.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Friday, August 24, 2012

Value Proposition


Dulu, aku selalu bertanya mengapa sesetengah usahawan boleh berjaya berbanding usahawan yang lain walhal barangan atau perkhidmatan mereka sama sahaja. Atas itu, aku cuba memahami situasi ini dengan memerhatikan para usahawan dalam memperniagakan barangan/perkhidmatan mereka.


Jika ada orang berniaga nasi lemak, sudah pasti kita akan terbayang satu peniaga nasi lemak kegemaran kita. Nasi lemaknya sedap dan jika kita ingin makan naksi lemak, pasti kita teringin memakan nasi lemaknya. Adakah kita makan nasi lemak itu sebab sedapnya? Layanannnya? Lokasinya? Atau apa? Walhal ada beratus-ratus penjual nasi lemak yang lain?

Perkara ini jga turut benar juga untuk setiap jenis perniagaan. Apa rahsia yang menyebabkan usahawan sebegini punya X-Factor? Apakah satu perkara unik yang dilakukan oleh mereka yang tidak dilakukan oleh usahawan lain yang menyebabkan para pelanggan sentiasa menggunakan barangan/perkhidmatan mereka?  

Usahawan-usahawan yang punya X-Factor ini amat memahami bahawa para pelanggan datang kepada mereka untuk membeli barangan/perkhidmatan mereka untuk mendapatkan nilai barangan/perkhidmatan yang ditawarkan dan BUKAN membeli barangan/ perkhidmatan mereka. Cuba kita fahami apa makna ayat sebelum ini. Anda faham?

Usahawan-usahawan yang punya X-Factor ini sangat memahami apa nilai yang mahu dibeli oleh pelanggan mereka lalu menyediakan nilai ini dalam barangan atau perkhidmatan mereka. Sebagai contoh, katakan di satu tempat itu ada ramai peniaga yang menjual goreng pisang dan katakan pelanggan-pelanggan untuk goreng pisang ini suka goreng pisang yang tidak terlalu masak pisangnya. Usahawan yang punya X-Factor ini memahami sangat hal ini lalu menyediakan goreng pisangnya yang mempunyai nilai sedemikian. (Pisang yang tidak terlalu masak). Maka itulah X-Factor penjual goreng pisang tersebut berbanding penjual goreng pisang yang lain.


Tidak kira apa juga perniagaan kita, penting sangat kita menilai apakah nilai yang mahu kita tawarkan kepada pelanggan kita. Dalam Bahasa Inggeris, nilai yang ditawarkan disebut sebagai Value Proposition (VP). Untuk mengenalpasti VP perniagaan kita, amat penting kita mempertimbangkan soalan-soalan berikut;   
 
What value do we deliver to the customer?
Which one of our customer’s problems are we helping to solve?
Which bundles of products and services are we offering to each Customer Segments?
Which customer needs are we satisfying?

Manakala VP barangan/perkhidmatan perlu diterjemahkan dalam satu atau lebih ciri-ciri berikut;

Newness
Performance
Customization
“Getting the Job Done”
Design
Brand/Status
Price
Cost Reduction
Risk Reduction
Accessibility
Convenience/Usability

Jika kita tidak peka dengan VP yang mahu kita tawarkan bagi barangan/perkhidmatan kita kepada para pelanggan, sudahnya pasti kita tidak fokus kepada pelanggan dan kita akan banyak membuang masa, kos dan tenaga.

Sudahnya aku bertanya kepada diri aku sendiri apakah VP perkhidmatan yang aku tawarkan kepada masyarakat melalui PPB3K itu? Lama aku mengkajinya dan sudahnya aku tetapkan VP khidmat aku berbunyi sebegini …


PPB3K is a ‘productivity plumber’. PPB3K locates leaks and clogs in an organization to make needed repairs and keep profits flowing!”

No comments:

Post a Comment