.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Saturday, November 22, 2014

Cermin Diri Hiasi Diri


Pesan seorang Doktor yang selalu mengingatkan saya tentang realiti hidup …


Seringkali impian terbesar kita dapat ditemukan dalam ketakutan terbesar kita. Semakin kita merasa bijak harusnya membuat kita semakin menyedari bahwa ada banyak hal yang belum kita ketahui dalam hidup ini.

Kejayaan atau kegagalan kita dalam pencapaian biasanya berkaitan dengan kemampuan membina hubungan antara sesama kita. Kebanyakan orang berjaya kerana mereka menetapkan hati untuk itu. Investasi yang terbaik adalah investasi pada diri kita sendiri berupa pengetahuan dan skill.

Jabatan yang tinggi tanpa disertai Attitude (sikap & karakter) yang baik, akan menghancurkan kehidupan seseorang sampai titik yg paling rendah. Salah satu musuh kemajuan diri kita adalah Comfort Zone.

Nikmati hal-hal kecil dalam hidup ini, kerana mungkin suatu hari kita baru menyedari itu adalah hal besar. Untuk mampu meraih pencapaian yang lebih besar dari sekarang, kita perlu memperbesar kapasiti diri kita. Beberapa orang hidup dalam penjara yang membatasi dirinya namun bukan penjara besi melainkan penjara pikirannya sendiri.

Kemampuan mengerti atau memahami orang lain adalah salah satu kunci sukses dalam menjalin hubungan. Ucapkan dalam doa kita setiap hari bahwa saya perlu Engkau Tuhan dalam seluruh aspek hidup saya. Apabila kita memiliki kebesaran hati maka kita tidak akan mudah marah, kecewa dan tersinggung.

Kejayaan dalam hidup tidak datang degan sendirinya, kita yang harus pergi meraihnya. Pastikan diri kita dikenal sebagai sumber solusi bukan sumber masalah. Jangan biarkan kemajuan diri kita dihalangi oleh kebiasaan-kebiasaan buruk.

Upgrade terus kualiti diri kita, agar kita senantiasa memiliki nilai tambah. Di dalam diri kita sudah diberikan Tuhan kemampuan yang sangat hebat untuk kita gunakan secara maksima. Komitmen dan konsistensi ke sasaran yang tepat akan membuahkan hasil.

Nyatakan hari ini bahawa "Tuhan aku perlu tuntunan-Mu senantiasa dlm seluruh aktivitiku hari ini."

Seandainya saja kita selalu benar-benar berpikir sebelum bertindak pasti penyesalan jarang terjadi. Jika kita selalu menantikan kondisi yang sempurna maka kita tidak akan pernah melakukan apapun. Orang yang rendah hati akan belajar lebih banyak berbanding orang yang arogan.

Sukses bukanlah final, gagal bukanlah fatal; dan keberanian untuk melanjutkan adalah hal yang paling utama. Tidak masalah bagaimana lambatnya Anda berjalan. Yang penting Anda tidak berhenti. Dua puluh tahun dari sekarang, Anda akan lebih kecewa terhadap hal-hal yang tidak Anda lakukan, daripada hal-hal yang telah Anda lakukan.

Kebanyakan orang berjaya bukan kerana mereka menetapkan hati untuk itu. Ketika rintangan meningkat, anda mampu mengubah arah menuju sasaran anda, tapi jangan mengubah keputusan anda untuk mencapainya.

Kejayaan tidak diukur dari posisi yang telah dicapai seseorang dalam hidupnya, tapi dari rintangan yang berjaya dilaluinya ketika mereka berusaha mencapai kejayaan. Perubahan adalah hukum kehidupan. Dan orang yang hanya melihat ke masa lalu atau masa sekarang pasti akan melewatkan masa depan.

Masalah adalah kesempatan bagi Anda untuk melakukan yang terbaik dalam kehidupan. Jangan biarkan kekecewaan hari kemarin mengalihkan impian hari esok. Kualiti hidup seseorang berkadar terus dengan komitmen mereka terhadap kesempurnaan, terlepas dari apapun bidang yang mereka pilih.

Keinginan adalah kunci dari motivasi, tapi ketetapan hati dan komitmen yang akan membawa Anda mencapai sukses. Anda harus bangun setiap pagi dengan tekad untuk sukses, bila Anda ingin tidur dengan penuh kepuasan.

Rahsia sukses adalah konsisten terhadap tujuan Anda setiap harinya. Harga untuk sukses adalah kerja keras, dedikasi, dan ketetapan hati bahwa kita telah memberikan yang terbaik untuk pekerjaan kita. Perbedaan antara "Yang Tidak Mungkin" dan "Yang Mungkin" terletak di dalam tekad seseorang.


Jagalah diri Anda agar selalu bersih dan terang; Anda adalah jendela, dimana melaluinya-lah, Anda akan melihat dunia.

1 comment:

  1. isi kandungan padat..dan mudah difahami..tahniah :)

    ReplyDelete