmatinya dan memanfaatkannya! Hal terindah dan terbaik di dunia ini tak dapat dilihat atau disentuh tetapi dapat dirasakan jauh di hati kita!
.
Start your day tomorrow with a smile and enjoy your life.

Nota: Hadiri PPB3K untuk meringan beban hidup!

No comments:

Post a Comment