.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Monday, December 24, 2012

'Scribes'


Pagi itu, sedang aku jalan-jalan dengan Safia di bandar Dunedin, Safia mengajak aku melawati satu kedai buku bernama ’Scribes’. “Abah, Kakak nak say good bye to kawan kakak, Billy. Dia banyak bantu kakak untuk dapatkan bahan rujukan study kakak.” Aku tanpa banyak soal aku ikut saja. Lagi pun, memang aku suka sangat dengan kedai-kedai buku second hand di sini. Banyak buku-buku yang best-best.


Bila kami masuk saja ke dalam ’Scribes’, Billy menyambut kami dengan penuh mesra. Nasib kami baik kerana Billy ditakdirkan bekerja hari itu kerana sepatutnya beliau bercuti hari itu. Memang nampak both Safia dan Billy happy sangat dapat bertemu. Tambah pula, ini merupakan pertemuan terakhir sebelum kami pulang ke Malaysia.


Dari Safia, aku dapat tahu bahawa Billy merupakan seorang ’book collector’. Dia sangat cinta pada buku. Dia mengumpul buku-buku yang jarang ditemui orang lagi. Aku dapat lihat bagaimana dia menghargai buku yang ada didekelilingnya. Billy memberitahu aku bahawa dia bekerja part time di kedai buku ini dan hanya meminta tuan punya ’Scribes’ ini membayar gaji beliau dalam bentuk buku-buku yang disukai oleh beliau di ’Scribes’ ini. Pelik aku.


Aku sempat bertanya pada Billy darimana ’Scribes’ mendapat bekalan buku-buku yang menarik ini. Billy menyatakan bahawa wujudnya budaya yang tinggi di kalangan orang Dunedin yang suka menjual buku lama mereka untuk mendapatkan buku-buku baru. Now, baru aku tahu mengapa wujud agak banyak kedai-kedai buku second hand di Dunedin ini.


Tapi itulah dasar orang yang pentingkan ilmu. Buku menjadi teman setia beliau. Aku lihat di Dunedin ini, ramai orang yang macam Billy. Itu sebab masyarakat mereka maju. Mereka sukakan buku bukan dibuat-buat. Mereka really enjoy bersama buku. Pada lawatan singkat ke ’Scribes’ ini juga aku sempat membeli beberapa buku yang sudah lama aku cari. Harga buku? Memang berbaloi walaupun selepas tukaran wang New Zealand ke wang Malaysia dibuat. Syukur sangat-sangat!


Aku lihat Billy ni memang macam walking dictionary. Sebut saja apa saja tajuk buku, dia boleh locate buku itu dalam kedai ini. Dan jika buku itu tidak ada dalam kedai ini, dia terus saja mengatakan buku itu tidak ada. Hebat … memang hebat. Aku begitu teruja dengan gelagat beliau.


Pertemuan singkat dengan Billy memang meninggalkan satu pengalaman yang cukup mengujakan buat diri aku sendiri. Really make my day. Aku teringatkan buku-buku yang ada di rumah aku. Aku berhajat untuk turn rumah aku itu jadi library. Aku rasa anak-anak aku sure suka idea ini sebab mereka pun sama-sama hargai buku. Ini sure fun. Perghhhh …


Sebelum berpisah pagi itu, Billy telah menghadiahkan satu buku yang dicari Safia. Aku ucapkan terima kasih banyak-banyak pada Billy. Aku minta dia hubungi kami jika dia happen to be in Malaysia. Aku berhajat sangat untuk beri beliau ‘Malaysian Hospitality’



Memandangkan ini merupakan artikel terakhir untuk blog ini bagi tahun 2012 ini, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2013. Moga tahun 2012 ini lebih baik dari tahun sebelumnya dan moga tahun 2013 nanti lebih baik dari tahun 2012 ini. Tuhan rahmati kita semua!

Sunday, December 23, 2012

Aku pun manusia juga ...


Satu subuh, aku menaiki sebuah teksi untuk ke KLIA. Aku perlu awal kerana filght aku ke JB bertolak jam 6.45 pagi itu. Tepat jam 5.30 pagi, teksi tersebut sampai depan rumah aku.


Aku dapati pemandu teksi ini begitu peramah. Kami saling memperkenalkan diri dan kami dengan mudah klik. Jauh dalam hati, aku tabik pemandu teksi ini. Walau aku dalam keadaan sedar tak sedar sebab mengantuk dia masih lagi dapat menarik minat aku untuk berbual dengan dia walau hajat awal aku tadi aku mahu lelap sekejap dalam perjalanan ke KLIA ini. Kami saling berkongsi cerita walau pertama kali bertemu.

Dia begitu tertarik bila aku katakan pada dia bahawa aku telah mewujudkan PPB3K. Aku kata pada dia jika nak tahu lebih lanjut sila lawati laman www.miorazli.com. Dia kata dia akan buka laman itu pagi nanti bila dia berhenti bersarapan pada pagi itu.

Namun, satu persoalan yang ditanya oleh beliau benar-benar buat aku tersedar dari tidur-tidur ayam aku pagi tu. Soalnya, kenapa yer walau dirinya selalu menjadi penasihat atau councellor kepada rakan-rakan beliau yang lain tetapi dia masih tidak berupaya menyelesai masalah peribadinya. Macam dia kata, masalah orang boleh tolong selesai. Masalah sendiri tak boleh. Kenapa yer?

Aku terdiam sebentar. Memang apa yang dipersoalkan oleh beliau  itu ada kebenarannya. Macam aku jugak. Kekadang aku rasa lemas jugak bila orang sekeliling merasakan aku ini macam tiada masalah atau macam bagus sahaja. Mungkin mereka berpandangan sebegitu kerana melihat gelagat aku yang asyik memfasilitator PPB3K ini di sana sini. Ada ketika-ketika tertentu terutama saat-saat ’down’, aku memerlukan seseorang memberi ’pep talk’ pada aku. Kenapa? Sebab aku bukan malaikat. Aku seorang manusia!

Berbalik kepada soalan pemandu teksi itu, aku patut berterima kasih kepadanya. Beliau telah ’trigger’ satu soalan yang cukup relevan. Buat seketika aku rasa blur. Tetapi setelah mengambil kira fikir aku di perenggan atas, aku senyum sendirian lantas menjawab soalan pemandu teksi itu ...

’Encik, fikir saya, jangan kita sangka sebab kita selalu menasihati orang atau membantu orang lain menyelesaikan masalah mereka, kita tidak memerlukan bantuan orang lain untuk menangani masalah kita sendiri. Saya fikir, silap besar jika kita berpandangan begitu. Kita pun manusia dan sememangnya sebagai manusia, kita memerlukan orang lain membantu ’melihat’ masalah kita sebagaimana orang lain memerlukan bantuan kita ’melihat’ masalah mereka’. 

Aku lihat pemandu teksi itu berkerut dahinya dan perlahan-lahan dia tersenyum. Aku agak apa yang aku utarakan itu ’make sense’ pada beliau. ’Eh betullah. Kenapa saya tidak terfikir begitu ye?’ kata beliau dengan sungguh-sungguh. Hilang rasa ngantuk aku. Rasa segar menyelinap diri aku. Wajah KLIA dalam subuh itu mulai kelihatan.


Pemandu teksi itu beriya-iya mahu tahu lebih lanjut mengenai seminar PPB3K ini. Aku katakan pada beliau agar mengikuti laman www.miorazli.com dari masa ke semasa untuk mengetahui sebarang perkembangan seminar-seminar aku. Aku puas. Sebelum berpisah, kami bersalaman dalam satu genggaman yang cukup kukuh. Thank God. Another lesson from this university called University of Life!!!

Seksa Sakit Hati


Jangan bertanya bagaimana rasanya sakit hati. Jangan pula bertanya siapa yang membuat hati terasa sakit, pedih, dan perih.  Amat sukar untuk diungkapkan, tapi ia sangat jelas seperti menghiris dada di bahagian dalam. Sakit hati adalah sakit dari segala sakit. Mungkin anda pernah mengalaminya. Sakit hati tidak selalu disebabkan oleh putus cinta, tetapi juga disebabkan oleh perbezaan pendapat dengan teman atau keluarga. Namun, sakit hati hampir sama rasanya dengan putus cinta.


Siapa pun anda, pasti ingin dicintai, mencintai, dipercayai, dan mempercayai orang lain. Tetapi, ketika sakit hati tiba, sukar bagi anda untuk kembali memaafkan dan mempercayai orang yang melakukannya. Bahkan anda mungkin merasa sukar untuk membuka hati dan perasaan kepada orang lain yang tidak tahu apa-apa. Ini adalah dilema yang harus dihadapi. Terserah kepada anda, memilih untuk berjalan sendiri atau melanjutkan hubungan setelah apa yang terjadi. Satu hal yang pasti, hidup akan terus berjalan dengan atau tanpa sakit hati.

Kesimpulannya, belajar untuk membuka kembali hati, perasaan cinta dan rasa percaya kepada orang-orang yang pernah menyakiti anda, merupakan hal yang penting. Kenapa? Kerana cepat atau lambat, setiap orang akan menyakiti dan disakiti hatinya. Oleh sebab itu, lebih baik anda menyedari bahawa tidak ada satu orang pun di dunia ini yang luput dari sakit hati, termasuk anda. 

Tanpa bermaksud mengurangi rasa percaya kepada orang-orang yang anda cintai, ada baiknya anda menyedari bahawa siapa pun dia, teman biasa, sahabat, kekasih atau keluarga dan sebaik apapun dia, suatu masa nanti akan menjadi orang yang akan menyakiti hati anda, walaupun mungkin tidak disengaja. Oleh sebab itu, ada baiknya anda menganggap bahawa mereka tidak serius dengan ucapannya. Anda boleh menganggapnya seperti angin berlalu, jangan dimasukkan ke dalam hati.

Belajar untuk bertanggungjawab dan menghargai orang lain juga sangat penting. Cuba bertanya pada diri, apa yang tidak diinginkan dalam hubungan anda, apa yang membuat anda sakit hati, dan apa yang anda ingin orang lain lakukan. Anda juga perlu mengetahui bahawa kata kunci untuk menyelamatkan diri dari sakit hati adalah bukan percaya kepada orang lain tetapi percaya kepada diri sendiri dan perasaan anda. Ingatlah bahawa tidak ada jaminan orang lain yang tidak akan menyakiti perasaan anda. 

Berusahalah menjadi seorang yang baik, bersopan, bijak, tidak mementingkan diri sendiri dan dapat dipercayai. Untuk menjadi semua itu, tentu saja anda harus dapat mempercayai diri sendiri agar anda merasa bebas berbuat dan menentukan hubungan. Berkomunikasi secara jujur sangat penting. Ungkapkan perasaan anda, apa yang disukai dan apa yang dibenci. Hal itu akan membantu orang lain mengerti anda dan berusaha untuk tidak melakukan tindakan yang mungkin akan menyakiti hati anda.

Belajar mempercayai diri sendiri, tindakan dan perbuatan anda adalah lebih penting dari mempercayai orang lain. Belajarlah untuk percaya dan hargai diri anda sendiri. Hal paling utama yang harus anda lakukan adalah belajar memaafkan kesalahan orang lain kerana memaafkan adalah sesuatu yang penting dalam sebuah hubungan. Dan teruslah selalu berfikir positif terhadap suatu kritikan atau tindakan orang lain yang mungkin akan menyebabkan anda sakit hati, kerana fikiran positif akan membuat sakit hati menjadi normal kembali.

Kelapa Tua


Semua orang kenal kelapa tua. Tahu pula gunanya kelapa tua itu. Sangat penting dan sangat berguna kelapa tua ini dalam hidup manusia.


Namun begitu, kewujudannya tidak dipeduli dan tidak diendahkan orang. Kelapa tua tidak pernah menjadi topik perbincangan. Tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa isu atau masalah. Kalaulah kelapa tua ini mempunyai emosi, tidak ramai orang yang akan dapat merasakan dan menyelami perasaannya. Itulah kelapa tua.

Kelapa tua pula tidak pernah susah hati kalau orang tidak mempedulikannya. Dia hanya tergantung di atas pokok dan terbuai-buai bila ditiup angin.

Tapi, lazimnya elok-elok kelapa tua itu tergantung di atas pokoknya sambil menikmati keindahan alam buana ini dari kedudukannya yang tinggi itu, datanglah orang menjoloknya dengan galah yang panjang. Tidak sabar menunggu kelapa tua itu jatuh sendiri. Bukannya selesa kena jolok-jolok macam tu.

Bila tangkainya sudah lemah setelah dijolok beberapa kali, maka gugurlah kelapa tua itu berpusing-pusing ke bumi. Gugur itu pula bukannya rendah. Bukan setakat lima atau sepuluh kaki tapi sampai empat puluh hingga lima puluh kaki. Bunyinya berdentum sampai ke tanah. Waduh! Kalau calang-calang buah, boleh berkecai. Kalau kepala orang, boleh bersepai otak.

Masalah kelapa tua ini tidak terhenti di situ sahaja. Ini baru muqaddimahnya. Dia dikutip dan kulit sabutnya dikoyak-koyak dan dibuang sedikit demi sedikit dengan parang cangkuk. Proses ini bukan sekadar sekali tetak. Berpuluh-puluh kali parang cangkuk itu menusuk ke dalam kulit sabutnya.Seksanya tak boleh nak cerita. Mula-mula sakit tusukan. Lepas itu sakit dikoyak dan disiat-siat. Ini berterusan sampai tempurung sahaja yang tinggal.

Bila dah sampai ke tempurung, maka tak apalah. Cantik juga rupanya. Keras dan bulat. Tetapi manusia bukan tahu hendak menilai seni yang seperti ini. Tempurung bulat yang cantik itu ditetak pula dengan parang dengan sebegitu kuat hingga terbelah dua di tengah-tengahnya. Maka tersembur dan mengalirlah air jernih dari dalam perutnya dan terdedahlah isinya yang putih bersih.

Bagi kebanyakan kehidupan yang lain, kalau sudah sampai ke tahap ini, maka selesailah riwayat hidupnya. Tetapi bagi kelapa tua, ini baru permulaan. Banyak lagi seksaan yang menanti.

Tak cukup dengan menyemburkan air dari dalam perutnya dan mendedahkan isinya, isinya yang putih bersih itu dipisahkan dari tempurung, diparut dan dikukur pula hingga menjadi lumat.

Kadang-kadang di bakar. Bentuk asal kelapa tua sudah tidak ada lagi. Yang tinggal hanyalah isinya yang sudah lumat dikukur dan diparut.

Untuk menambah seksanya lagi, dituang pula air ke dalam isi parut itu, diramas-ramas dan diperah-perah. Alangkah seksanya. Kalau hendak dikirakan, ini sudah terkeluar dari batas-batas perikemanusiaan. Kemudian ia ditapis menjadi santan. Kelapa tua yang dulunya keras dan bulat kini sudah menjadi cecair yang putih.

Setelah itu, minyak dipanaskan dalam belanga. Bawang merah, rempah dan rencah-rencah yang lain ditumis. Bila sudah cukup kuning dituanglah santan tadi ke dalam belanga. Maka berpanasanlah santan itu hingga terkeluar minyaknya. Apabila sudah masak dan bau harumnya merebak keseluruh ceruk rumah, maka orang pun bertanya:

“Gulai apa tu? Sedap sangat baunya?”

Orang di dapur hanya menjawab, “Gulai ikan bawal.”

Ikan bawal dapat nama. Orang kata, “Oh! Sedap gulai ni. Oh! Sedap gulai ikan bawal ni".

Jasa kelapa tua tenggelam begitu sahaja. Perjalanan dan pengalamannya yang begitu panjang dan menyeksakan dari sebiji kelapa tua di atas pokok yang tinggi hingga ke belanga yang panas berbahang, tidak ada siapa yang ambil kira atau ambil peduli.

Alangkah indahnya kalau kita dapat berjasa seperti kelapa tua ini. Jasa-jasa bukan untuk dipuji dan dipuja. Bukan untuk dikenang atau untuk mendapat nama, tapi untuk Tuhan. Biarlah jasa-jasa kita tidak nampak di mata orang, tapi ada dalam perhatian Tuhan!

Thots

















Saturday, December 8, 2012

Program 'Produktiviti 101'


Tidak guna bercakap mengenai produktiviti jika kita tidak menghubungkan produktiviti diri maupun kumpulan kita terhadap kepuasan pelanggan. Pelanggan mahukan kita bukan disebabkan kerja-kerja yang kita laksanakan tetapi mereka mahu kepada kita kerana nilai yang kita beri kepada mereka. Nilai inilah mengapa pelanggan sanggup mengeluarkan duit mereka untuk membayar perkhidmatan atau produk kita.


Inilah perkara utama yang aku tekankan kepada para peserta dari syarikat EWT yang menyertai program ‘Produktiviti 101’ yang telah dilaksanakan di Hotel Equatorial Bangi baru-baru ini.

Bagi memberi gambaran tentang perkara ini dan tindakan yang diperlukan, aku telah memperkenalkan ‘Business Model Canvas’ (BMC) kepada mereka. Nampak betul kesannya BMC ini kepada mereka. Mudah mereka faham apa yang dimaksudkan dalam perenggan pertama artikel ini.

Setelah perancangan dilaksanakan melalui BMC ini, sudah semestinya kita mesti laksanakan apa yang dipaparkan dalam BMC ini. Ketika inilah baru ramai di kalangan kita sedar bahawa ‘knowing and doing are poles apart!’ Bagaimana kita mahu gerakkan diri ataupun kumpulan kita untuk mencapai kandungan BMC ini?

Fikir punya fikir, dalam usaha untuk mempunyai kekuatan untuk laksanakan perancangan dalam BMC ini, kita mesti sedar mengenai beberapa perkara seperti berikut;

Pertama, Kita harus keluar dari Zon Selesa (Comfort Zone) dan masuk ke dalam Zon Tempur (Combat Zone). Jika kita terus berada dalam Zon Selesa, kita akan sentiasa mengutamakan S.E.T. iaitu Sandiwara, Ego dan Temberang kita sendiri. Inilah perkara utama yang aku canangkan dalam program ’Produktiviti 101’ ini.

Kedua, perkara dalam BMC ini mudah kita laksanakan bilamana kita laksanakan secara berkumpulan. Dalam kata lain kita saling menyokong antara satu sama lain dalam apa juga keadaan. Lagipun melalui BMC, telah jelas kelihatan bahawa kita tidak mampu wujud secara bersendirian jika kita mahu memenuhi keperluan pelanggan itu.

  
Ketiga, bilamana kita bekerja dalam satu pasukan, kita harus mengenali tabiat-tabiat ahli kumpulan kita agar kita boleh serahkan sesuatu kerja itu sesuai dengan tabiat mereka. Percayalah, jika ini dilaksanakan, produktivi akan meningkat dan mampu melaksanakan kandungan BMC ini dengan efektif. Aku harap peserta program ’Produktiviti 101’ ini masih ingat kepada ’watak’ Terminator, Sleeping Beauty, Einstein dan Charlie Chaplain.

Keempat, kita perlu sama-sama merenung sejarah kita masa lalu. Bukan apa, bilamana kita renung kembali ke belakang, kita sedar satu masa dulu, bila kita dilanda masalah, kita mampu mengatasinya. Buktinya ialah kita masih mampu berdiri di waktu ini. Begitu juga, satu masa dulu, kita pernah menempa kejayaan. Ini membuktikan kita mampu mengecapi kejayaan. Cerita masa lalu ini sebenarnya memberi kita keyakinan untuk melaksana kandungan BMC ini.

Kelima, bagi melaksana kandungan BMC ini, aku katakan juga kepada peserta ’Produktiviti 101’ ini bahawa tidak guna jika kita punya semangat berpasukan yang jitu jika setiap dari kita tidak mempunyai kompetensi yang diperlukan untuk laksana tugasan dalam BMC ini. Aku harap permainan ’Guli dan Paip’ itu meninggalkan kesan kepada mereka betapa mereka perlu mempunyai kompetensi yang diperlukan dalam melaksana tugas mereka.

Akhir sekali, aku katakan pada peserta ’Produktiviti 101’ ini, dalam usaha untuk menyatu fikir, perasaan, pilihan dan tindak-tanduk mereka, kita perlu memahami dan berpegang kepada Visi, Misi dan Nilai Bersama kumpulan kita. Tiga perkara ini ibarat ’beacon’ yang akan menyatukan kita mengharungi segala cabaran dalam usaha melaksana kandungan BMC mereka itu.


Sememangnya di akhir ’Produktiviti 101’ ini aku amat puas hati dan aku dapat lihat pengurusan EWT serta anggota kerja EWT yang mengikuti program ini juga turut puas hati. Pengurusan EWT berhajat untuk mengguna khidmat aku dalam satu jangkamasa panjang. Mereka kata, kaedah yang aku bawa ini ’ngam’ dengan keperluan mereka.

Aku dan Ajid senyum puas.   

Friday, December 7, 2012

What is important in your life.


A young man learns what's most important in life from the guy next door.


It had been some time since Jack had seen the old man. College, girls, career, and life itself got in the way. In fact, Jack moved clear across the country in pursuit of his dreams. There, in the rush of his busy life, Jack had little time to think about the past and often no time to spend with his wife and son. He was working on his future, and nothing could stop him.

Over the phone, his mother told him, "Mr. Belser died last night. The funeral is Wednesday." Memories flashed through his mind like an old newsreel as he sat quietly remembering his childhood days.

"Jack, did you hear me?"

"Oh, sorry, Mom. Yes, I heard you. It's been so long since I thought of him. I'm sorry, but I honestly thought he died years ago," Jack said.

"Well, he didn't forget you. Every time I saw him he'd ask how you were doing. He'd reminisce about the many days you spent over 'his side of the fence' as he put it," Mom told him.

"I loved that old house he lived in," Jack said.

"You know, Jack, after your father died, Mr. Belser stepped in to make sure you had a man's influence in your life," she said.

"He's the one who taught me carpentry," he said. "I wouldn't be in this business if it weren't for him. He spent a lot of time teaching me things he thought were important. Mom,I'll be there for the funeral," Jack said.

As busy as he was, he kept his word. Jack caught the next flight to his hometown. Mr. Belser's funeral was small and uneventful. He had no children of his own, and most of his relatives had passed away.

The night before he had to return home, Jack and his Mom stopped by to see the old house next door one more time. Standing in the doorway, Jack paused for a moment. It was like crossing over into another dimension, a leap through space and time The house was exactly as he remembered. Every step held memories every picture every piece of furniture. Jack stopped suddenly.

"What's wrong, Jack?" his Mom asked.

"The box is gone," he said.

"What box?" Mom asked.

"There was a small gold box that he kept locked on top of his desk. I must have asked him a thousand times what was inside. All he'd ever tell me was 'the thing I value most,'" Jack said.

It was gone. Everything about the house was exactly how Jack remembered it, except for the box. He figured someone from the Belser family had taken it.

"Now I'll never know what was so valuable to him," Jack said. "I better get some sleep. I have an early flight home, Mom."

It had been about two weeks since Mr. Belser died Returning home from work one day Jack discovered a note in his mailbox. "Signature required on a package. No one at home. Please stop by the main post office within the next three days," the note read.

Early the next day Jack retrieved the package. The small box was old and looked like it had been mailed a hundred years ago. The handwriting was difficult to read, but the return address caught his attention.

"Mr. Harold Belser" it read.

Jack took the box out to his car and ripped open the package. There inside was the gold box and an envelope. Jack's hands shook as he read the note inside.

"Upon my death, please forward this box and its contents to Jack Bennett. It's the thing I valued most in my life."

A small key was taped to the letter. His heart racing, as tears filling his eyes, Jack carefully unlocked the box. There inside he found a beautiful gold pocket watch. Running his fingers slowly over the finely etched casing, he unlatched the cover. Inside he found these words engraved:

"Jack, Thanks for your time! - Harold Belser."

"The thing he valued most was my time"

Jack held the watch for a few minutes, then called his office and cleared his appointments for the next two days.

"Why?" Janet, his assistant asked.

"I need some time to spend with my son," he said.

"Oh, by the way, Janet, thanks for your time!"


Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away.

Thursday, December 6, 2012

Pengurusan Keperluan Pelanggan


Bila sebut pasal perkataan pelanggan, saya pasti ramai punya cara pandang berbeza apa makna pelanggan kepada mereka. Apa yang saya nampak, bagi sesiapa/organisasi yang mendapat kepercayaan dari pelanggan mereka, pasti mereka menjadi orang/organisasi kaya atau orang/organisasi berpengaruh dalam masyarakat mereka. Tak percaya, semaklah!


Namun realitinya, ramai individu/organisasi tidak memberi perhatian khusus terhadap pelanggan. Yang kita lihat banyak mereka hanya ‘kiss the ass’ pelanggan mereka. Jarang kita lihat individu/organisasi punya satu sistem yang bersifat sistematik dan berterusan dalam memenangi hati pelanggan mereka. Apatah menghubungkan tugas-tugas anggota kerja mereka secara khusus terhadap keperluan pelanggan agar mereka jelas nampak bagaimana tugas mereka dapat menghasilkan keperluan ini. Jika ini mereka lakukan, barulah mereka bersikap professional terhadap pelanggan mereka! 

Ketika ini, saya sedang berusaha menyediakan satu modus operandi untuk satu Bahagian Badan Korporat untuk mengurus keperluan pelanggan mereka. Dari kajian awal saya, telah saya terjumpa satu fenomena yang agak pelik. Apa yang peliknya? Saya lihat anggota kerja Bahagian ini dalam banyak perkara gagal menghubungkan tugas harian mereka terhadap memenuhi keperluan pelanggan. Walhal saya lihat sekitar 90% dari tugas mereka ini jika disusun semula sebenarnya memang benar-benar memenuhi keperluan pelanggan mereka. Saya yakin banyak organisasi di negara ini berkeadaan begini.


Bila ini berlaku, apakah kesannya? Kesannya ialah anggota kerja mereka ini tidak bekerja untuk pelanggan mereka. Mereka bekerja seolah-olah mengikut arahan penyelia mereka sahaja. Tidak wujud satu bentuk ’passion’ atau ’self-starter’ terhadap kerja mereka. Bayangkan jika diperbetulkan dan sudah pasti segala sumber yang ada itu akan dengan mudah digembelingkan untuk capai keperluan pelanggan mereka.

Walaupun saya belum lagi dapat menyiapkan sepenuhnya ’blue print’ pengurusan keperluan pelanggan mereka ini, namun saya puas hati kerana ketika ini telah saya siapkan rangkakerja bagaimana ’blue print’ ini perlu disediakan. Sebenarnya rangka kerja ini ada saya terangkan dalam tajuk ’Rangka Kerja Malcolm Baldridge 3K’ - Pimpinan Berjaya Part 2 (PB2). Dibawah ini saya kongsikan ’mind map’ rangka kerja ini. Jika anda mahu tahu lebih lanjut atau beri pandangan mengenai rangka kerja ini, hubungi saya.


Selepas saya kongsikan rangka kerja ini dengan beberapa pegawai atasan Bahagian ini, rata-rata menyatakan persetujuan mengenai logiknya menggunakannya. Namun pada masa yang sama, mereka menyuarakan ’concern’ bahawa anggota kerja mereka tidak mahu melihat pelanggan mereka sebagai pelanggan mereka walaupun dengan kehadiran blue print ini.

Saya anggukkan sahaja tetapi dalam diam saya menyedari bahawa anggota kerja mereka perlu punya kesedaran untuk mengambil ’memenuhi keperluan pelanggan’ sebagai salah satu matlamat mereka di tempat kerja. Sudahnya apakah kebaikan kepada diri mereka sendiri jika mereka punya matlamat sebegini? Well, jika ini mereka bina, bukankah mereka dalam landasan untuk mereka menjadi orang kaya atau orang berpengaruh seperti yang saya nyatakan di awal artikel ini? Hantarkan sahaja mereka menghadiri Anda Dilahirkan Berjaya bagi menimbulkan kesedaran ini.

  
Akhirnya bila faktor dari segi proses dan psikologi ini diambil tindakan, saya berkeyakinan tinggi, pengurusan keperluan pelanggan yang bercorak sistematik dan berterusan bukan lagi satu khayalan. Fikirkan ... 

Wednesday, December 5, 2012

Visionary Leaders


The young boy asked the old man, "Why a fast running horse is better than the slow running horse?" The old man said, "It has developed the habit to produce more power so that it can run up to ten times faster than the slow horse" The youngster said, "and what if the horse is running in the wrong direction?"  The old man smiled and said, "then definitely it has the appropriate factor to waste his efforts ten times quicker than the slower horse" The young man said, " and what if other horses are following him too?" The older man said, "off course it will mislead all those horses too!" "Then why all other horses follow the faster one" "Because that attracts them but all that glitters is not gold sometimes".


Associating this analogy with our daily life, you notice that you are surrounded by mixture of slow and fast pace personalities. Some of them are really genuine leaders and some of them are being followed blindly. Overall, here is the summary of the concept of Visionary Leaders which I suggest you to ponder:


1) If you have a slow attitude towards life (slow running horse) then you must develop the habit to produce more power in your character. You must be aware of your real goals. You must develop Analytical skills, Empowered Relationships, Proactive Approach and other personality traits such as Commitment, Courage, Communication Skills, Focus, Competence and Passion.


2) If you have a faster response to life and quick decision making then you must audit yourself on whether you are heading in the right direction? Not having clear goal will take you nowhere regardless of your speed and efficiency. Remember, Only hard work doesn't guarantee the success, the vision and strategy are the most important ingredients of the success which is achieved through consistent, productive and effective efforts in the right direction.


3) Are you following a leader? Are you sure you have a true leader? Are you sure you will not end up on the blocked road? Remember, U-turns are always possible before the dead end but consequences of U-turn will be more harsh if you don't evaluate the situations on time and delay it to the eleventh hour.

Sunday, December 2, 2012

Message to the Heart


Sedar tak sedar, lately ini dalam seminar-seminar yang aku conduct, selalu sangat soal pemeliharaan hati aku tekankan. Ini mungkin pengaruh dari guru-guru aku selama ini yang tak putus-putus menyeru aku agar melihat pemeliharaan hati sebagai 'root cause' kepada penyelesaian masalah manusia atas muka bumi ini.

Aku sendiri amat terkesan dengan seruan mereka dan sudahnya aku selalu melihat dan berusaha agar segala aktiviti kita dibuat berdasarkan kepada hati yang bersih. Bila hati bersih, senang ikhlas itu timbul. Hati yang ikhlas merupakan satu tenaga yang cukup hebat, sehebat satu letupan bom atom malah lebih hebat dari itu.

Bertolak dari pengalaman ini, disini aku kumpulkan beberapa mesage yang aku tujukan khas untuk hati aku. Aku mohon agar hati aku sentiasa dipelihara Tuhan dan sudahnya mampu menarik sejahtera-bahagia-kaya di dunia dan di akhirat. Ameen.

Ikuti pesanan khas buat hati ini ...


Tuesday, November 27, 2012

Packaging Expertise


Selepas meeting petang itu, aku ditanya oleh seorang jurutera muda dari selatan tanahair, ‘En Mior, bagaimana harus saya menangani boss saya yang terlalu tegas dan susah untuk saya berkomunikasi dengannya?’

Aku tersenyum dengan soalan anak muda ini. Bukan apa, soalan ini memang kena pada dahi aku sendiri. Aku ambil masa seketika untuk aku respon kepada soalannya. Aku katakan pada beliau bahawa aku tidak mahu respon atas soalan itu secara teori tetapi lebih baik aku share saja experience sebenar aku yang hampir sama dengan persoalan  beliau.

Aku katakan pada beliau bahawa memang payah punya boss sedemikian dan aku katakan juga aku simpati dengan apa yang dialaminya. Aku tanyakan pada beliau sama ada beliau berupaya untuk mengubah perangai bossnya itu. Dengan teragak-agak dia menggelengkan kepalanya. Aku katakan memang benar sangkaan beliau itu kerana bukan dalam bidang kuasanya untuk mengubah perangai bossnya itu.

Sudahnya aku tanya lagi, apakah yang berada dalam bidang kuasanya untuk menghadapi situasi ini? Beliau nampak blur. Aku katakan pada beliau, jangan khuatir jika beliau tidak dapat menjawab soalan aku itu. Aku katakan pada beliau bahawa disini aku mahu berkongsi pengalaman aku. Aku memberitahu beliau bahawa satu ketika dulu, aku juga menghadapi cabaran yang sama seperti beliau. 

Ini cerita yang aku sampaikan kepada beliau. Puas aku memikirkan pada masa itu bagaimana harus aku menangani cabaran tersebut. Fikir punya fikir, sudahnya aku membuat keputusan bahawa sememangnya aku tidak berupaya mengubah boss aku itu tetapi pada masa yang sama aku fikir aku semestinya tidak berhak membuang masa aku di tempat kerja.

Aku bertekad untuk membawa pulang dari kerja aku itu bukan setakat gaji sahaja tetapi juga pengetahuan dan kemahiran dalam kerja aku itu. Diringkaskan cerita, aku mulai merancang apa ilmu dan kemahiran yang mahu aku bina untuk diri aku berdasarkan bidang kerja aku itu. Gambaran asas apa yang aku rancang ialah seperti rajah di bawah;


Pertama sekali aku harus mengenalpasti apa ilmu dan kemahiran yang mahu aku kutip. Selepas mengenalpasti apa yang aku mahukan, aku lantas bekerja keras untuk mengumpul segala ilmu dan kemahiran tersebut.

Segala ilmu dan kemahiran yang aku kumpulkan itu kemudian aku longgokkan di atas meja. Aku tanyakan pada diri aku apa patut aku buat dengan ilmu dan kemahiran ini? Aku tanyakan juga bagaimana aku harus beri nilai kepada ilmu dan kemahiran ini? Dalam kata lain bagaimana segala ilmu dan kemahiran ini dikehendaki oleh orang lain.

Lalu timbul satu idea bahawa aku harus ’package’kan ilmu dan kemahiran ini. Idea ini dinamakan ’Packaging Expertise’. Aku boleh ’package’kan ilmu dan kemahiran ini ke dalam bentuk satu seminar, produk, servis, perundingan atau sijil. Bila ini dilaksanakan, barulah orang nampak nilai ilmu dan kemahiran ini.

Ilmu yang telah di’package’kan ini kemudian harus di’present’ kepada mereka yang bakal memerlukan  ’expertise’ ini. Selepas membuat ’presentation’ ini aku pastikan cuba ’identify’ apakah yang boleh aku perbaiki lagi ’expertise’ yang telah di’package’kan itu. Aku laksanakan ’work-compile-present’ seterusnya. Aku ulangi kitaran ’identify-work-compile-present’ ini beberapa pusingan lagi hingga aku benar-benar puas dengan ’expertise’ yang di’package’kan ini.


Bila aku sebokkan diri aku sebegini, fikiran aku tidaklah sangat terkesan dengan perangai boss aku itu. Sudahnya apa yang berlaku ialah boss aku dan aku sudah tidak lagi bekerja di tempat yang sama dan paling yang menggembirakan aku ialah aku mula dikenali sebagai seorang pakar dalam bidang ilmu dan kemahiran itu.

Aku lihat muka jurutera muda itu mulai berseri. Dia tak habis-habis mengucapkan banyak-banyak terima kasih pada aku. Sebelum berpisah petang itu, aku sempat katakan pada beliau agar terus amal apa yang aku kongsikan itu dan tak perlu toleh kebelakang lagi.

Azan Maghrib berkumandang dan tak aku sangka masa bergerak begitu pantas. Aku tunaikan Maghrib dulu sebelum aku tinggalkan training center itu. Hati aku puas kerana dapat berkongsi sesuatu petang itu. Benarlah kata-kata Mat Salleh yang aku temui baru-baru ini yang berbunyi ... ”What is my life if I am no longer useful to others”.

Sunday, November 25, 2012

VWPR di Seri Pengantin, Janda Baik


Aku rasa benar-benar teruja bila dapat peluang untuk memfasilitatorkan program Sedia Untuk Berjaya (SUB) bagi sebilangan anggota kerja Connaught Bridge Power Station (CBPS) baru-baru ini (21-24 Nov 2012). Program ini diolaksanakan bagi menerap slogan Vibrant Workforce, Productivity Revolution di kalangan anggota kerja ini. Jarang-jarang aku dapat peluang sebegini. Ialah,  memfasilitator satu unit bisnes dari Bahagian Generation TNB. Memang ini satu peluang keemasan untuk aku melihat samada idea-idea yang aku bangunkan ini sesuai untuk satu Bahagian Utama dalam TNB ini.

Nak jadi cerita, 2 hari sebelum seminar ini berlangsung, aku terkena batuk dan demam yang agak kronik. Kalau ikut rasa badan, memang aku nak batalkan saja program ini tetapi dalam keadaan antara larat dan tak larat itu, aku gagahkan juga untuk laksana program ini. Hasilnya memang berbaloi!

Tuhan itu memang Maha Mengetahui, disebabkan aku memang ada masalah kesihatan ini, Dia telah datangkan 5 orang urusetia bagi membantu aku melaksanakan program ini. Kepada crew urusetia ini, aku memang teruja dengan layanan anda semua. You all memang hebat. Memang banyak ringannya melaksana program ini dengan bantuan anda semua. Moga Tuhan balas jasa baik you all!


Aku menjadi bersemangat dengan program ini kerana aku lihat pemimpin no 1 dan no 2 CBPS ini iaitu Bro Razip dan Bro Dol Malek begitu komited dengan program ini. Bukan itu sahaja, aku sedar VP mereka, Pak Din, dalam diam-diam memberi sokongan padu bagi perlaksanaan program ini. Sememangnya aku akan lebih teruja laksana program ini bilamana pemimpin mereka tunjukkan komitmen. Bukan apa, tanpa komitmen pemimpin, aku rasakan program sebegini hanya ibarat mencurah air ke daun keladi.

Aku harap para peserta ini ingat perkara asas bagaimana untuk membina empat perkara asas yang menyokong slogan di atas. Apa pun, aku perturunkan disini bagi memudahkan mereka mengingati perkara ini.

Vibrant Workforce:
Building Trust & Relationship - Kenal Diri berdasarkan konsep Stick Person
Building Capacity - Tetap dan usaha capai matlamat di tempat kerja

Productivity Revolution
Building Performance - Berjaya laksana Value Proposition masa kini
Building Growth - Berjaya laksana Value Proposition masa depan.

Berikut, saksikan video sedutan program SUB ini yang telah dsediakan oleh Crew Urusetia CBPS ini  ...




CBPS, you all memang best, memang hebat! 

Tuesday, November 20, 2012

'Intensity' Pengamalan Ilmu


Suatu tengahari, aku bertemu dengan seorang Uztaz. Beliau baru aku kenali melalui seorang rakan baik aku. Uztaz ini merupakan seorang yang luas pandangannya.

Pada pandangan aku, faktor yang memungkinkan hal ini berlaku ialah kerana beliau ini banyak berjalan melihat dunia dan pelajaran agamanya pun bukan bersifat  ’conventional’. Seronok dapat berbincang dengan Uztaz ini. Beliau mampu membawa aku memandang sesuatu perkara itu dari sudut pandangan yang jarang dipandang oleh masyarakat umum.   


Tenghari itu, selepas kami memesan kopi dan kuih pau, kami berbual sebentar sebelum kami mula duduk berbincang mengenai maksud utama kami berjumpa tengahari itu. Kami berjumpa sebab mahu membincangkan apakah dan bagaimanakah PPB3K berguna kepada masayarakat.

Sebenarnya, dalam perjalanan aku untuk berjumpa Uztaz, kepala aku ligat memikirkan apakah kaedah yang paling baik untuk mengetengahkan PPB3K ini. Sebelum ini pun, pernah sekali itu aku cuba memperkenalkan PPB3K, namun aku telah ditolak mentah-mentah tapi dengan cara terhormat.

Bagaimana? Kata mereka, ”Apa yang you tawarkan ini sounds good but anyway jika kami memerlukan khidmat you, kami akan hubungi you” tanpa mahu memandang tepat pada aku. Aku senyum. Itulah makna ditolak mentah-mentah tapi caranya terhormat. J Soalnya apakah kelainan yang ada pada PPB3K ini? Jawapannya tidak aku ketemui sehingga aku berjumpa Uztaz ini.


Dalam perbincangan dengan Uztaz, aku katakan pada beliau bahawa banyak yang berprasangka bahawa apa yang ada dalam PPB3K ini adalah merupakan sesuatu yang telah biasa dilalui atau yang telah biasa di syorkan kepada pasaran perlatihan. Namun aku menyatakan secara tidak sengaja bahawa PPB3K menyediakan satu ’intensity’ terhadap pengamalan ilmu yang ada didalamnya.

'Intensity' terhadap pengamalan ilmu amat penting kerana lagi kuat kita mengamal sesuatu ilmu itu, lagi dekat kita kepada pencapaian matlamat kita. Ramai di kalangan kita mempunyai 'intensity' pengalamalan ilmu yang cukup rendah. Dalam kata lain, ramai dari kita setakat tahu ilmu tersebut tetapi tidak mempunyai kekuatan untuk mengamalkannya. Tahu tapi tak buat!. Sudahnya pening kepala!  

'Intensity' terhadap pengamalan ilmu dicapai dalam PPB3K dengan melaksanakan penekanan dari sudut berbeza (melalui ’Stick Person’) dan penekanan secara berulang-ulang terhadap sesuatu ilmu yang disampai. Kaedahnya unik tapi praktikal. Aku dapat rasakan Uztaz teruja dengan kata-kata aku ini.


Have ’Intensity’ Will Travel! 

Friday, November 16, 2012

PPB3K Genap 6 Tahun


Bulan ini, PPB3K genap umurnya 6 tahun. Pejam celik pejam celik tak sangka masa begitu cepat berjalan. Rasanya baru lagi idea PPB3K ini diwujudkan. Itulah sifat masa. Never masa itu akan menunggu kita. Merenung kembali 6 tahun lepas, memang ada cerita yang kurang menarik tetapi tak adil kalau aku katakan tiada yang menarik dan sememangnya banyak yang lebih menarik dari yang kurang menarik.

Dibawah ini, aku nak paparkan antara saat-saat menarik sepanjang aku laksanakan PPB3K ini. Thanks to Bro Ajid yang sudi 'compile' photo-photo ini menjadi satu short presentation.


Untuk masa depan, aku telah rumuskan business model PPB3K ini berdasarkan kepada Business Model Canvas. Memang aku rasa business model PPB3K seperti yang tertera di bawah ini cukup jelas dan praktikal. Terpulang pada aku to make this happen. 


Untuk intro PPB3K ini kepada masyarakat, telah aku sediakan promo PPB3K ini seperti di bawah ini. Aku harap promo ini akan menjadi satu channel bagi menimbulkan awareness pada semua peringkat masyarakat bahawa dalam pasaran sekarang, sememangnya telah wujud satu program pengurusan perubahan diri atau organisasi yang dibuat secara sistematik, bersepadu, di sampaikan dalam Bahasa Malaysia dan berlatarbelakangkan suasana negara ini. Ikuti persembahan video PPB3K di bawah ini ...


Akhir kata, aku mohon agar Allah tunjukkan jalan yang terbaik bagi aku melaksanakan PPB3K ini hingga ianya dapat dijadikan sebagai asbab mengapa perubahan positif diperolehi di atas muka bumi ini. Ameen!

Wednesday, November 14, 2012

I Believe


I believe that sun shin after the rain
I believe if you never get hurt you'll never gain.
I believe in not doing things the easy way
I believe that being selfish doesn't pay.


I believe that something good comes from something bad
I believe that for tears of happiness there are tears of sad
I believe everyone has a guardian angel
And good you do will be rewarded well.


I believe that what comes first is family
I believe we should all live in harmony
I believe is making the most of a beautiful day
And it's not the end until everything is Okay.


I believe that to learn you have to live
I believe that to love someone you have to give
I believe that one moment can change your life
And there's still help when you are in strife,


I believe to always look on the bright side
I believe that life is just one big ride.
But it’s of because I BELIEVE!

Saturday, November 10, 2012

BMC for Corporate Affair @ Colmar Tropicale


Kira-kira dua bulan lepas, orang-orang Corporate Affair, TNB telah menghubungi aku untuk menjemput aku memfasilitator salah satu slot dalam teambuilding mereka. Sehingga sehari sebelum perlaksanaan program ini, aku sedikit cuak samada aku punya masa dan kederat untuk laksana program ini. Bukan apa, sehari sebelum program ini berlangsung, aku rasa badan tak berapa sihat. Apapun, syukur pada Tuhan. Bila aku buat medical checkup, tak ada yang chronic. So bolehlah aku memfasilitator program ini.

Jadi beberapa pagi lepas, aku bertolak lepas subuh ke Bukit Tinggi. Seronok aku rasa bila mulai meninggal hiruk pikuk KL. Kawasan tanah tinggi dan hutan tebal yang saujana mata memandang benar-benar mententeramkan diri aku. Seronok dan rasa kagum melihat ciptaan Tuhan. Sambil memandu berseorangan pagi itu, fikiran aku juga ligat merancang bagaimana mahu laksana program ini.


Aku diberi tahu bahawa majoriti peserta program ini merupakan pemain hoki TNB. Aku pelik juga kenapa orang TNB ini tak begitu bangga dengan pasukan hoki mereka walhal performance pasukan hoki TNB ini memang not bad at all dalam liga hoki kebangsaan. Seharusnya pasukan hoki ini diberi lebih perhatian kerana pasukan hoki ini jika betul digunakan pada tempatnya mampu menjadi ikon kepada motto yang disaran oleh Dato CEO TNB sendiri iaitu ‘Vibrant Workforce, Productivity Revolution’. Bagaimana?

Melalui penggunaan Business Model Canvas (BMC) ini nanti, akan aku ceritakan bagaimana harus kita packagekan segala strategi, sumber dan tindakan agar difokuskan bagi mencapai hajat ini. Bukan itu sahaja, on personal level, aku harap mereka dapat mengenalpasti apa ilmu dan kemahiran yang mahu mereka bina dalam diri mereka lalu sudahnya di’package’kan untuk ditawarkan kepada orang-orang yang memerlukan khidmat mereka nanti.


Berbekalkan kepada pendekatan inilah aku laksanakan program ini. Memang langkah kanan sungguh! Aku dapat lihat mereka teruja dengan BMC ini dan mereka nampak dengan jelas menafaatnya. Masing-masing nampak jalan bagaimana untuk merekebentuk masadepan mereka samada secara individu maupun sebagai satu kumpulan. Syukur banyak-banyak pada Tuhan!

Sessi terakhir program ini, aku telah cabar mereka untuk datangkan perancangan bagaimana mahu jadikan pasukan hoki TNB ini mendapat sokongan hebat daripada anggota kerja TNB sendiri. (Anggota kerja TNB sebagai ’customer’ kepada pasukan hoki). Aku minta mereka lakarkan perancangan mereka dengan menggunakan BMC ini. Aku katakan juga kepada mereka bahawa apa yang mereka hasilkan nanti akan ditunjukkkan kepada pengurusan tertinggi TNB sebagai input mereka. Hasilnya? Walaupun dalam masa yang singkat, mereka mampu meghasilkan satu perancangan yang ’fresh’ dan patut diberi perhatian.


Aku senyum sendirian bilamana pengurus yang menyelia perlaksanaan teambuilding ini telah berbisik kepada aku bahawa Vice President mereka yang telah berkesempatan memerhati perjalanan program ini telah mengarahkan beliau agar BMC ini digunapakai dalam perancangan mereka di pejabat. Ertinya, cerita aku dan Corporate Affair ini ada sambungnya. I’m so happy kerana dapat beri sumbangan ini. Moga Tuhan beri aku lebih banyak kebaikan dan kenikmatan. Ameen!

Wednesday, November 7, 2012

Pertemuan Singkat di Melaka.


Semasa dalam perjalanan pulang ke KL baru-baru ini, aku telah ‘stopover’ di Melaka. Walaupun sekejap, tetapi ’stopover’ ini benar-benar meninggalkan satu kenangan yang cukup menyenangkan.


Semuanya gara-gara apabila pagi itu kami sekeluarga (myself, my wife and my son) nak pergi breakfast. Kami bincang-bincang ke mana harus kami pergi untuk makan pagi. Bincang punya bincang, sudahnya my wife kata, apa kata we all semua pergi ke satu cafe di tepi sungai melaka itu. Aku terus terbayang cafe yang dimaksudkan oleh wife aku tu. Aku senyum. Me and my son lantas menyetujuinya. Memang dah lama kami tak kesitu. Of course kami ingin pergi ke situ sebab suasananya cukup santai dan membahagiakan.


Puas jugak kami pusing Bandar Melaka mencari lokasi cafe ini. Setelah 2-3 round pusing Bandar Melaka, baru kami terjumpa cafe ini. Memang rezeki sungguh sebab tempat parking untuk ke cafe ini hanya tinggal satu sahaja lagi yang kosong. Aku terkenang Hukum Getaran dan Tarikan (The Law of Vobration and Attraction). Memang sah Hukum Tuhan yang satu ini sedang berlaku! Tempat parking tersebut semakin mengecil kerana betul-betul di sebelah area parking itu telah menjadi satu tapak kajian arkeologi selepas penemuan satu tapak bangunan zaman Portugis atau Belanda.


Kami berjalan menyusuri tepi sungai Melaka hingga kami tiba ke café ini. Memang kami excited dengan café ini. Keadaannya yang agak rustic dan santai benar-benar mengujakan kami. Tambah pula dengan gelagat tuan punya café ini yang cukup mesra benar-benar buat aku cukup seronok. Aku suka lihat gelagat tuan punya café ini. Jelas terbayang, dia memang enjoy sungguh buat bisnes café ini. 


Aku dapat tahu nama beliau ialah En Azhar Noah. Kata beliau, dia baru saja mengambil alih ‘Cafe Dutch Harbour’ ini lebih kurang 7 bulan. Dulu owner cafe ini seorang Mat Salleh. Makanan yang disaji memang menarik dan harganya memang cukup berpatututan. (Aku terperanjat jugalah bila aku tengok bilnya tidak sampai 3 angka memandangkan makanan dan minuman yang kami pesan. Kalau tempat lain memang gerenti jumlah bilnya dah tiga angka).


Menurut beliau, cafe ini merupakan extension business beliau iaitu penghasilan dan pembekalan daging burger. Menurut beliau, perniagaan tersebut punya lebih kurang 20 orang anggota kerja. Very interesting person! Dalam pertemuan yang singkat itu, beliau juga turut memperkenalkan jiran cafe beliau iaitu Saudara Fauzi yang menjalankan perniagaannya, ‘Poji Antiques’. Selepas makan, sempatlah aku ‘window shopping’ kat kedai beliau. Dari Bro Fauzi, aku dapat few ideas mengenai perniagaan barangan antik. Memang interesting.


Aku menerangkan apa yang aku usahakan kepada mereka berdua dan aku tertarik dengan soalan En Azhar kepada aku, ‘Bagaimana yer untuk menangani one of my staff ini yang always have problem with my other staff but kerjanya bagus ?’ Aku senyum lalu beri pandangan aku, ‘I believe staff sebegini harus dibimbing untuk identify matlamat beliau di tempat kerja dan the moment dia sedar apa matlamat beliau, pasti dia akan cuba bekerjasama dengan rakannya yang lain kerana itu akan memudahkan beliau capai matlamat beliau. Now that will be a good reason for him or her to work with others. Or else, he or she will continue with his or her tantrum!’


Aku nampak En Azhar wish to discuss more about the issue tetapi memandangkan kesuntukan masa, we have to end up our discussion. Dia berjanji untuk lawati laman blog ini. Dalam perjalanan pulang petang itu, dalam diam-diam aku harap, satu masa aku dapat membantu beliau menangani soal produktiviti organisasi beliau.

Nak jadi cerita, aku ternampak tagline satu syarikat di badan lori tangki ini yang berbunyi, ‘Driven by Our Customers’ Hebat tagline ini. Cukup fokus dan mudah. Sudahnya aku begitukah? Cepat-cepat aku minta my wife snap photo lori tangki ini. Aku akan memastikan photo lori ini dimasukkan dalam Pimpinan Berjaya Part 2 (PB2)!