.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, December 4, 2016

Sistem Intervensi Laluan Kepimpinan (SILK) – Mengapa Unit Bisnes Perlukannya? Part 9


Tahap 8 – Pengukuran Pencapaian ‘Business Results’


Segala intervensi yang dilaksanakan sepanjang perjalanan SILK diukur keberkesanannya berdasarkan kepada dua kriteria.

Pengukuran pertama ialah pengukuran dari segi tingkahlaku (behaviour) anggota kerja Unit Bisnes (Pengukuran Prestasi Kirkpatrick Level 3). Pengukuran ini akan menentukan samada wujud perubahan mindset anggota kerja.

Pengukuran kedua ialah pengukuan dari segi pencapaian ‘business results’ Unit Bisnes  (Pengukuran Prestasi Kirkpatrick Level 4). Pengukuran ini akan menentukan samada nilai yang ada dalam produk atau perkhidmatan yang ditawarkan itu telah tercapai atau sebaliknya.

Perlu dtekankan sekali lagi disini bahawa perubahan tingkahlaku anggota kerja Unit Bisnes (Kirkpatrick Level 3) akan memberi banyak pengaruh kepada pencapaian ‘business results’ Unit Bisnes (Kirkpatrick Level 4). Kenyataan ini berpandukan kepada katanya sebuah buku bertajuk ‘Evaluating Training Programs: The Four Levels’ tulisan Donald Kirkpatrick di muka surat 26 seperti di bawah;

“Trainers must begin with desired results and then determine what behaviour is needed to accomplish them. Then trainers must determine the attitudes, knowledge, and skills that are necessary to bring about the desired behaviour(s). The final challenge is to present the training program in a way that enables the participants not only to learn what they need to know but also react favourably to the program.”

Pengukuran Tingkahlaku (Kirkpatrick Level 3) ini bukan terhasil dari semata-mata dari apa yang dilakukan di dalam kelas tetapi juga dari usaha mempraktikkan ilmu yang ditemui dalam kelas serta usaha membimbing pengamalan ilmu itu di dalam tugas. Dalam kata lain, hasil pengukuran tingkahlaku (Kirkpatrick Level 3) adalah hasil dari pengamalan pendekatan 70:20:10.

Hasil pengukuran ‘business results’ (Kirkpatrick Level 4) pula semestinya berkadar terus dengan perubahan tingkahlaku (behaviour) yang dicerap (Kirkpatrick Level 3) hasil dari intervensi SILK sebelum ini.

Seperti yang dikatakan di awal kertas kerja ini, ‘business results’ adalah hasil dari pengelolaan ‘hardware’ dan ‘software’ sesuatu Unit Bisnes itu. Manakala pengelolaan ‘’hardware’ dan ‘software’ dilaksanakan oleh anggota kerja Unit Bisnes tersebut (humanware). Semestinya tingkah laku (behaviour) yang diukur disini (Kirkpatrick Level 3) adalah perubahan ‘humanware’ selepas melalui intervensi SILK ini. Atas sebab itu, perubahan ‘humanware’ ini semestinya memberi kesan kepada ‘business results’ Unit Bisnes tersebut.

Pengukuran yang dilaksanakan ini bukan bertujuan untuk mencari salah sesiapa tetapi lebih kepada satu inisiatif untuk mengenalpasti apakah tindakan selanjutnya bagi merapatkan jurang-jurang yang wujud.

Pengukuran ini juga amat penting bagi mengenalpasti pembelajaran yang diperolehi selepas melaksana SILK dan juga bagi melihat samada pelaburan yang dibuat ke atas Sistem Intervensi Laluan Kepimpinan (SILK) ini menguntungkan atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment