.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Thursday, April 11, 2013

8.49 malam, 10hb April 2013 – Bilik 1523, Hotel New York, Johor Bahru.


Baru petang tadi, tamat program Pembangunan Karekter untuk sekumpulan anggota kerja Pembahagian, Tenaga Nasional Berhad dengan sempurnanya. Selama 3 hari 2 malam, aku bersama mereka berkongsi idea-idea Stick Person, SWOT dan Business Model Canvas. Memang selama 3 hari 2 malam itu aku tidak nampak dunia lain, aku tumpukan diri hanya untuk laksana program ini. Rasa berdengung kepala aku bila dah tamat. Tired usah nak cakap.


Aku sengaja ambil keputusan untuk pulang esok hari sahaja kerana aku nak ambil masa untuk rehat. Nak take it easy. Kalau ikut demand kerja, memang aku harus pulang cepat ke KL. Tapi kali ini, tidak seperti waktu lain, aku rasa aku mesti take a break. I dunno why, aku dapat rasakan drive aku untuk buat talk ini semacam berkurangan. Wonder apa puncanya?

Maybe aku tired sangat. Banyak sangat perkara yang harus aku tangani. I don’t think I can berterusan begini. Perlu take things one at a time. Mungkinkah ini tanda aku stress? Maybe … Aku perlu rejuvenate diri ini. I need to keluar sebentar dari environment aku ini. Lihat semula apa yang harus aku lakukan. Maybe from a fresh perspective.

Adakah apa yang aku buat ini mengharap balasan dari orang sekeliling aku? Kemungkinan itu mungkin ada kerana kalau aku tidak mengharap dari mereka, mana mungkin semangat aku berkurangan?  Aku tidak suka kepada fikir-fikir ini. Buat aku jadi marah dengan diri sendiri.

Jadi apa yang mest aku pegang? Mmmm … semestinya aku mesti katakan bahawa aku lakukan ini untuk Tuhan ku. Ini putus aku secara sedar (conscious choice). Bukan di paksa.  Aku mesti bulldoze bersama pegangan ini. Apa pun hidup di atas muka bumi ini bukannya lama pun. Semestinya aku tarik diri aku agar bangun dan terus bangun!

I must be honest with myself. Aku lakukan semua talk ini kerana aku excited to share these ideas with others. Itu drive nombor satu aku. Inilah yang selalu buat aku jadi segar.  

Aku mesti susun semula strategi aku. Aku need to prioritize segala aktiviti aku. Kalau dibiar kan dengan arus hidup, memang senang aku hanyut. Memang ini tak boleh dibiarkan. I must act! Now! Macam kata lagu berikut …

video

Lepas dengar lagu ini, aku rasa lega. No point aku toleh belakang lagi. I’m on the right track! Moga Allah peliharai aku, bimbingi aku dan ajari aku. Ameen.

No comments:

Post a Comment