.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Wednesday, January 29, 2014

Ular dan Gergaji


Alkisah, satu petang, seekor ular memasuki gudang tempat kerja tukang kayu. Kebiasaan si tukang kayu, membiarkan sebahagian peralatan kerjanya masih berselerakan dan belum mengemaskannya.


Nah ketika ular itu berjalan kesana kemari di dalam gudang, tanpa sengaja ia merayap di atas gergaji.

Tajamnya mata gergaji, menyebabkan perut ular terluka. Tapi ular beranggapan gergaji itu menyerangnya.

Ia pun membalas dengan mematuk gergaji itu berkali-kali.

Serangan itu menyebabkan luka parah di bahagian mulutnya.

Marah dan putus asa, ular berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan musuhnya.

Ia pun membelit kuat gergaji itu. Maka tubuhnya terluka amat parah dan akhirnya ia pun mati.


Kadangkala, di saat kita marah, kita ingin melukai orang lain. Tapi sesungguhnya tanpa disedari, yang dilukai adalah diri kita sendiri.

Mengapa? Kerana perkataan dan perbuatan di saat marah adalah perkataan dan perbuatan yang biasanya akan kita sesali di kemudian hari.

Mari, kita sama-sama belajar untuk tidak marah (atau setidaknya mampu meredakan marah) terhadap situasi buruk yang mungkin kita alami.

Wednesday, January 22, 2014

Dua Cerita Lucu



Cerita Pertama: Jangan Memotong

Seperti biasa Pak Pandir hendak pergi memotong getah. Mak Andeh akan menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah.

"Hati-hati ya bang semasa tepi jalan besar tu nanti!" pesan Mak Andeh.

Pak Pandir akan berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar tersebut, ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul-betul di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa.

Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya, "Kenapa Bang?"

Pak Pandir pun menjawab, "Sejak bila la kerajaan tak bagi kita memotong getah. Diletaknya papan tanda besar di tepi jalan depan kebun kita tu papan tanda 'DILARANG MEMOTONG'."




Cerita Kedua: Peguam

Kejadian ini berlaku di dalam sebuah pernebangan Boeing 767 dari Los Angelas ke Malaysia. Kelihatan seorang gadis cantik molek sedang duduk bersebelahan dengan seorang peguam cerdik pandai. Otak peguam yang bergeliga itu terus bertanya gadis tersebut untuk bermain teka-teki.

Gadis yang dalam keletihan dan penat tidak berminat dan dengan sopan santun menolak permintaan peguam tersebut. Peguam berasa tidak puas hati dan berasa direndah-rendahkan maka diajaknya gadis untuk menjawap teka-tekinya.

Peguam berkata, "saya tanya satu teka-teki, jika u dapat jawap I pay u RM500 but if u tak dapat jawap u only pay me RM5.00. Amacam?

Maka gadis tersebut menerima cabaran peguam tanpa segan-silu.

Peguam terus memulakan teka-teki yang pertama : "Berapa jauh jarak diantara bumi dan bulan??"

Gadis tersebut diam dengan selamba membuka dompetnya mengeluarkan wang RM5.00 menyerahkan kepada peguam tanda kalah.

"Sekarang giliran u",  cabar peguam.

Maka gadis acuh tak acuh bertanya : "Apakah haiwan yang naik bukit dengan tiga kaki dan turun bukit dengan empat kaki"

Peguam tersebut terus mengeluarkan komputer dari begnya dan terus mencari maklumat, tiada jawapan. Dia terus memasangkan Modem dan mencari dalam internet, tiada jawapan . Dengan putus asa, peluang terakhir dia mengirim e-mail kepada setiap kawannya yang bekerja sebagai doktor, lawyer, saintis, arkitek, namun tiada yang dapat menolongnya.

Setelah sejam bergelut untuk mendapatkan jawapan akhirnya peguam tersebut mengaku kalah dan mengejutkan gadis yang telah tertidur dan menyerahkan RM500.00 tanda kalah.

Dengan perasaan ingin tahu, peguam bertanya apakah jawapan untuk teka-teki tadi?

Dengan selamba, gadis itu membuka dompetnya dan mengeluarkan duit RM5.00 dan menyerahkan kepada peguam tersebut dan menjawap : "TIDAK TAHU".

Saturday, January 18, 2014

My Wish For You


Lagu ini saja tuju khas untuk anak-anak saya, para peserta yang pernah mengikuti program yang saya fasilitatorkan selama ini serta anda yang mengunjungi laman ini. 

I hope that the days come easy and the moments pass slow,
(Aku harap hari-hari yang datang  itu mudah dan setiap ketika berlalu perlahan)
And each road leads you where you want to go,
(Dan setiap jalan-jalan itu membawa diri mu ke mana diri mu mahu pergi)
And if you're faced with a choice, and you have to choose,
(Dan jika diri mu berdepan dengan pilihan, dan diri mu perlu membuat pilihan)
I hope you choose the one that means the most to you.
(Aku harap diri mu pilih yang benar-benar bermakna pada diri mu sendiri)

And if one door opens to another door closed,
(Dan jika ada pintu yang terbuka itu tertutup)
I hope you keep on walking till you find the window,
(Aku harap diri mu terus berjalan hingga berjumpa sebuah jendela)
If it's cold outside, show the world the warmth of your smile,
(Jika diluar sana keadaannya dingin, tunjuklah dunia dengan kehangatan senyuman mu)

But more than anything, more than anything,
(Tetapi lebih dari itu, lebih dari itu)

My wish, for you, is that this life becomes all that you want it to,
(Keinginan aku untuk diri mu ialah agar hidup ini menjadi apa yang diri mu mahukan)
Your dreams stay big, and your worries stay small,
(Segala impian diri mu tetap besar, dan segala kerisauan diri mu tetap kecil)
You never need to carry more than you can hold,
(Diri mu tidak perlu memikul apa yang mampu kamu pikul)

And while you're out there getting where you're getting to,
(Dan sedang diri mu sebok di luar sana berusaha untuk pergi kemana diri mu mahu pergi)
I hope you know somebody loves you, and wants the same things too,
(Aku harap kamu sedar seseorang menyayangi diri mu, dan mahukan perkara yang sama)
Yeah, this, is my wish.
(Benar, inilah keinginan aku)

I hope you never look back, but you never forget,
(Aku harap diri mu tidak lagi menoleh ke belakang, tetapi kamu tidak juga lupa)
All the ones who love you, in the place you left,
(Semua mereka yang menyayangi diri mu, di tempat yang telah diri mu tinggalkan)

I hope you always forgive, and you never regret,
(Aku harap diri mu sentiasa memaafkan, dan tidak juga kesal)
And you help somebody every chance you get,
(Dan diri mu sentiasa membantu orang lain pada setiap peluang yang ada)

Oh, you find God's grace, in every mistake,
(Oh, diri mu sentiasa nampak Rahmat Tuhan dalam setiap kesilapan)
And you always give more than you take.
(Dan diri mu sentiasa lebih memberi dari menerima)

Kata-kata dalam lagu ini doa saya untuk anda semua. Saya harap anda semua benar-benar hayati kata-kata dalam lagu ini kerana maknanya sungguh mendalam dan saya harap ianya menjadi pendorong dalam kita menjalani kehidupan ini.

Moga Tuhan rahmati kita semua.

Hope you guys enjoy the song as much as I do ...



Friday, January 17, 2014

Kisah Nenek Jual Topi


Tersebut lah cerita, ada sorang perempuan Petani yang agak berumur sikit bawak barang dagangan dia, dia cuma jual topi saja (dulukan orang menuai secara manual..’mengerat’ orang Kedah kata, nak elak dari panas depa pakai topi ni … diperbuat dari rumput ‘menerung’ kering..warna putih kelabu, bentuk dia nak macam topi Mr. Potato sket…)


Jalan la dia dari rumah ke rumah jual topi dia,sampai dia di satu kampung di pinggir hutan (area Kuala Nerang..) Waktu dah tengahari ‘rembang’, jadi dia pun duduk la berehat sat kat bawah satu pokok yang besar lagi rendang.

Topi untuk jualan dia…dia letak la sebelah sambil mengipas-ngipas badannya. Kerana terlalu letih, tertidur la dia kat bawah pokok tuu..tiba-tiba dia terdengar bunyi ‘sqoh..sqeh..sqoh..sqeh’. Terbangun la dia..dia tengok keliling, tergejut beruk la dia …’aik!! mana pi topi aku semua?’.

Wahhh..cam na ni, mesti kena marah ngan tokey nanti pasai topi dia hilang. Lepas tu, dia dengar bunyi sqoh..sqeh…sqoh..sqeh’ tu kat atas pokok. Langut la dia ke atas…Ooooooo, makhluk ni rupanya yang curi topi aku.

Berpuluh-puluh ekor monyet kat atas pokok tu, semua pakai topi sorang satu.. Ishkk..cam na nak ambik balik ni..pikiaq perempuan tersebut.

Dia ambik galah..jolok-jolok keatas..tak juga dapat topi dia. Dekat- dekat nak ‘give-up’ juga la orang tua tu. Tergaru-garu kepala la dia..aik!! dia tengok monyet-monyet tu pun ikut tiru dia ,dia lompat, monyet tu pun ikut lompat semua.. Jeng… jeng.. jenggg..dia ada satu idea..dia ambik satu-satunya topi kat atas kepala dia ..dia pun baling ke tanah. So, monyet-monyet tu pun ikut juga baling topi yang depa pakai ketanah.

Dapat la balik semua topi-topi diaa…Pas waktu dia dah balik kekampung, dia pun cerita la ‘keterer an’ dia tu kat anak dia. Waktu berlalu begitu pantas. Perempuan tersebut dah jadi nenek dah..namun dia tetap berbangga dengan ketereran dia tipu monyet tu.di ceritakan la pulak kat cucu dia. Nak dijadikan cerita ,cucu dia ni pun sekolah tak pandai. jadi berjual topi juga macam nenek dia dulu.

Suatu hari, cucu dia pi menjual topi dikampung yang sama di daerah Kuala Nerang tuuu. Waktu tengahari, secara kebetulan dia pun berehat di bawah pokok yang sama. Kerana terlalu letih dia pun tertidur dgn topi- topi untuk dijual, diletakkan di tepi dia. Pas dah dekat petang dah , dia pun bangun dari tidur..aikkkk!!! mana pi topi aku semua? Dia pun terdengar bunyi ‘sqoh..sqeh..sqoh..sqehh’ kat atas pokok tuu…..hmmhhh. monyet-monyet tu dah ambik topi dia.

Dia pun buat la macam-macam untuk menakutkan monyet-monyet tu utk ambik balik topi tuu, tapi tak leh gak. Last-last teringat la dia ngan cerita nenek dia dulu..diapun test la, dia garu-garu kepala, monyet2 tu pun garu2 kepala gak, dia lompat, monyet2 tu pun lompat gak..dia pun naik syok laa, dalam hatinya ‘bodoh juga monyet2 ni..’..Lalu dia ambik topi kat atas kepala dia..dia lempaq la ke tanah dengan harapan monyet2 tu tiru cam dia gak.

Aikkk!!! Monyet-monyet tu semua tengok ke dia..tak sekoq pun yang tiru dia kali ni utk lempar topi ketanah. Termangu dia sendirian..tiba-tiba turun seekor anak monyet, tapi sebelum dia turun, dia sangkut dulu topi tu kat ranting atas pokok tu. Anak monyet tu langsung pi dekat telinga dia dan berbisik, “hang ingat, hang sorang aja ada nenekkkkk…?”


Pelajaran: Kena selalu beringat, tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahat menunjukkan yang kita perlu belajar tentang perkara bermanfaat sampai kita mati. Jangan lah kita berpuas hati dengan ilmu yang kita ada, banyak lagi perkara yang masih kita tidak ketahui.

Tuesday, January 14, 2014

Anak Kerbau dan Anak Kambing


Diceritakan di dalam sebuah hutan, tinggal la berbagai-bagai jenis binatang. Ada pun dalam banyak-banyak binatang ni terdapat dua sahabat karib iaitu seekor anak kambing dan seekor anak kerbau.

Pada suatu petang, sedang mereka melepak-lepak di sebuah taman hutan ...


Kambing: Isk, boring la pulak kan kerbau ...

Kerbau: A'ah, boring betul ... Kau pikir ape yang patut kite buat agar hilang boring kiter ni?

Kambing: Ha, aku ada satu cadangan. Ape kata kita melukis. Kau lukis muka aku dan aku lukis muka kau.

Kerbau: Hm, ok gak. First kau lukis muka aku dulu pastu aku plak lukis muka kau.

Kambing: Ok. Kau dok diam2..

5 minit kemudian ...

Kambing: Hah, dah siap, nah ...

Kerbau : Wa lawa nya kau lukis. Ok sekarang aku plak lukis muka kau ...

Maka anak kerbau pun mula melukis muka anak kambing ...

5 minit kemudian ...

Kerbau: Nah dah siap muka kau yang lawa ni ...

Kambing: (Mukatetiba jadi merah lalu marah kat anak kerbau) Apa yang kau lukis ni kerbau???

Kerbau : La betul la apa yang aku lukis tu. (Kerbau tak puas hati)

Kambing: Ni bukan muka aku ... Ni muka KAMBING …!


P/S: Kita mesti sedar diri kita ni ... jangan asyik duk lupa akan diri kita ni ...

Sunday, January 12, 2014

PERSONALITY TEST


Choose an icon that speaks to you the most. Don't think about it too hard. 


Read the answer below... 

1. You are a generous and moral (not to confuse with moralizing) person. You always work on self-improvement. You are very ambitious and have very high standards. People might think that communicating with you is difficult, but for you, it isn't easy to be who you are. You work very hard but you are not in the least selfish. You work because you want to improve the world. You have a great capacity to love people until they hurt you. But even after they do. . . you keep loving. Very few people can appreciate everything you do as well as you deserve.

2. You are a fun, honest person. You are very responsible and like taking care of others. You believe in putting in an honest day's work and accept many work-related responsibilities. You have a very good personality and people come to trust you easily. You are bright, witty and fast-thinking. You always have an interesting story to tell.

3.You are a smart and thoughtful person. You are a great thinker. Your thoughts and ideas are the most important. You like to think about your theories and views alone. You are an introvert. You get along with those who likes to think and learn. You spend a lot of time, thinking about morality. You are trying to do what is right, even if the majority of society does not agree with you.

4. You are perceptive and philosophical person. You are a unique, one soul of your kind. Next to you there's no one even slightly similar to you. You are intuitive and a bit quirky. You are often misunderstood, and it hurts you. You need personal space. Your creativity needs to be developed, it requires respect of others. You are a person who clearly sees the light and dark sides of life. You are very emotional.

5. You are self-assured and in charge. You are very independent. Your guiding principle in life is 'I'll do it my way.'. You are very self-reliant and know how to stay strong for yourself and the people you Love. You know exactly what you want and are not afraid of pursuing your dreams. The only thing you demand from people is honesty. You are strong enough to accept the truth.

6. You are kind and sensitive. People relate to you very well. You have many friends and you love helping them. You have this warm and bright aura that makes people feel good when they are around you. Every day, you think about what you can do to improve yourself. You want to be interesting, insightful and unique. More than anybody else in the world, you need to love. You are even ready to love those who don't love you back.

7. You are happy and unflappable. You are a very sensitive and understanding person. You are a great listener who know how to be non-judgmental. You believe that everybody has their own journey in life. You are open to new people and events. You are highly resistant to stress and rarely worry. Normally, you are very relaxed. You always manage to have a good time and never lose your way.

8. You are charming and energetic. You are a fun person who knows how to make people laugh. You live in a state of harmony with the universe. You are spontaneous and enthusiastic. You never say no to an adventure. Often, you end up surprising and even shocking people. But that's just how you are. . . You always remain true to yourself. You have many interests and if something proves of interest to you, you will not rest until you acquire a profound knowledge of this area.

9. You are optimistic and lucky. You believe that life is a gift and you try to achieve as much as possible and put this gift to the best use possible. You are very proud of your achievements. You are ready to stick by the people you care about through thick and thin. You have a very healthy approach to life. The glass is (at least) half full for you. You use any opportunity to forgive, learn, and grow because you believe that life is too short to do otherwise.

Let me know what you got! :)

Wednesday, January 8, 2014

Everything You Do Matters


In 1963, Edward Lorenz presented a hypothesis to the New York Academy of Science. His theory stated simply, was that:


A butterfly could flap its wings and set molecules of air in motion, which would move other molecules of air, in turn moving more molecules of air - eventually capable of starting a hurricane on the other side of the planet.

Lorenz and his ideas were literally laughed out of the conference. What he had proposed was ridiculous. It was preposterous. But it was fascinating!

Therefore, because of the idea’s charm and intrigue, the so-called “butterfly effect” became a staple of science fiction, remaining for decades a combination of myth and legend spread only by comic books and bad movies.

Science has shown the butterfly effect to engage with the first movement of any form of matter - including people. So imagine the scientific community’s shock and surprise when, more than thirty years after the possibility was introduced, physics professors working from colleges and universities worldwide came to the conclusion that the butterfly effect was authentic, accurate, and viable.

Soon after, it was accorded the status of a “law.” Now known as The Law of Sensitive Dependence Upon Initial Conditions or some people refer it as 'Chaos Theory'. This principle has proven to be a force encompassing more than mere butterfly wings.


This story can provide hope and direction for your lives, but also in leading others to their own life of permanent purpose! Imagine what could happen in our lives, our relationships, or our businesses if we were able to put away our self-doubts and fears, and MAKE JUST ONE MOVE that could dramatically affect how we live today.

Wednesday, January 1, 2014

I Love You


When U were only 5 years old, I said “I love U” ...
U asked me: “What is it?"

When U were 15 years old, I said “I love U” ...
U blushed ... U look down and smile ...

When U were 20 years old, I said “I love U” ...
U put your head on my shoulder and hold my hand … Afraid that I might disappear ...

When U were 25 years old, I said “I love U” ...
U prepare breakfast and serve it in front of me, and kiss my forehead and said: “U better be quick, it’s gonna be late ...”

When U were 30 years old, I said “I love U” ...
U said: “If  U really love me, please come back early after work.."

When U were 40 years old, I said “I love U” ...
U were cleaning the dining table and said: “Ok Dear …, but it’s time for U to help our child with his/her revision ..."

When U were 50 years old, I said “I love U” ...
U were knitting and U laugh at me ...

When U were 60 years old, I said “I love U” ...
U smile at me ...

When U were 70 years old. I said “I love U” ...
We sitting on the rocking chair with our glasses on ... I’m reading your love letter that U sent to me 50 years ago ... With our hand crossing together ...

When U were 80 years old, U said “U love me”!
I didn’t say anything but cried.

We may not express it but when we say “I Love You” we want our partner also to say the same ...

There are many ways of expressing love but nothing can play the same magic that these 3 words can play when said in return.


Berita Tahun Baru :)


Untuk memulakan cerita Tahun Baru 2014 ini, saya ingin berkongsi satu pengalaman …

Kadang-kadang, ada masa tertentu itu kita menerima satu perkara dalam hidup ini yang membuatkan kita makin teruja dengan apa yang kita lakukan dalam hidup ini. Walaupun pada orang lain apa yang dimaksudkan itu hanya merupakan satu perkara kecil, tetapi sesekali tidak pada diri sendiri.

Rasa hilang letih bila menerima perkara sebegini. Ini bukanlah bermakna kita mengharap itu semua tetapi bila kita terima perkara tesebut tanpa kita mengharapnya, memang ianya satu kenangan yang cukup manis.

Satu contoh terbaik yang berlaku pada diri saya sendiri baru-baru ini ialah email berikut yang telah dihantar oleh wakil Connaught Bridge Power Station (CBPS) ini kepada pejabat saya baru-baru ini …


As Salam Y. Bhg. Dato’,

 Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah di atas perlantikan Y. Bhg.  Dato’ sebagai Pengarah bagi Leadership Development Centre TNB, dimana saya percaya LDC dibawah selian Y. Bhg Dato’ akan berjaya dalam memainkan peranan untuk mewujudkan kakitangan TNB yang lebih Vibrant dan berupaya mendokong aspirasi TNB untuk menjadi Domestic Dominance Regional Champion.

CBPS dalam menyahut seruan Y. Bhg. Dato’ Seri CEO untuk mewujudkan kakitangan yang Vibrant dan berproduktiviti tinggi telah merangka satu strategy yang diberi nama SJJC Vibrant Workforce Development Program.  Program ini telah dimulakan dengan kerjasama En Mior Azli Mior Mohd Isa dengan pelaksanaan Sessi 1  pada 21-24 November 2012.

Pihak CBPS berpendapat program yang dilaksanakan bagi Sessi 1  telah mendapat hasil yang baik dimana peserta-peserta yang hadir adalah lebih positif dan secara sendiri mereka telah menghasilkan beberapa projek/produk yang memberi manafaat kepada operasi CBPS. Hasil dari kejayaan program pertama ini,  pihak CBPS telah mendapat kelulusan untuk meneruskan program CBPS VWDP bagi Sessi 2 pada 9 hingga 11 Januari 2014.

Sehubungan dengan itu, bagi memastikan kejayaan  dan kesinambungan program CBPS VWDP Sessi 2 ini, pihak CBPS akan sekali lagi bekerjasama dengan En Mior Azli. Untuk makluman Y Bhg. Dato’, semasa perbincangan mengenai pelaksaanaan program CBPS VWDP dimuktamadkan, En Mior Azli masih berada di Bahagian Penghantaran TNB.

Memandangkan kini En Mior Azli telah ditempatkan di LDC, pihak CBPS ingin memohon kelulusan Y. Bhg. Dato’ untuk membenarkan SJJC mendapatkan khidmat En Mior Azli sebagai tenaga pembimbing bagi program CBPS VWDP Sessi 2  pada 9 hingga 11 Januari 2014 ini.

Sekian, segala petimbangan Y. Bhg. Dato’ di dahului dengan ucapan terima kasih. Bersama ini disertakan surat dari CBPS untuk pertimbangan Y. Bhg. Dato’.

 Bagi pihak CBPS,
 
Dol Malek Md.Sap
Senior Manager (Business Support Service)
Connaught Bridge Power Station
Jalan Dato' Mohd Sidin
41990 Klang
Selangor


Mengujakan! Of course saya look forward untuk laksana program ini. So much fun! May Allah bless!