.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Saturday, July 31, 2010

The Law Of The Seed

.
Take a look at an apple tree.

There might be five hundred apples on the tree, each with ten seeds. That's a lot of seeds! We might ask, "Why would you need so many seeds to grow just a few more trees?"

God has something to teach us here. It's telling us: "Most seeds never grow. So if you really want to make something happen, you better try more than once." This might mean;

You'll attend twenty interviews to get one job.

You'll interview forty people to find one good employee.

You'll talk to fifty people to sell one house, car, vacuum cleaner, insurance policy or idea.

You might meet a hundred acquaintances to find one special friend.

And you might need to attend ‘Program Produktiviti Bersepadu 3K’ (PPB3K) several times in order to grasp the lesson learned.

When we understand the 'Law of the Seed', we don't get so disappointed. We stop feeling like victims. We just need to understand them and work with them.

Wednesday, July 28, 2010

Balance Sheet Of Life




.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Our Birth is our Opening Balance

Our Death is our Closing Balance

Our Prejudiced Views are our Liabilities

Our Creative Ideas are our Assets

Heart is our Current Asset

Soul is our Fixed Asset

Brain is our Fixed Deposit

Thinking is our Current Account

Achievements are our Capital

Character and Morals are our Stock-in-Trade

Friends are our General Reserves

Values & Behaviour are our Goodwill

Patience is our Interest Earned

Love is our Dividend

Children are our Bonus Issues

Education is Brands/Patents

PPB3K is our Investment

Experience is our Premium Account

The Aim is to Tally the Balance Sheet Accurately.

The Goal is to get the Best Presented Accounts Award.

Sunday, July 25, 2010

Kenapa Kita Bekerja?

.
Semasa sessi seminar Anda Dilahirkan Berjaya (ADB) bersama sekumpulan eksekutif dari Bahagian Penghantaran, TNB minggu lepas, entah kenapa tetiba aku terfikir mengenai mereka yang pernah menghadiri ADB sebelum ini. Aku tertanya, “Adakah makna mereka bekerja semata-mata untuk mencari pendapatan dan mengejar pangkat?”
.
Jika itulah yang paling dominan dalam tindak tanduk mereka, aku fikir sudahnya pekerjaan mereka merupakan satu perkara yang membosankan dan senang menimbulkan tekanan perasaan. Mungkin ada yang menyangkalnya tetapi jika dilihat dari tindak tanduk dan hasil mereka sebelum ini, sangkaan aku ini ada kebenarannya.
.
Jadi apakah makna yang hilang dalam pekerjaan kita? Aku fikir makna utama kita bekerja ialah kita perlu jelas apakah ilmu, kemahiran dan kompetensi yang mahu kita capai dalam kerja kita. Semua yang mahu dicapai ini pula perlu berada di dalam skop kerja kita dan ianya juga perlu sejajar dengan apa yang organisasi dimana kita bekerja itu mahukan dari kita. Baru wujud ’win-win’. Bayangkan kita bekerja sebenarnya untuk belajar dan kita dibayar untuk belajar. Mampukan kita mempunyai cara pandang begini?
.
Sebagai contoh, katakan anda seorang jurutera. Katakan juga salah satu tugas dalam pekerjaan anda itu anda terlibat dalam menyediakan lapuran dalam Bahasa Inggeris kepada Lembaga Pengarah organisasi dimana anda bekerja.

Jika makna anda bekerja ialah semata-mata untuk mencari pendapatan dan mengejar pangkat, kemungkinan besar anda melihat tugas ini sebagai satu beban. Bila ianya jadi satu beban, anda lakukan tugas itu semata-mata untuk menyiapkan tugas tersebut.

Sebaliknya, jika makna anda bekerja ialah untuk menimba ilmu, kemahiran dan kompetensi, semestinya anda melihat tugas kerja anda ini sebagai satu peluang. Apakah peluangnya? Antara peluang yang anda boleh rebut ialah anda melihat tugas menyiapkan lapuran itu untuk meningkatkan keupayaan Bahasa Inggeris dan keupayaan menulis lapuran yang diterima oleh sebarang Pengurusan Tertinggi. Bila ini tercapai dengan sendirinya nilai pasaran anda meningkat!.
.
Apa juga pilihan anda sememangnya pilihan anda. Bak kata ADB berulang-kali. Pilihan Di Tangan Anda!.
.
Jika dilihat dalam sebarang organisasi, peluang naik pangkat itu sebenarnya makin lama anda bekerja makin kurang. (Ibarat piramid) Sebaliknya makin lama anda bekerja, peluang untuk tingkatkan ilmu, kemahiran dan kompetensi itu makin banyak. (Ibarat piramid terbalik).

Jika anda hanya tumpukan usaha anda untuk naik pangkat sahaja, kemungkinan untuk anda hampa itu ada. Namun jika anda tumpukan untuk tingkatkan ilmu, kemahiran dan kompetensi, dengan secara langsung ataupun tidak langsung, nilai pasaran anda meningkat. Bila nilai pasaran anda meningkat, kebiasaannya pengurusan akan membuka mata dan menawarkan pangkat yang lebih tinggi. Fikirkan...
.
Yakinlah sekuriti kewangan anda bukan terletak kepada pangkat anda sekarang atau pangkat yang lebih tinggi tetapi sekuriti kewangan anda yang sebenarnya bergantung kepada nilai ilmu, kemahiran dan kompetensi yang ada pada anda. Lagi pun, pangkat yang ada itu boleh ditarik daripada anda bila-bila masa saja tetapi tidak itu keadaannya bagi ilmu, kemahiran dan kompetensi yang ada pada anda!
.
Akhir kata, inilah cara pandang yang perlu kita ada dalam pekerjaan kita. Inilah antara cara pandang yang selalu ditekankan oleh PPB3K. Malah ada banyak lagi cara-cara pandang yang jarang dipandang orang ada dalam PPB3K ini. Anda perlukan cara-cara pandang ini untuk bina hidup yang Sejahtera-Bahagia-Kaya! Apa lagi, sertai modul-modul yang ada dalam PPB3K sekarang juga!
.
(Nota : Aku lihat PPB3K sebagai sekuriti kewangan aku. Anda Bagaimana?)

Thursday, July 22, 2010

Teringatkan Mereka …

.
Sedar tak sedar sudah ramai mereka yang mengikuti seminar PPB3K ini terutamanya modul pintu masuk PPB3KAnda Dilahirkan Berjaya (ADB). Kalau ikut kiraan aku, jumlah mereka yang telah menyertai program ini senang-senang telah masuk ribuan angkanya.
.
Aku cuba ingati semula wajah-wajah mereka itu. Ada yang terlalu muda dan ada yang terlalu tua. Ada yang telah berjaya membina hidup dan ada yang mahu membina hidup. Macam-macam ragam yang aku jumpa. Namun semua mereka membahagiakan aku. Tanpa mereka sedar sebenarnya, aku banyak belajar dari mereka dan pelajaran yang aku pelajari itu aku gunakan untuk memperkemas dan mempertingkat kualiti PPB3K. Terima kasih kepada kalian semua!

Satu persoalan sentiasa bermain dalam fikiran bila aku teringatkan mereka yang pernah menyertai PPB3K ini. Adakah mereka mereka mendapat menafaat dari PPB3K? Kalau diikutkan dari ‘feedback’ mereka di akhir setiap seminar, rata-rata menyatakan bahawa PPB3K ini cukup membantu hidup mereka. Namun itu hanya semasa selepas tamat sesuatu seminar. Bagaimana selepas setahun... dua tahun atau lima tahun? Masih relevan kah ilmu-ilmu ini kepada mereka?
.

.
Namun sebagai ‘caveat’nya, aku sentiasa nyatakan di akhir setiap seminar ini bahawa agar ilmu ini ada gunanya, mereka perlu amalkan ilmu-ilmu ini. Aku katakan, dalam bilik ini hanya 20% dan diluar sana 80%. Apa pun itu semua terpulang kepada mereka. Pilihan di Tangan Mereka!!!

Teringin sangat aku tahu dari jumlah mereka yang pernah menyertai PPB3K ini berapa peratuskah daripada mereka ini telah benar-benar menetapkan matlamat hidup mereka. Bukan apa, aku faham sangat, jika mereka tidak menetapkan matlamat hidup mereka, kemungkinannya besar sangat ilmu-ilmu yang diterima melalui PPB3K ini amnya dan ADB khasnya akan berkubur begitu sahaja.
.
Matlamat hidup sebenarnya menyediakan mereka agar dapat menjiwai ilmu PPB3K dengan cara paling mudah dan praktikal. Jika tidak, aku tahu, payah! Namun aku doakan agar bagi mereka yang belum ‘firm’kan matlamat hidup masing-masing agar lekas-lekas tetapkannya. Bukan apa, aku tahu dan mereka pun tahu, kegagalan berbuat demikian sebenarnya membuatkan mereka membuang masa yang masih ada pada mereka yang mana sifatnya masa ini ialah makin lama makin susut!

Akhir kata, jika ada para peserta PPB3K yang terdahulu yang membaca artikel ini dan inginkan agar sahabat-sahabat mereka mendapat faedah daripada PPB3K, sila klik pada gambar Ros Merah di sebelah atas kanan laman ini. Akan dianjurkan program umum ADB bila cukup jumlahnya 30 orang. Salam Sejahtera – Bahagia – Kaya!

Monday, July 19, 2010

Sessi Melukis untuk Pengurus Pertengahan TNB

.
Petang itu, selepas satu hari suntuk dalam bilik seminar, para pengurus-pengurus pertengahan TNB telah diminta untuk hadir bagi satu sessi melukis di tepi padang ILSAS. (Mereka ini merupakan para pengurus pertengahan TNB yang menyertai ‘TNB Middle Managers Forum’ siri ke 2 yang berlangsung di ILSAS, TNB dari 14 – 17 Julai 2010 yang lalu. Aku merupakan salah seorang fasilitator forum ini).
.

Mereka telah diminta melukis beberapa keping lukisan secara berpasangan. Aku lihat ada di antara mereka yang nampak pelik, ada yang nampak letih dan ada juga yang nampak gembira. Tetapi tiada siapa yang membantah. Lama kelamaan aku lihat mereka begitu asyik melukis. Macam kanak-kanak tadika jer rupa mereka ;)
.

Pusingan pertama mereka telah diminta melukis secara berpasangan tanpa berkomunikasi dengan pasangan masing-masing. Pusingan kedua pula mereka dibenarkan berkomunikasi dengan pasangan masing-masing. Manakala pusingan ketiga (pusingan terakhir) mereka diminta melukis bertemakan ’kepimpinan’.
.

Semasa sessi ini berlangsung, sempat aku berbual dengan Aggie, penyelaras sessi melukis ini. Tanya aku kepada beliau., ’What is the purpose of this session?’ Jawab Aggie. ‘There are many purposes but the main purpose is to create incubation period (masa pengeraman) for the case study that they need to resolve in the class room’. Aku angguk perlahan-lahan. Aku teringat semula akan teori ‘5 langkah Kreativiti’ iaitu ilmu, fikir, masa pengeraman, eureka! dan pembangunan idea.
.

Sessi melukis petang itu sebenarnya cukup membahagiakan. Terutamanya apabila ada antara para pengurus ini diminta berkongsi makna lukisan kepada rakan yang lain. I think they have such a fun time. Semasa perbincangan apa yang dipelajari dari sessi ini, aku dapat lihat mereka mampu kaitkan sessi melukis ini dengan cabaran yang dihadapi di tempat kerja masing-masing. Dalam diam-diam aku kaitkan sessi ini dengan apa maknanya dengan 3K (Kesedaran diri, Kerja Berpasukan dan Kepimpinan). Satu idea yang cukup asas untuk bina kehidupan yang hebat. I wish mereka ini semua nampak apa yang aku fikirkan ...
.

Semasa sessi melukis ini hampir tamat, kelihatan beberapa orang anggota kerja TNB lain berjalan di tepi tempat dimana sessi melukis ini berlangsung. Aku lihat mereka nampak pelik melihat boss-boss mereka melukis macam kanak-kanak. Aku terdengar salah seorang dari mereka berkata, ’Eh kenapa ni, boss-boss semua buang tabiat ker?’ Aku senyum sendirian.

Saturday, July 17, 2010

Short but Powerful Quotes

.
Yesterday, today and always`` Mankind is my Business”.

Greatness on the outside begins within.

If everyone was satisfied with themselves, there would be no heroes.

Common sense isn’t very common anymore.
.
Money follows contribution.

Truth always feels right.

Our experience is what we attend to.

Your language broadcasts your beliefs.
.

Don’t hide behind technology when personal touch is called for.

Over communicate with someone important to you!

A mind once exposed to new idea never regains its original dimensions.

The bigger the ego, the weaker the performance.
.
Paint is temporary. Quitting lasts forever.

Say what you mean and then mean what you say.

Jealousy is the tribute the mediocrity pays to genius.

The only weather that matters is the weather within you.
.
Be so good that people cannot ignore you.

Zero-sum game simply means when there is a winner there must also be a loser.

Potential unrealized turns to pain.

It’s fine to be content, but never be satisfied.
.
In life there is always an alternative.

If everyone would sweep their own doorstep, the whole world will be clean.

The best you can do is all you can do.

Victims recite problems. Leaders present solutions.
.


The ability to express an idea is sometimes more important than the idea itself.

They not fail; they just quit!


PPB3K is here to influence positive change!!!

Sunday, July 11, 2010

Video - Lagu Kita

Semua kita tahu matlamat itu penting. Itu sebab sedar tak sedar, semasa kita kecil ramai yang selalu bertanya kepada kita bila dewasa mahu jadi apa. Ada yang menyatakan bahawa menetapkan matlamat yang benar-benar kita mahu capai dalam hidup ini lebih susah daripada usaha untuk mencapai matlamat itu sendiri. Benarkah? Fikir-fikirkan lah.

Namun, selepas berjaya menetapkan matlamat, kita perlu berusaha agar kita benar-benar jatuh cinta dengan matlamat tersebut. Cara saya jatuh cinta dengan matlamat saya sendiri ialah dengan menggunakan muzik seperti apa yang terkandung dalam video di bawah. Mari kita saksikan dan renung kata-kata dalam video ini ...

video

Bila kita berupaya jatuh cinta kepada matlamat kita, dengan sendirinya timbul perasaan-perasaan ’keinginan membara’ dan ’penuh pengharapan’ terhadap matlamat kita itu. Dua perasaan ini amat penting bagi membina ’passion’ terhadap matlamat kita itu. Bila sudah ada ’passion’ segala usaha untuk capai matlamat jadi mudah pada diri kita.

’Lagu Kita’ ini selalu saya putarkan lagi dan lagi agar saya makin dekat dengan matlamat saya. Meremang bulu roma saya bila sampai ke kata-kata ... Terciptalah ‘Lagu Kita’ (Terciptalah penuh emosi & harap terhadap matlamat Kita)

Semua keterangan di atas merupakan intipati penting yang akan dikongsi dalam modul Anda Dilahirkan Berjaya (ADB) dalam usaha kita mencapai matlamat kita. Nak tahu lebih lanjut, Jom sertai ADB!

Thursday, July 8, 2010

ADB (Satu Sinopsis) – TNBD KL

.
Siang tadi telah berlangsung satu persembahan bertajuk ‘Anda Dilahirkan Berjaya – Satu Sinopsis’ selama setengah hari untuk sekumpulan anggota kerja TNB Distribution KL (TNBD KL) bertempat di ibupejabat mereka di Kepong. Seramai lebih kurang 80 orang anggota kerja mereka telah hadir.
.

Semuanya bermula apabila minggu lepas, En Yusof, Pengurus Kanan Sumber Manusia TNBD KL menelefon dan meminta aku menyampaikan ‘ADB – Satu Sinopsis’ untuk mereka. Pada mulanya, aku sedikit keberatan kerana komitmen aku di tempat lain. Tapi bila mendengar nada sungguh-sungguh beliau, aku jadi kesian la pulak. So aku terima.
.

Aku sampai awal. Jam 7.15 pagi aku dah sampai. Awal sebab aku nak elak kesesakan jalanraya walaupun persembahan akan hanya bermula jam 9 pagi. Pagi tadi sebelum bermula, aku sarapan dulu dengan ditemani En Yusuf sendiri. Beliau kelihatan begitu ‘concern’ dengan tahap kemahuan anggota kerja beliau untuk memahirkan diri masing-masing.
.

Beliau tertanya-tanya mengapa mereka tidak sungguh-sungguh mahu memahirkan diri? Dari cakap-cakapnya En Yusuf ini, aku mendapat akal bagaimana harus aku mendekati persembahan setengah hari ini.
.

Persembahan ini bermula tepat jam 9 pagi. Aku lihat ramai otai-otai (old timers) yang hadir pagi ini. Pada mulanya aku lihat mereka sedikit gelisah. Maklumlah, kerja mereka selalunya melibatkan kerja lasak tapi pada pagi ini terpaksa duduk dalam bilik seminar. ‘Tak apa, nanti mereka sure Oknya’ bisik hati aku.
.

Memang benar jangkaan aku, perlahan-lahan aku lihat perubahan tingkah laku mereka. Mereka mulai menumpukan perhatian kepada apa yang aku sampaikan. Seharusnya mereka jadi begitu kerana cerita yang aku sampaikan bukan satu cerita asing bagi mereka. Semuanya cerita mengenai diri mereka sendiri tetapi telah dibawa dari satu sudut yang jarang-jarang diketahui orang. Itulah kelebihan ADB!
.

Bermula dengan memperkenalkan apakah yang dimaksudkan sebagai intipati masa sehingga ciri-ciri bahagian utama seorang manusia, aku lihat mereka teruja. Yes! Aku tahu, aku dalam landasan betul dan aku boleh rasakan pagi tadi aku memang ‘top form’ walaupun malam sebelumnya aku sukar untuk tidur. Kemudian aku beri mereka ‘break’ selama 15 minit.
.

Semasa berhenti berehat, aku disapa oleh beberapa orang dari mereka. Masing-masing menyatakan persembahan aku pagi tadi memang lain dari yang lain! Aku senyum. Bukan apa, seharusnya mereka rasa lain sebab apa yang aku persembahkan ini sebenarnya telah mereka lalui. Hanyanya aku susun cerita pagi tadi berdasarkan konsep ’stick person’ lalu mereka nampak bagaimana mereka beroperasi lalu menghasilkan hasil dalam hidup masing-masing.
.

Selepas ’break’, aku utarakan satu kenyataan yang agak keras kepada mereka. Namun sebelum aku utarakan kata-kata itu, aku pohon maaf dahulu jika ada hati-hati yang mungkin terguris. Kata aku ... Apa yang terjadi kepada kita sehingga saat ini adalah hasil pilihan kita di masa lalu!. Aku lihat wajah-wajah mereka terutamanya yang sudah senior merenung tepat pada aku. Aku dapat rasakan dalam satu masa yang sangat pantas, mereka merenungi cerita lama mereka. Perlahan-lahan mereka mulai menggangguk kepala masing-masing. Seperti dijanjikan, persembahan ini tamat 5 minit sebelum 12.30 tengahari.
.

Aku memang puas. Aku nampak mereka mahukan lebih daripada apa yang aku sampaikan pagi itu. Selepas persembahan, ramai yang datang ingin tahu lebih lanjut mengenai ADB. Semasa penutup, En Yusuf menyatakan bahawa pihak beliau pasti akan menjemput aku untuk mengadakan sessi ADB yang sepenuhnya. (3 hari). Aku senyum. Mission accomplished!

Monday, July 5, 2010

Video Rai Gol Piala Dunia

video

Bila aku tengok video di atas, macam-macam rasa yang timbul. Ada rasa pelik. Ada rasa kelakar. Ada rasa seronok. Tapi yang lebih aku rasakan ialah rasa teruja. Jelas betul pada pandangan aku, nak jadi 'world class', mesti perlu sampai berperangai macam tu. Perlu benar-benar passionate dengan apa yang dilakukan. Kalau tidak, usah mimpi!

Aku saja tunjuk video ini sebab aku tengok Camacho, pengulas TV yang ketuk mulut dia dengan microphone tu merupakan seorang lagenda Real Madrid. Aku kenal sangat perangai dia. A person yang memang cukup passionate dengan apa yang dilakukannya.

Aku lihat banyak orang yang mahukan sesuatu tetapi soalnya adakah mereka passionate dengan apa yang mereka mahukan? Sekarangpun, ramai orang dah pandai bercakap pasal peri pentingnya passionate dalam kerjaya, tapi mereka tahu ker macam mana nak timbulkan passionate ni?

Nak timbul passionate ada kaedahnya. Ianya mudah tapi ramai yang tak tahu. Kalau nak tahu kaedahnya sertailah PPB3K bermula dengan modul pintu masuknya iaitu Anda Dilahirkan Berjaya. Telah terkumpul didalamnya berbagai resepi dari Barat dan Timur. PPB3K ialah 'one stop center' anda untuk capai passionate!. Dengan PPB3K anda telah mempercepatkan 'learning curve' anda.

Apa pun, Viva Espana!!! Now you know, team mana I support selepas Brazil terkeluar. :)

Thursday, July 1, 2010

Prakata E-Book 'Anda Dilahirkan Berjaya'

.
E-Book 'Anda Dilahirkan Berjaya' (EB-ADB) sudah hampir siap. Puas sungguh setelah usaha ini berkali-kali ditangguhkan. Jika tuan puan mahu membeli EB-ADB ini, hubungi saya. Saya yakin tuan puan akan dapat faedah yang tinggi dari ilmu yang ada dalam EB-ADB ini. Dinukilkan di bawah ini prakata EB-ADB ini ...

.
.
Kenapa buku ini ditulis?

Sejak sekian lama, saya tertarik dengan mengapa sesetengah manusia hebat pencapaiannya dan manakala yang lain pencapaiannya setakat ala kadar sahaja. Walhal, Tuhan telah menganugerah semua manusia dengan keupayaan yang cukup tinggi. Kenapa jadi begini?

Hal ini sebenarnya tiada kaitan dengan tahap pendidikan kita sebab pendidikan bukanlah merupakan satu-satunya faktor yang menyebabkan kita berjaya. Jika pendidikan merupakan satu-satunya faktor untuk berjaya, sudah semestinya semua mereka yang berpelajaran tinggi akan berjaya dalam hidup ini. Sudahnya apakah faktor lain yang penting untuk berjaya?

Dari pemerhatian dan kajian saya, jelas kelihatan bahawa untuk berjaya kita perlu kepada matlamat dalam hidup ini. Bila saya bercakap mengenai matlamat ini, saya bercakap mengenai matlamat yang benar-benar kita mahukan. Kita sanggup lakukan apa sahaja untuk mencapainya. Memang senang bercakap mengenai hal ini tetapi bagaimana kita mahu capai tahap ini?

Bagaimana mahu mencapai tahap inilah sebenarnya merupakan ilmu yang mahu disampaikan oleh buku ini.

Syukur kepada Tuhan, hasil dari pengkajian ini, saya yakin ilmu dalam buku ini merupakan perkara asas yang diperlukan oleh manusia dalam usaha mencapai kejayaan dan keseimbangan hidup. Ilmu yang tertera dalam buku ini sebenarnya amat mudah namun tidak ramai yang mengetahuinya.

Ilmu dalam buku ini sebenarnya merupakan suntingan daripada seminar ‘Anda Dilahirkan Berjaya’ iaitu modul pintu masuk kepada satu program produktiviti bersepadu yang diberi nama Program Produktiviti Bersepadu 3K (Kesedaran Diri – Kerja Berpasukan – Kepimpinan) atau nama ringkasnya PPB3K. Sinopsis PPB3K ada dilampirkan di akhir buku ini.

Ramai yang mengesyorkan agar saya menulis buku mengenai setiap modul yang ada dalam PPB3K ini agar lebih banyak orang akan mendapat faedah darinya. Maka buku ini merupakan hasil sulung saya. Walaubagaimanapun jika berkesempatan, saya syorkan anda mengikuti seminar-seminar PPB3K kerana saya yakin ianya akan memberi lebih kesan kepada anda.

Apa pun, tidak kira samada anda baru sahaja mahu memulakan hidup atau anda seorang yang telah melalui berbagai pengalaman dalam hidup ini, anda akan dapati buku ini memang ‘lain dari yang lain’ sebab ianya dibawa dari perspektif yang jarang dilihat orang. Tambah pula, langkah-langkah yang perlu diambil bagi mencapai matlamat telah diperjelaskan dengan cukup terperinci dan jelas untuk diamalkan.

Ilmu dalam buku yang anda pegang ini telah melalui berbagai cabaran dan rintangan. Ilmu ini bukan semata-mata teori sahaja tetapi telah disahkan mujarab oleh mereka yang telah mengamalkannya. Ianya mudah, praktikal, ’street-wise’ dan ‘no-nonsense’. Saya yakin inilah resepi yang diperlukan oleh manusia terutama golongan muda dalam menghadapi kehidupan ini.

Sebagai satu renungan, tidak guna kita bercakap konsep matematik yang tinggi-tinggi jika kita masih tidak tahu kepada jawapannya ‘1 +1’.

Selamat mengamal isi kandungan buku ini!

Salam Sejahtera – Bahagia – Kaya

Mior Azli Mior Md Isa