.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Tuesday, June 9, 2015

20 Cara Untuk Mulai Mencintai Diri Anda - Part 1


Anda luar biasa!


Tidak ada orang lain di bumi ini yang seperti anda. Anda adalah istimewa!

Mungkin saat ini anda berfikir “Adakah anda berfikir ... Aku hanyalah orang biasa. Tidak ada yang istimewa! Sama halnya seperti orang lain.”

Cuba kita ambil salah satu contoh, yaitu pengalaman hidup. Pengalaman hidup anda sampai saat ini berbeza dengan orang lain. Ya, mungkin ada beberapa persamaan tetapi, pada dasarnya setiap orang memiliki pengalaman yang sangat unik dalam kehidupan mereka masing-masing.

Dari perspektif ini saja anda sudah berbeza, unik dan luar biasa!

Bukankah sudah sampai waktunya untuk mulai memperlakukan diri anda sebagai seorang yang istimewa. Berikan diri anda sedikit cinta dan luahkan keunikan anda ke seluruh dunia?

Jom! Lakukan kebaikan pada diri anda sendiri, sedut nafas dalam-dalam, beri diri anda satu pelukan dan mulai berlatih tindakan berikut;

1. Mulailah hari anda dengan mencintai diri sendiri!

Lihatlah di cermin dan katakan kepada diri sendiri sesuatu yang penuh cinta. “Anda memiliki mata yang paling indah!” Anda masih merasa pelik melakukannya? Cubalah hal lain yang positf seperti “Anda sangat kreatif!” Apa pun buat apa saja yang membuat anda merasa tersanjung dan tersenyum!

2. Belajar menyayangi tubuh anda.

Memberi makanan yang baik untuk tubuh anda dengan makanan dan minuman yang sihat adalah cara untuk menghargai diri sendiri. Juga, manjakan diri anda dalam air suam, urutan atau rawatan spa. Temukan cara untuk menikmati, menyukai dan bahkan menyayangi tubuh anda.

3. Kelilingi diri anda dengan orang-orang yang mencintai dan memberi semangat kepada anda.

Belajarlah untuk menerima semua pujian yang mereka katakan tentang anda. Mungkin apa yang mereka katakan tidak membahagiakan hati anda, namun mereka adalah orang-orang yang selalu berada disisi anda, memberikan sokongan pada anda. Jangan hindarkan diri anda. Terima dan akui mereka.

4. Akhiri semua hubungan yang beracun.

Serius, siapa pun yang membuat anda merasa kecil, tidak berdaya atau tidak bererti tidak termasuk dalam hidup anda.

5. Berhenti berusaha menjadi orang lain.

Anda tidak boleh menjadi orang lain kerana anda unik, begitu pun dengan mereka. Mengapa suka membandingkan diri ketika tidak ada sesuatu pun patut dibandingkan?

6. Jadilah ‘cheerleader’ bagi diri anda sendiri.

Rayakan semua prestasi anda, tidak peduli berapa besar atau kecil. Banggalah pada diri sendiri. Jadilah orang pertama yang mengucapkan tahniah pada diri sendiri, kemudian biarkan orang lain memberi tahniah pada anda jika mereka menginginkan, bukan sebaliknya.

7. Rangkul dan cintai segala sesuatu yang membuat anda berbeza.

Anda memiliki pemberian dan bakat yang khusus. Ini adalah apa yang membuat anda istimewa dan unik. Jangan takut untuk mengoptimakan pemberian dan bakat anda itu.

8. Luangkan waktu setiap hari untuk diri sendiri.

Mungkin itu adalah sebuah waktu yang tenang ketika anda duduk dan bersantai atau melakukan meditasi. Ambil waktu untuk berjalan-jalan sendiri. Duduk di tepi sungai atau danau. Nikmati waktu anda.

9. Carilah ‘percikan api’ dari dalam diri anda.

Apa yang mengghirahkan anda? Aktiviti yang membuat anda lupa waktu? Atau sesuatu hal yang menakutkan anda? Sesuatu yang ingin anda lakukan, tetapi takut untuk mencuba. Pergi dan lakukan! Ambil beberapa langkah kecil, dan sudahnya langkah anda kian menjadi lebih mudah.

10. Dengarkan kritikan batin anda.

Jika batin anda mengkritik anda dengan mengatakan bahwa anda malas atau tidak bahagia atau tidak berbakat, maka dengarkanlah. Kemudian, tuliskan di atas kertas sebanyak dua kali yaitu ketika anda malas, tidak bahagia atau tidak berbakat. Kita semua kadang-kadang pernah merasakan hal-hal ini. Berikutnya, tuliskan dua kali juga bahwa anda tidak malas, bahagia, dan berbakat. Ini adalah cara yang baik untuk membiarkan batin anda mengetahui bahwa anda menerima semuanya itu.

No comments:

Post a Comment