.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, November 20, 2016

Sistem Intervensi Laluan Kepimpinan (SILK) – Mengapa Unit Bisnes Perlukannya? Part 3


Tahap 2 - Perlaksanaan Intervensi Better.Brighter Fasa 1


Tujuan kepada intervensi ini ialah untuk  menyuntik mindset positif (fikiran, perasaan, pilihan) di kalangan anggota kerja Unit Bisnes dengan menerangkan inisiatif utama dalam TNB dalam bahasa yang mudah serta menceritakan bagaimana inisiatif utama ini berhubung kait berdasarkan satu gambaran yang diberi nama Gambaran Besar TNB. (Rujuk Rajah 2) Berikutnya akan diterangkan pula bagaimana untuk mencapai Gambaran Besar TNB ini baik secara individu atau berpasukan berpandukan kepada beberapa pendekatan dan alat. (Rujuk Rajah 3)

Rajah 2: Gambaran Besar TNB

Rajah 3: Pendekatan Pencapaian Gambaran Besar TNB

Kandungan Intervensi Better.Brighter Fasa 1 (4 hari 3 malam)

Bab 1     -   Empat Renungan
Bab 2     -   Ke Arah Better.Brighter!
Bab 3     -   Kenal Diri - Konsep ‘Stick Person’
Bab 4     -   Bagaimana Diri Beroperasi?
Bab 5     -   Cara Pandang
Bab 6     -   Perjalanan Malam – Muhassabah Hati
Bab 7     -   Profail Diri – D.i.S.C.
Bab 8     -   Packaging Expertise
Bab 9     -   Center of Excellence
Bab 10   -   Packaging Expertise dan Center of Excellence.
Bab 11   -   Pembentukan ‘Passion’
Bab 12   -   Masa – Satu Renungan
Bab 13   -   Susulan
Bab 14   -   Pilihan Saya?

Output dari intervensi ini ialah untuk memberi ilmu untuk bagaimana mengubah mindset anggota kerja agar mereka tahu apakah kaedahnya untuk menjadi lebih positif dan menyedarkan mereka bahawa  mereka mesti memberi yang terbaik dalam tugas serta kepentingan kerjasama antara mereka bagi mencapai nilai dan ‘business results’ Unit Bisnes.

Pengukuran dilaksanakan pada akhir sessi intervensi ini bagi mengetahui maklumat tentang jumlah sumber dan masa yang telah dilaburkan ke atas intervensi ini. Pengukuran ini juga dilaksanakan bagi mengetahui pandangan anggota kerja samada intervensi ini boleh membantu dalam tugas mereka. (Pengukuran Prestasi Kirkpatrick Level 1)

Bila pulang dari intervensi ini, para peserta diminta untuk berusaha membina perhubungan yang lebih baik antara mereka agar wujud kepercayaan atau ‘trust’  antara mereka (Building Trust & Relationships), melaksana ‘Packaging Expertise’ untuk diri (Building Capacity) dan melaksana ‘Center of Excellence’ secara berpasukan (Building Performance and Building Growth) berdasarkan ilmu yang diperolehi dari intervensi ini.

Usaha-usaha ini akhirnya akan membawa kepada terbinanya tingkahlaku yang lebih baik di kalangan anggota kerja (tanda perubahan mindset) dan tercapainya ‘business results’ (tanda pencapaian nilai yang ditawarkan melalui produk atau perkhidmatan) Unit Bisnes tersebut.

No comments:

Post a Comment