.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, May 1, 2016

Let's Talk


Minggu lepas, dapat peluang untuk facilitate program Let's Talk karangan Arbinger Institute itu untuk sekumpulan anggota kerja TNB. Sudah lama peluang ini tertangguh dan memang saya puas dapat juga akhirnya menunaikan hajat ini.

Banyak perkara saya perolehi dari memfasilitator program ini. Namun, dari banyak insight yang saya terima, ada satu perkara yang ingin saya rekodkan disini sebagai ingatan untuk masa depan.

Saya tertarik dengan konsep inward mindset (yang melihat manusia sebagai objek) berbanding dengan outward mindset (yang melihat manusia sebagai orang).

Arbinger menyatakan kita melihat manusia sebagai objek bilamana kita melihat mereka sebagai Alat, Halangan atau Tidak Relevan. Dalam lain kata, kita hanya memenetingkan diri kepada diri sendiri. Bagi saya ini mudah difahami.

Namun apabila Arbinger menyatakan kita melihat manusia sebagai orang bilamana kita fokus kepada NGBCE (Needs-Goals-Benefits-Challenges-Expectations) mereka, satu tandatanya terbit dalam hati saya. 

Bukan apa, memang saya perlu fokus kepada NGBCE orang lain, tetapi apakah motivasi saya untuk terus menerus fokus kepada NGBCE mereka? Bagi saya, setakat hanya untuk fokus kepada NGBCE mereka agar saya terus melihat mereka sebagai orang semacam tidak mendatangkan makna.

Perkara ini memang telah menghantui diri saya sejak dari dulu lagi. Puas saya memikirkan apakah dalil yang boleh saya sandarkan agar saya mampu terus menerus fokus kepada NGBCE orang lain.

Itulah semasa memfasilitator program ini, tiba-tiba datang satu idea. Apa kata saya fokus kepada NGBCE orang lain kerana Tuhan sebagai tanda syukur saya kepada Tuhan yang telah dan akan beri nikmat kepada saya?

Eureka! Itulah dalil yang saya cari! Hati saya rasa tenteram dengan dalil ini. Malah, saya lihat para participants memberi 'thumb's up' mereka bilamana saya tekankan agar dalil ini dijadikan sebagai sandaran mereka untuk memudahkan mereka fokus kepada NGBCE oang lain.

Apapun, all in all, pengalaman memfasilitator Let's Talk ini memang mengujakan. Tq so much, Allah! Sebagai ringkasan program ini, berikut disenaraikan tujuh rangkakerja utama yang terkandung di dalam program ini ...















No comments:

Post a Comment