.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, March 19, 2017

Abah dan Baju Sekolah Hutang



Seminggu dua nak buka sekolah ni teringat zaman kecik dulu sewaktu arwah abah masih hidup ... masa nilah abah akan naik motor ke sana ke mari pergi jumpa sedara mara yang senang sikit untuk pinjam duit beli baju sekolah kami adik beradik. Kadang2 abah pinjam dengan kawan2 abah, tokey kedai tempat abah sarapan pagi2 dan mcm2 orang lagilah.

Abah tak pernah bagi tahu dia berhutang sana sini untuk beli keperluan sekolah adik beradik. Tapi kami tahu ... kami faham. Dan kesusahan itu menjadikan kami berusaha habis-habisan untuk berikan result yang bagus untuk abah.

Tapi zaman dulu kasut sekolah boleh pakai lama ... lambat pulak ketat .. budak2 sekolah sekarang ni setahun sampai dua tiga kali tukar kasut ... cepat betul membesar ... hehehe ...

Pernah satu masa sewaktu darjah 4 nak masuk darjah 5 abah balik lewat malam dalam hujan. Tak dengar pulak bunyi enjin motosikal abah. Tahu2 pintu dah diketuk dan terdengar suara abah memangggil. Mak dan adik2 dah tidur. Masa tu saya yang bukak pintu. Abah kesejukan terketar-ketar. Abah berikan saya baju sekolah dan buku2 keperluan sesi persekolahan yang baru.

Tak ada apa2 yang keluar dari mulut abah melainkan dia mintak saya buatkan teh panas satu.
Malam tu berlalu begitu sajalah tanpa apa2 perbincangan.
Sehinggalah saya balik dari luar negara selepas habis belajar bertahun kemudian, satu malam sewaktu musim hujan seperti sekarang nilah abah mula bukak cerita ...

"Kau ingat tak abang .. masa kau kecik dulu satu masa tu abah balik tengah malam dalam hujan lebat, kau bukakkan pintu dan abah bawa balik buku-buku dan pakaian sekolah baru untuk kau dan adik-adik ... ingat tak?" Abah tanya ...

Saya hanya senyum dan mengangguk sambil teruja nak dengar cerita abah ...
"Sebenarnya masa tu abah baru balik dari cari duit cuba untuk pinjam duit dengan sedara mara kita untuk belikan kau dan adik2 baju sekolah dan buku ... tapi tak dapat ..."

" Akhirnya abah jumpa kawan lama abah satu masa dulu diapun susah jugak bukan orang senang ... tapi senang sikitlah dari kita ... Dialah yang berikan abah pinjam duit RM100 utk belikan buku2. Pakaian sekolah tu pun abah hutang dengan tuan kedai... dia bagi hurtang sebab dia tahu anak2 abah semua pandai2 belajar ."

Masa tu tanpa sedar air mata saya sudah laju keluar. Bibir tak boleh berkata-kata ... terkedu. Hati rasa sangat sebak. Abah terus berbicara ...

"Malam tu motor abah rosak .... abah tolak motor dari Kota Bharu balik ke Pasir Puteh dalam gelap sebab kedai dah tutup dan abah tak ada duit nak baiki motor. Abah tolak motor tu dalam hujan bercahayakan langit dan lampu kenderaan lain sejauh hampir 50km. "

" Sekarang abang dah balik dari luar negara ... abang dah berjaya ... abang kerja bagus2 .. abang bantulah orang macam abah yg ramai kat luar sana ... abang jadilah orang baik-baik ... jangan kedekut dengan rezeki yg Allah bagi pinjam ... abah tak ada harta nak bagi kat kau dan adik-adik. Abah hanya ada kasih sayang dan ilmu yang abah mampu berikan sekadarnya ... "

What It Meant To Grow Older?



As we grow older, hence wiser, we slowly realize that wearing a RM60,000 or a RM600 watch - - they both tell the same time. Whether we drive a continental car or a Japanese make car- - it will also bring us from point A to point B, the journey is the same. Whether we drink a bottle of RM80 or RM8,000 wine - - the hangover is the same. Whether the house we live in is 300 or 3,000 sq. ft. loneliness is the same.

You will realize, your true inner happiness does not come from the material things of this world.

Therefore, I hope you realize, when you have mates, buddies and old friends, brothers and sisters, who you chat with, laugh with, talk with, have sung songs with, talk about north-south-east-west or heaven and earth - - That is true happiness!!

SIX UNDENIABLE FACTS OF LIFE:

1. Don't educate your children to be rich. Educate them to be Happy. So when they grow up they will know the value of things not the price.

2: Best awarded words: "Eat your food as your medicines. Otherwise you have to eat medicines as your food."

3: The One who loves you will never leave you because even if there are 100 reasons to give up he or she will find one reason to hold on.

4: There is a big difference between a human being and being human. Only a few really understand it.

5. You are loved when you are born. You will be loved when you die. In between, You have to manage!

6: If you just want to Walk Fast, Walk Alone! But if you want to Walk Far, Walk Together!

SIX BEST DOCTORS IN THE WORLD:

1. Sunlight
2. Rest
3. Exercise
4. Diet
5. Self Confidence 
6. Friends

Maintain them in all stages of Life and enjoy a healthy life. The older we get, the fewer things seem worth waiting in line for.

Car Brake



Why do we have brakes in a Car?  

Answer will blow your mind...

Someone asked, "Why do we have brakes in a car"?

Varied answers were received, like,

"To stop",
"To reduce speed",
"To avoid collision" etc.,

but the best answer was,

"To enable you to drive faster"

Give it a thought. It's true but seldom such smart out of box thinking is done, much less appreciated.

It's because of brakes that we can dare to accelerate, dare to go fast and reach destinations we desire.

At various points in life, we find our parents, teachers, mentors, friends and spouse etc. questioning your progress, direction or decision. We consider them as irritants or consider such inquiries as "brakes" to our ongoing work.

But, remember, it's because of such questions (read periodical brakes) that you have managed to reach where you are today. Without brakes, you could have skid, lost direction or gone astray or met with an unfortunate accident !!!. 

Learn to appreciate the 'brakes' in your life. Use them wisely.

Jurulatih



Peninju legenda sehebat MOHAMAD ALI sekali pun juga memiliki JURULATIH. Beliau ialah ANGELO DUNDEE yang membantu ALI menjadi JUARA dunia sebanyak 3 kali.

Padahal jika mereka BERDUA BERADU BERTANDING, sangat JELAS Angelo Dundee tidak mungkin akan MENANG.

Mungkin kita tertanya tanya, mengapa org sehebat MOHAMAD ALI masih memerlukan JURULATIH kalau sudah JELAS dia pasti MENANG melawan jurulatihnya?

KETAHUILAH...
Bahawa MOHAMAD ALI perlukan JURULATIH bukan kerana jurulatihnya lebih HEBAT tapi kerana ia memerlukan seseorang untuk MELIHAT hal-hal yang "TIDAK DAPAT DIA LIHAT SENDIRI"

Hal yang tidak dapat kita LIHAT dengan MATA sendiri itu yang disebut : "BLIND SPOT" atau "TITIK BUTA".

Kita hanya boleh melihat "BLIND SPOT" dari bantuan orang lain.

Dalam hidup,  kita perlukan seseorang untuk mengawasi kehidupan kita, SEKALIGUS untuk MENGINGATKAN kita seandainya keutamaan hidup kita mulai keluar dari landasan.

Kita perlukan orang lain YANG :
×. MENASIHATI
×. MENGINGATKAN
×. MENEGUR

Jika kita MULAI melakukan SESUATU kesilapan yang MUNGKIN tidak kita sedari.

Kita perlukan KERENDAHAN HATI untuk :
×. Menerima KRITIKAN
×. Menerima NASIHAT
×. Menerima TEGURAN

Itulah yang  MENYELAMATKAN kita terpesong dari landasan matlamat..

Kita bukan manusia SEMPURNA. Jadi, biarkan orang lain menjadi "MATA" kita di area 'BLIND SPOT' kita, sehingga kita boleh MELIHAT apa yang tidak boleh kita LIHAT dengan 'PANDANGAN' kita SENDIRI.

Mari kita saling nasihat- menasihati dalam KEBAIKAN dan KESABARAN.

Anak Burung Gagak




Seorang ulama dari Syria bercerita tentang doa yang selalu ia baca. Ia selalu mengucapkan doa seperti berikut ini.

ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺭﺯُﻗﻨَﺎ ﻛَﻤَﺎ ﺗَﺮﺯُﻕُ ﺍﻟﺒُﻐَﺎﺙََ

Ya Allah, berilah aku rezeki sebagaimana Engkau memberi rezeki kepada bughats.

Apakah "bughats" itu?
Dan bagaimana kisahnya?

"Bughats" anak burung gagak yang baru menetas. Burung gagak ketika mengerami telurnya akan menetas mengeluarkan anak yang disebut "bughats".

Ketika sudah besar dia menjadi gagak (ghurab). Apa perbezaan antara bughats dan ghurab?

Telah terbukti secara ilmiah, anak burung gagak ketika baru menetas warnanya bukan hitam seperti induknya, karena ia lahir tanpa bulu. Kulitnya berwarna putih. Saat induknya menyaksikanya, ia tidak terima itu anaknya, hingga ia tidak mau memberi makan dan minum, lalu hanya mengintainya dari kejauhan saja.

Anak burung kecil malang yang baru menetas dari telur itu tidak mempunyai kemampuan untuk banyak bergerak, apalagi untuk terbang.

Lalu bagaimana ia makan dan minum...? Allah Yang Maha Pemberi Rezeki yang menanggung rezekinya, kerana Dialah yang telah menciptakannya.

Allah menciptakan _aroma_ tertentu yang keluar dari tubuh anak gagak tersebut sehingga mengundang datangnya serangga ke sarangnya. Lalu berbagai macam ulat dan serangga berdatangan sesuai dengan keperluan anak gagak dan ia pun memakannya.

ماشاءالله

Keadaannya terus seperti itu sampai warnanya berubah menjadi hitam, kerana bulunya sudah tumbuh.

Ketika itu barulah gagak mengetahui itu anaknya dan ia pun mau memberinya makan sehingga tumbuh dewasa untuk membolehkn ia terbang mencari makan sendiri.

Secara automatik aroma yang keluar dari tubuhnya pun hilang dan serangga tidak berdatangan lagi ke sarangnya.

Dia-lah Allah, Ar Razaq, Yg Maha Penjamin Rezeki.

... نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَّعِيشَتَهُمْ فِى الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا

... Kamilah yang menentukan penghidupan mereka dalam kehidupan dunia ... (QS. Az-Zukhruf: Ayat 32)

Rezekimu akan mendatangimu di mana pun engkau berada, selama engkau menjaga ketakwaanmu kepada Allah, sebagaimana sabda Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam:

"Sesungguhnya Malaikat Jibril membisikkan di dalam qalbuku bahwa seseorang tidak akan meninggal sampai sempurna seluruh rezekinya. Ketahuilah, bertaqwalah kepada Allah, dan perindahlah caramu meminta kepada Allah. Jangan sampai keterlambatan datangnya rezeki membuatmu mencarinya dengan cara bermaksiat kepada Allah. Sesungguhnya tidak akan didapatkan sesuatu yang ada di sisi Allah kecuali dengan mentaatinya."

Jadi tidaklah wajar bagi orang-orang yang beriman berebut rezeki dan seringkali tidak mengindahkan halal haramnya rezeki itu dan cara memperolehnya.

Mari merenung diri, apakah muamalah dan pekerjaan yang kita lakukan ini sudah sesuai hukum الله atau belum. Mengetahui status hukum perbuatan dulu baru berbuat.

Itulah sikap selayaknya seorang muslim.

اَللّٰهُمَّ اَكْفِنِيْ بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَأَغْنِنِيْ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ.

Ya Allah, berilah aku kecukupan dengan rezeki yang halal, sehingga aku tidak memerlukan yang haram, dan berilah aku kekayaan dengan kurniamu, sehingga aku tidak memerlukan bantuan orang lain, selain diri-Mu.” (HR. Ahmad)

Oleh sebab itu wahai kaum muslim, janganlah kita takut akan kurangnya rezeki, Allah Subhanahuwata'ala sudah mengatur rezeki. Sedarilah kitalah yang sebenarnya tidak pernah puas dan qanaah (menerima) dalam mensyukuri nakmat. Perbanyaklah bersyukur dan beristighfar agar kita disayang Allah Subhanahuwata'ala.

Semoga hidup kita dicukupkan oleh rezeki yang halalan thoyyiban dan dipenuhi keberkatan didalam mencari kurnia Allah Subhanahuwata'ala diatas muka bumi ini.

Everyone is Important



A man married a beautiful girl. He loved her very much. One day she developed a skin disease. Slowly she started to lose her beauty. It so happened that one day her husband left for a tour. While returning he met with an accident and lost his eyesight.

However their married life continued as usual. But as days passed she lost her beauty gradually. Blind husband did not know this and there was not any difference in their married life. He continued to love her and she also loved him very much.

One day she died. Her death brought him great sorrow. He finished all her last rites and wanted to leave that town.

A man from behind called and said, now how will you be able to walk all alone? All these days your wife used to help you.

He replied, I am not blind. I was acting,  because if she knew l could see her ugliness it would have pained her more than her disease. So I pretended to be blind. She was a very good wife. I only wanted to keep her happy.

Moral: Sometimes it is good for us to act blind and ignore one another's short comings, in order to be happy.

*No matter how many times the teeth bite the tongue, they still stay together in one mouth. That's the spirit of FORGIVENESS. Even though the eyes don't see each other, they see things together, blink simultaneously and cry together. That's UNITY." May God grant us all the spirit of forgiveness and togetherness*.

1. Alone I can 'Say' but together we can 'talk’.
2. Alone I can 'Enjoy' but together we can celebrate.
3. Alone I can 'Smile' but together we can 'Laugh'.

That's the BEAUTY of Human Relations. We are nothing without each other. STAY CONNECTED!


QUOTE OF THE DAY

The razor blade is sharp but can't cut a tree; the axe is strong but can't cut the hair.

MORALS: Everyone is important according to his/her unique purpose; never look down on anyone unless you are admiring their shoes.

Why Hire An Expert Trainer?



Many people ask me this question from time to time. They ask me what the difference is between a standard trainer and an expert trainer. We thought we would put together an article outlining the importance of the trainer themselves and how it can impact on not only the training session, but the outcomes and results of your team performance.

When hiring someone to do a role you look at their ability to do the job well. Even the media, grants them the notoriety and credibility from their efforts.

So what is the difference between a standard trainer and an expert trainer?

Well, experts have more knowledge in specific areas than most.  This means they have the ability to answer questions within a session, rather than just stick to an outline. An expert trainer will conduct a training session quite differently than a standard trainer, sometimes with a little more freedom and adaptability. The ability to be put on the spot and provide solutions as required by the participants assists with the learning process.

Credibility is also important. When you have a group or team that have considerable knowledge on a subject, sending in a trainer with limited knowledge or ability can at times make the group feel babysat, and build a level of unwillingness to learn. Once the trainer shows the lack of knowledge on a subject, the more likely the participants will switch off.

Why are not all trainers experts?

To be honest, not everyone can be an expert at everything. Many trainers teach, some research and some contribute. We find that trainers that constantly research new methods, and contribute to other areas in their field, in turn become more knowledgeable. This in turn will assist with the training they also deliver. Real life examples, case studies and experience is all applied within the training session.

Standard Training is still beneficial in many ways also, in fact some teams or training environments will not need an expert trainer, as this also could distance the group from the instructor. If a expert trainer is supplied, we always make sure we still teach at the required level whether that be Foundation, Intermediate or Advanced.

Again, some of it is style, personality, experience and knowledge. Finding the perfect mix in a trainer is important. We find that hiring experts in the areas required to teach, assists with high performance training.

We have seen too many times, trainers that waste the resources of a business, including the time of the participants. By hiring an expert trainer, you can be sure to get the very best in the industry and also the most out of your training.

Cerita Di Tepi Sungai



Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak.

Kemudian Hasan berbisik dalam hati, "Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya kalau dia seperti aku!".

Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi terus terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas. Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.

Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata, "Jika engkau memang lebih mulia daripada saya, maka dengan nama Allah selamatkan seorang lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang saya telah menyelamatkan enam orang".

Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu.

Maka lelaki itu berkata padanya, "Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di samping saya ini adalah ibu saya sendiri, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan anggur atau arak".
·
Hasan al-Basri terpegun lalu berkata, "Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah saya dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan"

Lelaki itu menjawab, "Mudah-mudahan Allah mengabulkan permohonan tuan"

Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang lain.

Jika Allah membukakan pintu solat tahajud untuk kita, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang sedang tertidur nyenyak.

Jika Allah membukakan pintu puasa sunat, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang tidak ikut berpuasa sunat.

Boleh jadi orang yang gemar tidur dan jarang melakukan puasa sunat itu lebih dekat dengan Allah, daripada diri kita.

Ilmu Allah  amatlah luas. Jangan pernah taksub & sombong pada amalanmu.

Profesor Tua



Satu hari, seorang profesor menyeberang sungai dengan sebuah sampan yang didayung oleh seorang pendayung sampan. Di tengah-tengah sungai, profesor bertanya, "Kau pandai menulis dan membaca?"

"Tidak. Saya buta huruf," jawab pengayuh sampan.

"Kalau begitu, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu. Orang yang tidak pandai menulis dan membaca seolah-olah hilang separuh keupayaan untuk hidup."

Tidak lama selepas itu, profesor bertanya lagi, "Kamu ada membuat simpanan di bank?"

"Tidak. Pendapatan saya hanya cukup-cukup makan."

"Kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehidupan kamu. Mana mungkin orang yang tiada wang boleh hidup dengan selesa pada masa tua nanti."

Sampan terus bergerak.

Tiba-tiba langit jadi hitam pekat dan petir sabong menyabong........Hujan pun turun dengan Lebatnya. Air masuk dengan banyaknya ke dalam sampan dan  hampir tenggelam. Si pengayuh sampan bertanya kepada profesor, "Tuan, adakah tuan pandai berenang?"

"Er, err... saya tidak tahu," jawab profesor panik.

"Kalau begitu, tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!"


Pengajaran:

Allah mencipta manusia dengan kebijaksanaan yang berbeza. Kita mesti mengenal di mana kebijaksanaan itu . Jangan rasa diri kita hebat dan memandang rendah pada orang lain yang tidak setaraf dgn kita. Allah menciptakan setiap manusia  dengan kebolehan masing- masing yang tersendiri..

Newlywed Young Man



Many years ago, to be exact, it was 33 years ago, a newlywed young man was sitting on a couch on a hot, humid day, sipping iced coffee during a visit to his father. As he talked about adult life, marriage, responsibilities, and obligations, the father thoughtfully stirred the ice cubes in his glass and cast a clear, sober look on his son.

"Never forget your friends," he advised, "they will become more important as you get older."

"Regardless of how much you love your family and the children you happen to have, you will always need friends. Remember to go out with them occasionally, do activities with them, call them ..."

"What strange advice!" Thought the young man. "I just entered the married world, I am an adult and surely my wife and the family that we will start will be everything I need to make sense of my life."

Yet he obeyed his father; Kept in touch with his friends and annually increased their number esp his muslim friends. Over the years, he became aware that his father knew what he was talking about.

In as much as time and nature carry out their designs and mysteries on a man, friends were the bulwarks of his life.

After 54 years of life, here is what he learned:

Time passes.
Life goes on.
The distance separates.
Children grow up.
Children cease to be children and become independent. And to the parents it breaks the heart but the children are separated of the parents.
Jobs come and go.
Illusions, desires, attraction, sex ... weaken.
People do not do what they should do.
The heart breaks.
The parents die.
Colleagues forget the favors.
The races are over.

But, true friends are always there, no matter how long or how many miles they are.

A friend is never more distant than the reach of a need, barring you, intervening in your favor, waiting for you with open arms or blessing your life.

When we started this adventure called LIFE, we did not know of the incredible joys or sorrows that were ahead. We did not know how much we would need from each other. Love your parents, take care of your children, but keep a group of good friends. Dialogue with them but do not impose your criteria.